سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کوروش معصومی، بازیگر آثار طنز تلویزیون در گفتگو با «جوان» گفت: این یک واقعیت اثبات شده در همه جای دنیاست که در قالب طنز میتوان بهتر مسائل انتقادی را مطرح و هم میزان اثرگذاری را بیشتر کرد و هم نظر مسئولان را نسبت به مشکلات، جلب نمود.
بازیگر «شکرآباد» و «کوچه اقاقیا» خاطرنشان ساخت: کار طنز کردن دشواریهای خاص خود را هم دارد به خصوص در طنزهای آیتمیک که میخواهید در یک بازه زمانی کوتاه، مخاطب را بخندانید به تبحر بالا نیاز دارید تا در لحظه به حس موردنظر برای اجرای سکانس برسید. این بازیگر ادامه داد: در سریالهای طنزی که خط واحدی را در ۲۰ قسمت یا بیشتر طی میکنند، زمان لازم برای اینکه در یک بازه بلندمدت به ایجاد حس لازم برای مخاطب برسیم وجود دارد ولی در کارهای آیتمیک فقط در چند سکانس، وقت دارید که به حس لازم برسید و همین امر موجب میشود که نیاز به تمرکز بالا داشته باشید. بازیگر «کت جادویی» و «خنده بازار» تأکید کرد: دلیل اینکه بسیاری از طنزپردازان این روزهای ما افرادی هستند که سالها قبل توانایی خود را در برنامههای طنز آیتمیک نشان دادهاند، دقیقاً همین سختی کار آیتمیک است که موجب میشود بازیگر آبدیده گردد. این بازیگر اظهار داشت: گذشته از تمام اینها، ذات طنز باید درون آدمی باشد و برخی هستند که ذاتاً طنزپرداز به دنیا میآیند ولی نیاز به آموزش هم هست و علاقهمندان به کار طنز باید هم از منظر مطالعاتی با الگوهای طنزپردازی آشنا باشند و هم از منظر تجربی، آموزش ببینند و جلو بروند. این بازیگر تأکید کرد: اگر بتوانیم علاقهمندان بازیگری طنز را از همان تئاترها و نمایشهای دانشآموزی گزینش کرده و طی یک بازه چندساله روی آنها سرمایهگذاری کنیم، احتمال بسیار زیاد در درازمدت با کلی طنزپرداز توانا مواجه خواهیم بود.
معصومی ابراز امیدواری کرد: با حمایت از گروههای طنزپرداز مختلف هم میتوان زمینهساز تولید سریالهای طنز جذاب برای مخاطب شد. امیدوارم حمایت از گروههای طنزپرداز در دستور کار قرار گیرد تا شاهد شکوفایی آثار طنز باشیم. اگر حمایت درست و فراگیر از توانمندان عرصه طنز باشد قطعاً میتوان روزبهروز در عرصه طنزپردازی رشد کرد و جلو رفت، چون واقعیت این است که از لحاظ استعدادهای طنزپرداز در داخل کم نداریم و فقط باید آنها را تحت حمایت و توجه قرار دهیم تا بتوانند بالاترین بازده کاری را ارائه دهند. فراموش نکنیم هیچ کار اثرگذاری در کوتاهمدت جواب نمیدهد و بهتر است برنامههای بلندمدت برای تربیت و استفاده از طنزپردازان داشته باشیم.