رپورتاژ آگهی/ با توجه به مطالعات انجام شده سیستم تهویه مطبوع در خودرو برای خنک و راحت نگه داشتن شما در شرایط گرم و مرطوب طراحی شده است، برخی از اجزای اساسی تهویه مطبوع خودرو شامل مبرد، کمپرسور، کندانسور، خشک کن گیرنده، شیر انبساط یا لوله روزنه، اواپراتور، خطوط، باتری و بسیاری از اجزای مشابه HVAC مورد استفاده در سیستم گرمایشی است.
سیستم گرمایشی در وسیله نقلیه شما به گونهای طراحی شده است که در هنگام سرد بودن دمای هوا، شما را گرم، راحت و ایمن نگه دارد، برخی از اجزای اساسی سیستم گرمایشی خودرو شما شامل هسته بخاری، موتور و فن دمنده، شیلنگهای بخاری، شیر کنترل بخاری، صفحه کنترلHVAC بخاری، تهویه روی صفحه داشبورد شما و هوای کابین است.
سیستم خنک کننده موتور در خودرو ارتباط مستقیمی با عملکرد سیستم گرمایشی دارد، موتور احتراق داخلی هنگام کار به دلیل اصطکاک و احتراق، گرما تولید میکند؛ مقدار زیادی از این گرما از طریق سیستم اگزوز دفع میشود، اما گرمای باقیمانده اتلاف میشود؛ این سیستم هنگامی تنظیم میشود که مخلوطی از آب و ضد یخ که به عنوان مایع خنک کننده نیز شناخته میشود، از طریق بلوک موتور و رادیاتور جریان پیدا کند.
پمپ آب این گردش را ایجاد میکند؛ این فرآیند رادیاتور را قادر میسازد تا گرمای موتور را به اتمسفر بدهد و در نتیجه موتور را خنک کند، در عین حال مقداری از این گرما در کابین خودرو تقسیم میشود تا گرما را برای سرنشینان فراهم کند، مایع خنک کننده گرم از طریق شیلنگهای بخاری به داخل کابین هدایت میشود و سپس وارد هسته بخاری میشود که نسخه کوچکتر رادیاتور است.
یک هسته بخاری در داشبورد خودرو واقع شده است و شامل لوله های آلومینیومی یا برنجی با پرههایی است که برای افزایش سطح کاربری استفاده میشود، هسته بخاری ورودی و خروجی داشته و مایع خنک کننده داغ که از هسته بخاری عبور میکند که قبل از بازگشت به مدار خنک کننده موتور گرما میدهد.
فن دمنده برای سیستم تهویه خودرو هوا را از طریق هسته بخاری وادار میکند تا گرما را از مایع خنک کننده به هوای کابین منتقل کند، گرما از طریق منافذ در نقاط مختلف از جمله منطقه تخته کف، منطقه فاصله مرکزی و شیشه جلو به داخل خودرو هدایت میشود، برخی از وسایل نقلیه بزرگتر دارای یک هسته بخاری دوم در عقب خودرو هستند تا راحتی سرنشینان عقب را فراهم کند.
پس از گرم شدن موتور دمای مایع خنک کننده توسط ترموستات تنظیم میشود. سپس درجه حرارت هوای دریچه بخاری با استفاده از یک شیر محدود کننده میزان خنک کننده داغی که از هسته بخاری عبور میکند، کنترل میشود.
روش دیگر مسدود کردن هسته بخاری با یک قسمت جهت دهنده درب یا هدایت تمام هوای ورودی اطراف هسته بخاری به طور کامل است؛ دربها معمولاً با استفاده از کابل یا محرکهای الکترونیکی کار میکنند و در برخی از وسایل نقلیه از ترکیب این سیستمها استفاده میشود.
گاز مبرد وارد کمپرسور تهویه مطبوع خودرو میشود و با فشار بالاتر فشرده میشود، در نتیجه درجه حرارت بیشتری ایجاد میشود و گاز مبرد گرم و فشرده اکنون در دما و فشاری است که میتوان آن را متراکم کرد و از طریق کندانسور هدایت کرد؛ این سیستم معمولاً در جلوی رادیاتور خودرو نصب میشود و همچنین در اینجا مبرد با عبور هوا از طریق سیم پیچهای کندانسور خنک میشود و به صورت مایع تغلیظ میشود.
مبرد مایع متراکم و تحت فشار از طریق یک دریچه انبساط حرارتی هدایت میشود و در آنجا تحت فشار ناگهانی کاهش مییابد، این کاهش فشار منجر به تبخیر فلش مبرد مایع میشود که دمای آن را کاهش میدهد؛ سپس مخلوط مایع و گاز مبرد سرد از طریق سیم پیچ اواپراتور درون داشبورد در نزدیکی هسته بخاری هدایت میشود، فن دمنده هوا را از طریق اواپراتور حرکت میدهد.
این فرایند باعث میشود که قسمت مایع باقیمانده مخلوط مبرد سرد تبخیر شده و به گاز تبدیل شود که در نهایت باعث کاهش بیشتر دما میشود، این هوای خنک به داخل کابین خودرو منتقل میشود و برای تکمیل چرخه تبرید، گاز مبرد دوباره به داخل کمپرسور هدایت میشود، جایی که روند کار از ابتدا شروع میشود.
برخی از وسایل نقلیه دارای یک دکمه چرخشی ساده و اهرمی بر روی داشبورد هستند که به راننده امکان کنترل مستقیم دما و موقعیت جریان هوا را میدهد، سیستمهای پیشرفته تر از الکترونیک و کنترلهای صفحه لمسی یا دیجیتال استفاده میکنند؛ اما برخی وسایل نقلیه دارای مناطق دوگانه آب و هوایی هستند که به راننده و مسافر این امکان را میدهند تا از کنترلهای جداگانه برای ایجاد راحتی بیشتر استفاده کنند.
موتور و فن دمنده را میتوان با سرعتهای مختلف آماده به کار کرد تا با کنترل سرعت جریان ورود هوا به داخل کابین، آب و هوا را در خودرو بهتر کنترل کرد، اکثر وسایل نقلیه مدرن به فیلتر هوای کابین مجهز هستند؛ تمام هوای منتقل شده توسط موتور دمنده و فن باید از این فیلتر عبور کند.
فیلتر هوای کابین هوایی را که به سیستمهای گرمایشی و تهویه مطبوع خودرو وارد میشود تمیز میکند و گرد و غبار، دود، خاک و سایر مواد منتقل شده در هوا را که میتواند ناخوشایند باشد میگیرد، این فیلتر در صورت داشتن آلرژی یا سایر مشکلات تنفسی بسیار مفید است؛ برای آشنایی بهتر با عملکرد این سیستم ها میتوانید از وبسایت شرکت آسا تهویه استفاده کنید.
در صورت بروز هر یک از شرایط زیر بررسی سیستمهای گرمایشی و تهویه مطبوع خودرو مهم است:
شیشه جلو اتومبیل در حالت یخ زدایی دچار مشکل باشد
صداهای غیرمعمول در حین کار فن
عملکرد نامناسب فن خروجی و کنترلهای حالت تهویه
در صورت بروز این مشکلات از یک تکنسین معتبر کمک بگیرید، حداقل یک بار در سال وضعیت بخاری و سیستم های تهویه مطبوع خودرو خود را چک کند، فیلتر هوای کابین وسیله نقلیه خود را در فاصله زمانی توصیه شده از طرف سازنده تعویض کنید، بخاری و سیستمهای تهویه مطبوع خودرو که بخوبی نگهداری میشوند به شما این امکان را میدهند بدون در نظر گرفتن دمای خارج، در یک وسیله نقلیه راحت رانندگی کنید.
استفاده از صفحه کنترل HVAC، فن دمنده، درها، شیرها، کانالها و سایر اجزای اصلی سیستمهای بخاری و تهویه مطبوع خودرو پر فایده خواهد بود، تقریباً خودرویی با این مشخصات به هر ترکیبی از تنظیمات درجه حرارت هوا، سرعت فن و گزینههای تحویل مجهز است، این امکانات یک تجربه عالی از کنترل آب و هوا کاملاً سفارشی را هنگام رانندگی با وسیله نقلیه شخصی فراهم میکند.
باتوجه به اطلاعات ارائه شده هم اکنون تفاوت کامل سیستم های تهویه مطبوع و اتوماتیک (خودرو) را میدانید، جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به وبسایت هایی که در این زمینه در حال تولید محتوای حرفه ای هستند مراجعه کرده و اطلاعات خود را بالا ببرید و یا برای دریافت مشاوره با شماره 02188503998 تماس بگیرید.