مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری رسانههای جمعی، انتشار 300 محصول فرهنگی و رسانهای با موضوع سواد رسانهای را از ابتدای اردیبهشتماه سال جاری آغاز کرده است. محمدصادق افراسیابی معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی خبر از انتشار 300 محصول فرهنگی و رسانهای با موضوع سواد رسانه در بخش فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری رسانههای جمعی داد. وی با اعلام این خبر افزود: این محصولات رسانهای در قالب موشن گرافیک و پویانمایی با هدف ارتقای سواد رسانهای در بین نسل جوان و نوجوان و افزایش آگاهی خانوادهها توسط این مرکز تولید شده است.
افراسیابی گفت: آموزش سواد رسانهای به زبان ساده، تبیین مهارتهای رژیم مصرف رسانهای، آشنایی با شیوههای تأثیرگذاری رسانهای و همچنین فرهنگ استفاده از شبکههای اجتماعی در محیط خانواده ازجمله موضوعات اصلی این محتواها است.
وی با تبیین موضوعات فرعی این محصولات گفت: نحوه تشخیص اخبار جعلی، آسیبهای اعتیاد رسانهای، راهکارهای حفظ حریم شخصی آنلاین و امنیت دادهها، خطر دسترسیهای غیرمجاز، اقناع رسانهای، زندگی به سبک رسانه، چالشهای ناشی از شایعهسازی در فضای مجازی، مقابله با سرقت اطلاعاتی در فضای مجازی، پیشگیری از فریبهای تجاری در فضای مجازی و... از جمله موضوعاتی است که در این محصولات با قالبهای متنوع به آن پرداخته شده است.
معاون امور محتوایی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی با قدردانی از حضور و مشارکت رسانهها، خبرگزاریها و سکوها در این طرح ملی گفت: تولید این حجم از محتوا با محوریت سواد رسانهای و انتشار سراسری آن در نوع خود کمنظیر است.
وی افزود: شیوع کرونا، استفاده دانشآموزان از فضای مجازی بهواسطه کلاسهای آنلاین و مواجهه بیش از پیش والدین با موضوعات فضای مجازی بیش از گذشته، ضرورت افزایش آگاهیهای اجتماعی نسبت به فضای مجازی و چالشها و فرصتهای آن را به جامعه گوشزد میکند. افراسیابی ابراز امیدواری کرد این محصولات که بهصورت روزانه در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی منتشر و در دسترس خانوادهها قرار میگیرد در افزایش سواد رسانهای خانوادهها تأثیرگذار باشد و از آسیبهای حضور مستمر و بدون آموزش در فضای مجازی پیشگیری کند.