کد خبر: 1050645
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
برنامه‌ی میدون یکی از موثرترین برنامه‌های اقتصادی اخیر تلویزیون ماست که به جهت ایجاد فضایی سرگرم کننده و در عین حال حمایتگرایانه، دارای اقبال عمومی نیز گشته است. این برنامه یکی از مصداق‌های خرد هدایت نقدینگی به سوی کسب و کار‌های نوآورانه است که شرکت کنندگان آن می‌بایستی -به رسم بازار- در رقابت با هم بر سر منابع اعتباری محدود، تلاش کنند.
دکتر حامد خلیلی. دکتری اقتصاد از دانشگاه بن آلمان

نیاز جامعه به وجود افرادی که به سبب اشتیاق به کسب سود فردی، برای کلیت جامعه خود نیز تولید رفاه می‌کنند، کاراکتر اصلی این برنامه را تشکیل می‌دهد.
اما در آن سوی داستان انسان‌هایی که به سبب سوداگری‌های شخصی به مقوله‌ی تولید و اشتغال و امثالهم نگاه می‌کنند، فراموش نکنیم، انسان‌ها و افراد دیگری نیز در جامعه وجود دارند که گا‌ها نه تنها در اندیشه‌ی کسب سود مطلق از فعالیت اقتصادی خود نیستند، بلکه خود را وقف هدفی یا اهدافی والاتر از اهداف شخصی و فردی خود نموده و در چهارچوب نگاه‌های صرف مادی و مکانیزم‌های بازار نه تنها دیده نمی‌شوند بلکه اصلا به رسمیت شناخته نمی‌شوند. این افراد می‌توانند از طیف‌های مختلفی از جامعه ما باشند. از تلاشگران در امور جهادی مانند سازندگان خانه و مدرسه در مناطق محروم تا کسانی که همت خود را در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی گمارده اند تا حمایت کنندگان از بیماران خاص و یا کودکان بیمار و تا مشتاقان راه اندازی استارت آپ‌هایی که به هر عنوان، سود نفعی فردی ندارند و به عنوان مثال، به دغدغه‌ها و مسائلی، چون حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، دینی یا مشکلات زنان، دختران یا کودکان کار می‌پردازند و الخ.
نکته‌ی مهم در فعالیت همه‌ی شاغلین به این گونه فعالیت‌ها این است که آن‌ها اغلب از سرمایه گذاران و سهامداران آزمند بخش خصوصی عموما بی بهره اند، هر چند فعالیت‌های آن‌ها عموما برای جامعه بسی ارزشمند و واجد احترام می‌باشد.
در واقع، حمایت موثر از اینگونه کسب و کار‌ها که در اینجا آن‌ها را اصطلاحا "استارت آپ‌های کالا‌ها یا خدمات عمومی" می‌نامیم، یا بر دوش نهاد‌های عمومی می‌تواند باشد و یا خیرینی که بدون طمع کسب سود و تنها از رهگذر رضای الهی به آن‌ها کمک کنند.
در اینجا صدا و سیمای جمهوری اسلامی که خوشبختانه طیف عظیمی از مخاطبان خیر و دلسوز را نیز در میان مردم دارا می‌باشد، می‌تواند با راه اندازی برنامه‌ای تلویزیونی هر هفته به شناسایی یکی از افراد یا نهاد‌های تلاشگر - در جهت خدمتی عمومی- پرداخته و ضمن معرفی و اعتبار بخشی به کوششها، نقاط جذاب و سختی‌های کار بانیان چنین کسب و کار‌هایی و معرفی آنان به جامعه، در خلال و حین پخش برنامه نیز به جمع آوری کمک‌های افراد نیکوکار در جهت حمایت و تکمیل فعالیت‌های آنان بپردازد. نمونه‌های خارجی چنین برنامه‌هایی -مانند برنامه معروف یک قلب برای کودکان- البته با صورت‌هایی متفاوت در دیگر نقاط دنیا نیز پخش می‌شود که در آن‌ها کمک‌های افراد حتی به مقدار کم در پس زمینه برنامه، نمایش داده شده و به گونه‌ای شفاف در معرض دید بینندگان قرار می‌گیرد. چنین برنامه‌ای می‌تواند هم حایز جذابیت‌های برنامه سازانه و هم حاوی کمک‌های همدلانه در جهت رونق کسب و کار‌های ارزشمند و غیر انتفاعانه، اما خداپسندانه‌ی زیادی که هم اکنون در اقصی نقاط جامعه ما جریان دارند، اما ناشناخته بوده و نیاز به حمایت دلسوزان و شیفتگان خدمت به خلق الله دارند، باشد. انشاله
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
محسن
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۰
0
0
به نظر طرح جالبی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار