سرویس جامعه جوان آنلاین: یکی از انتقاداتی که به مدیریت فعلی شهری وارد است، عدم توسعه مناسب سیستم حمل و نقل عمومی است. در چهار سال گذشته فقط ۴.۵ کیلومتر مترو در تهران ساخته شده و حدود ۳۵ کیلومتر هم تکمیل و آماده بهرهبرداری شده است. از سویی با توجه به شیوع کرونا و ازدحام جمعیت در مترو به خصوص در ایستگاههای تقاطعی مردم دچار مشکلات خاصی هستند. عدم رعایت فاصله اجتماعی یکی از معضلات اساسی شهروندان در مترو است.
کارشناسان معتقدند تنها راهکار رفع این مشکل توسعه حمل و نقل عمومی و ورود واگنهای جدید به مترو است. البته در این زمینه ضعیف عمل شده است، هر چند که مدیران از ابتدای شروع به کار در دوره پنجم مدیریت شهری مدام وعده خرید ۶۳۰ واگن را دادهاند، اما این امر محقق نشد و کار در مرحله پیشپرداخت متوقف شد.
خرید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در مرحله پیش پرداخت متوقف شد/کار دست دولت بود
محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی شورای شهر تهران در این باره گفت: براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال ۹۵ خرید ۶۳۰ واگن برعهده دولت بود، ولی به جای شهرداری، وزارت کشور متولی پیگیری امور قرارداد مربوط به خرید واگنها تعیین شد و در این فرایند، دستگاههایی مانند وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارایی هم دخیل بودند.
به گفته علیخانی، در صورتی که شهرداری متولی کار بود، قطعا تاکنون خرید واگنها به نتیجه رسیده بود. از سال ۹۵ تاکنون به دلیل ناهماهنگی بین دستگاهها دولت موفق به خرید واگنها نشد و کار در مرحله پیشپرداخت متوقف شد.
علیخانی در ادامه تأکید کرد: قرار است که پیگیری خرید این واگنها به شهرداری واگذار شود و البته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری هم پیگیر موضوع است.
وی اضافه کرد: خرید این واگنها در مرحله پیش پرداخت متوقف شده است.
خرید ۶۳۰ واگن با استفاده از منابع مالی فاینانس در سال ۱۳۹۶ آغاز شد
خرید ۶۳۰ واگن با استفاده از منابع مالی فاینانس در سال ۱۳۹۶ آغاز شد. طرف قرارداد یک شرکت چینی است و تاکنون هم این مناقصه به نتیجه نرسیده است، هر چند که قراردادهای اولیه امضا شده است. قرار بود بخشی از از این قطعات وارد و در داخل ساخت آن آغاز شود، اما تاکنون این امر رخ نداده است.
کارفرمای ۶۳۰ واگن کیست؟ /شهرداری بهره بردار نهایی است
علی امام مدیرعامل شرکت شرکت راهآهن تهران و حومه در این باره گفت: کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن وزارت کشور و سازمان شهرداریها دهیاریهاست و شهرداری تهران به عنوان بهرهبردار نهایی خواهد بود.
قرارداد با هزینه دولت بسته شد/طرف چینی است
وی ادامه داد: از لحاظ قانونی، شهرداری تهران جایگاه قانونی برای کارفرمایی پروژه ندارد و تنها اقدام پیگیری برای به سرانجام رسیدن است، این قرارداد با هزینه دولت منعقد شده و قرار است که شرکت واگنسازی تهران و شرکای چینی ساخت آن را برعهده بگیرند.
به گفته امام، ۶۳۰ دستگاه واگن طی سه مرحله وارد شبکه مدار بهرهبرداری مترو میشود و در قرارداد هم پیشبینی شده که سهم داخلیسازی این پروژه به ۵۵ درصد برسد، اما سهم داخلیسازی در مرحله اولی که قطعات از چین به ایران برسد کمتر از ۵۵ درصد خواهد بود.
وی در خصوص علت دیر رسیدن واگنها گفت: یکی از دلایل آن فرایند بروکراسی در چین بسیار پیچیده و طولانیتر از ایران است. البته مسئولین در پی انجام کار هستند.
شهردار تهران:قرارداد بسته شد/ساخت ۴۰۰ واگن!
با وجود اینکه خرید ۶۳۰ واگن در مرحله پیشپرداخت متوقف شده است، اما پیروز حناچی شهردار تهران تأکید کرد که قرارداد ساخت ۶۳۰ واگن با چین منعقد شده و در تلاش هستیم ۴۰۰ واگن را با حداکثر توان ساخت داخل به سرانجام برسانیم.
آینده حمل و نقل عمومی تهران به سمت حمل و نقل پاک و برقی پیش میرود
وی تأکید کرد که کلانشهرها راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلایندهها ندارند و این مشکل برای کلانشهرهاست و، اما برخی از آنها با مدیریت مستمر این مسئله را حل کردهاند و برخی هم با برنامهریزی حل میکنند. آینده حمل و نقل عمومی تهران به سمت حمل و نقل پاک و برقی پیش خواهد رفت و این هدف شهرداری تهران است.
حناچی در خصوص نقش توسعه حمل و نقل عمومی در جهان هم گفت: در دنیا حمل و نقل ریلی دو نقش را برعهده دارد، یا اتصالها در مناطق توسعهیافته را بهبود میبخشد و یا مکانهایی را واجد سرمایهگذاری میکنند.
آب پاکی روی دست تهرانی ها/قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو محقق نشد
کش و قوسها در خصوص خرید واگن ادامه داشت و حتی اعلام شد قرار است کار پیگیری به شهردار تهران واگذار شود، اما سیدمناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران که یکسال است سکان اداره این معاونت را برعهده گرفته است، گفت: اگرچه نتوانستیم ۶۳۰ دستگاه واگن را که قرارداد آن از سوی وزارت کشور منعقد شده بود را محقق کنیم، ولی در خصوص سرفاصله حرکت قطارها اقداماتی انجام و کاهش دادهایم و این نشان میدهد که از امکانات موجود به خوبی در حال استفاده هستیم.
باید بتوانیم ۲۱۰ واگن دیگر به ناوگان مترو اضافه کنیم
به گفته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، پایتخت به ۱۵۰۰ دستگاه واگن نیاز دارد و در حال دنبال کردن تعمیر ۲۱۰ واگن هستیم. باید بتوانیم ۲۱۰ واگن دیگر به ناوگان مترو اضافه کنیم که بدین ترتیب با ۴۲۰ واگن شرایط بهتری خواهیم داشت، البته نیاز تهران تکمیل نمیشود.
براساس این گزارش، خرید ۶۳۰ واگن منتفی شده و مدیران شهری تأکید دارند که اگر هم در همین روزها اتفاقاتی در زمینه خرید این واگنها رخ میداد این واگنها به دوره فعلی مدیریت شهری نمیرسید و ۱۵ تا ۲۴ ماه زمان برای ورود این واگنها به خطوط نیاز است. البته معاون شهردار هم امروز اعلام کرده که قضیه ۶۳۰ دستگاه واگن هنوز به نتیجه نرسیده است، اما عضو شورای شهر از منتفی شدن این قرارداد در مرحله پیشپرداخت خبر داده بود و به نظر میرسد تا پایان مدیریت فعلی خبری از واگن جدید نخواهد بود.