شرکتهای هواپیمایی که این روزها به دنبال حذف الزام قانونی فروش ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما هستند، برنامه دارند با استناد به همین موضوع در جلسه شورای عالی هواپیمایی تقاضای افزایش ۴۰درصدی قیمت بلیت هواپیما را مطرح کنند و مصوبه بگیرند.
۲۴ آبان ۹۹ بود که با تصویب شورای عالی هواپیمایی کشوری، افزایش ۱۰ درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط انجمن شرکتهای هواپیمایی در خرداد ۱۳۹۹ مصوب شد. آن جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری که ساعتها به طول انجامید با حضور نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت امور خارجه، عضو ناظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای عالی هواپیمایی کشوری، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و نماینده شرکتهای هواپیمایی داخلی برگزار شد. همچنین در آن جلسه مقرر شد محدودیت ارزانترین نرخ برای شرکتها از جدول نرخی حذف شود و هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد. علاوه بر این هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت بالاتر از سقف تعیین شده نخواهد بود. ذکر این نکته نیز ضروری است که عوارض ایمنی پیش از این مبلغ ۱۰هزار ریال بود که طبق مصوبه جدید سازمان هواپیمایی کشوری از اواخر خرداد امسال ۲۰ هزار ریال افزایش یافت و به رقم ۳۰هزار ریال روی بلیت پروازهای داخلی رسید. بنابراین در نرخنامه بالا باید ۲۰ هزار ریال افزایش قیمت اعمال شود.
بررسی پیشنهاد ایرلاینها
بنا بر این گزارش یکی، دو روز پیش از ولادت امام رضا (ع) بود که شرکتهای هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را افزایش دادند و در مسیری نظیر تهران- مشهد، قیمتهای ارائه شده از سوی شرکتهای هواپیمایی از سقف نرخی تعیین شده عبور کرد. پس از بروز این اتفاق و اطلاعرسانی رسانهها، سازمان هواپیمایی کشوری به سرعت ورود و اعلام کرد هرگونه افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی غیرقانونی است و شرکتهای هواپیمایی در صورت تقاضای افزایش نرخ بلیت باید این موضوع را در شورای عالی هواپیمایی مطرح کنند. محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در اینباره به فارس میگوید: افزایش قیمتی که اخیراً از سوی شرکتهای هواپیمایی در پروازهای داخلی اعمال شده بود، بدون هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری بود و قطعاً با شرکتهای متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
به گفته وی، سازمان هواپیمایی در این برهه با افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی مخالف است، افزایش قیمت بلیت باید در شورای عالی هواپیمایی کشوری مطرح شود و حتماً وزیر راه و شهرسازی نیز در اینباره اعمالنظر کند.
دلایل شرکتهای هواپیمایی
از سوی دیگر شرکتهای هواپیمایی که به دنبال طرح مسئله افزایش ۴۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما در جلسه شورای عالی هواپیمایی در هفته جاری میباشند، مدعی هستند نرخهای تعیین شده مربوط به سال قبل بوده و باید امسال با احتساب تورم، نرخهای جدید در پروازهای داخلی اعمال شود.
«افزایش قیمت دلار نسبت به سال گذشته و ارزی بودن بیش از ۵۰ درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی»، «افزایش حقوق و دستمزد پرسنل»، «افزایش زیاد قیمت انواع قطعه هواپیما» و «الزام اجرای موضوع فاصلهگذاری اجتماعی و رعایت فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت پرواز» از دیگر دلایلی است شرکتهای هواپیمایی آنها را در خصوص ضرورت افزایش قیمت بلیت هواپیما مطرح میکنند.
الزام فاصلهگذاری در پروازها یکی از موضوعات مورد نقد شرکتهای هواپیمایی است که از اول آبان ۹۹ الزامی شد. شرکتهای هواپیمایی معتقدند وقتی فاصلهگذاری ۶۰ درصدی در پروازهای خارجی هواپیماهای خودشان ضرورتی ندارد.