کد خبر: 1054278
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۸
مدیر انتشارات شهید کاظمی با اشاره به انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس:
مدیر انتشارات شهید کاظمی با بیان اینکه جشنواره‌ها می‌توانند موتور نشر را روشن و به کیفیت و کمیت آثار کمک کنند، می‌گوید آنچه در این جشنواره‌ها باید مدنظر قرار گیرد، این است که نباید فقط داوری آثار و ارائه جوایز ملاک باشد و باید مخاطب را به عنوان مهم‌ترین عنصر مدنظر قرار دهند.
مصطفی محمدی

مدیر انتشارات شهید کاظمی با بیان اینکه جشنواره‌ها می‌توانند موتور نشر را روشن و به کیفیت و کمیت آثار کمک کنند، می‌گوید آنچه در این جشنواره‌ها باید مدنظر قرار گیرد، این است که نباید فقط داوری آثار و ارائه جوایز ملاک باشد و باید مخاطب را به عنوان مهم‌ترین عنصر مدنظر قرار دهند.
حمید خلیلی، مدیر انتشارات شهید کاظمی همزمان با اعلام فراخوان نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با شعار حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر، در رابطه با اثرگذاری چنین رویداد‌هایی به ایبنا می‌گوید: به نظر می‌رسد این رویداد در درجه اول برای نویسندگان مخصوصاً نوقلمان یک تشویقی باشد برای اینکه در این حوزه کتاب‌های بیشتری بنویسند. در رابطه با ناشران شاید تأثیرگذاری کمتری داشته باشد، اما بالأخره برای ناشران هم وقتی کتابی پس از بررسی‌هایی که از سوی کارشناسان و نخبگان صورت می‌پذیرد، در چند دوره جشنواره دفاع مقدس به عنوان کتاب برتر شناخته شده باشد، یک برند محسوب می‌شود، اما متأسفانه تجربه نشان داده برگزاری این جشنواره‌ها در حوزه جذب مخاطب و میزان فروش کتاب، تأثیر چندانی نداشته است.
این فعال حوزه نشر در ادامه تأکید می‌کند: جشنواره‌ها می‌توانند موتور نشر را روشن و به کیفیت و کمیت آثار کمک کنند، اما اینکه یک نقش جامع و کامل باشد و حوزه نشر دفاع مقدس را متحول کند، این‌گونه نیست. آنچه در این جشنواره‌ها باید مدنظر قرار گیرد این است که فقط انجام داوری آثار و ارائه جوایز نباید ملاک باشد. عنصر مهم‌تر از همه این‌ها مخاطب است. در بین کتاب‌های دفاع مقدس برخی آثار هستند که در حد یک‌میلیون نسخه به فروش رسیده‌اند در حالی که در هیچ‌کدام از جشنواره‌ها حتی یک جایزه هم نبرده‌اند، چون استاندارد‌های مدنظر داوران را ندارند، ولی قطعاً وقتی ناشر یا نویسنده‌ای کتابش در جشنواره تحسین شود، در تألیف و انتشار کتاب‌های بعدی اثر خواهد داشت.
مدیر انتشارات شهید کاظمی در پایان خاطر نشان می‌کند: در رابطه با تأثیرگذاری و همراهی ناشران در انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، تنها کاری که ناشران می‌توانند انجام دهند تبلیغ و اطلاع‌رسانی است، زیرا ملاک‌های انتخاب آثار برتر معمولاً از سوی داوران و متخصصان تعیین می‌‎شود. اگر ناشران مطمئن باشند که پس از معرفی آثار برتر تبلیغات لازم روی آثار صورت می‌پذیرد و کتابی که هزار نسخه تیراژ داشته به ۵ هزار تا می‌رسد، این‌گونه ناخودآگاه با جشنواره‌ها همراه می‌شوند و هر سال منتظر می‌مانند تا به جشنواره دفاع مقدس برسند. پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، زمان آن رسیده که در شیوه تبلیغات، اطلاع‌‎رسانی‌ها و برگزاری برنامه‌ها تجدیدنظر شود و از حالت نمایشی و جایزه دادن صرف خارج شود تا کارکردش به حداکثر برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار