به زعم خريداران، آپشن خودروهاي شاهين تحويل داده شده با خودروي معرفي شده مغايرت بسياري دارد، به اين معنا كه آپشنهاي بسياري در محصول اوليه و كاتالوگهاي اين محصول وجود داشت، اما پس از مدتي به طرز مشكوكي اين كاتالوگ 40 صفحهاي از روي سايت خودروساز مربوطه حذف شد و كاتالوگي 18 صفحهاي روي سايت قرار گرفت كه آپشنهاي اوليه در آن وجود ندارد، به گونهاي كه در عمل آپشنهاي ارائه شده قبلي از شاهين حذف شده است.
قصه پر غصه خودروهاي داخلي تمامي ندارد. دردو دهه اخير توليد خودروهاي ايراني در فضاي غيررقابتي موجب تضييع حقوق مصرفكنندگان شده است و به رغم شعار خودكفايي در اين صنعت، هرساله قيمتها با نوسانات نرخ ارز افزايش يافته است به طوري که با توجه به مصرف بنزين و كيفيت پايين خودروهاي داخلي قيمتها سر به فلك كشيده و همزمان با افزايش قيمت خودروهاي داخلي، خودروهاي خارجي چيني نيز به شدت گران شده است. دراين ميان بدعهدي شركتهاي خودروسازي همچنان به داستان دنبالهداري بدل شده است. هر روز هم كه ميگذرد هزينه توليد براي خودروسازان بيشتر ميشود و با اين حال، با فروش ويژههاي جديد اين خودروسازان، حجم تعهدات آنها مكرراً در حال تغيير است.
سايپا براي اولين بار در تير ۹۷ از خودروي شاهين رونمايي كرد. توليد اين خودرو و آپشنهاي آن همان سال در بوق و كرنا شد و در مرحله نخست براي فروش ۱۰هزار خودرو شاهين قرعهكشي انجام گرفت، اما در فاصله بسيار كوتاهي ثبتنامكنندگان اين خودرو از خلف وعده سايپا خبر دادند و خواستار پيگيري مراجع قضايي شدند.
دراين خصوص روحاله ايزدخواه، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه از سال گذشته كه خودروي شاهين پيش فروش شد، جرياني اعتراضي ميان خريداران آن شكل گرفت كه تاكنون نيز ادامه داشته است، در تشريح دلايل اعتراض خريداران اين خودرو گفت: هنگام پيشفروش شاهين حدود 80ميليون تومان به عنوان 50درصد قيمت اين خودرو از خريداران دريافت شد به اين معنا كه بهاي نهايي اين خودرو بايد حدود 160ميليون تومان ميشد، در حالي كه در زمان تحويل، قيمت خودرو 260ميليون تومان تعيين شد.
وي افزود: خودروساز توليدكننده شاهين براي توجيه موضوع فوق بيان ميكند كه طبق ضوابط، مجاز است در زمان پيشفروش «تا 50درصد از قيمت نهايي» را دريافت كند، بنابراين مبلغ دريافتي دقيقاً برابر با 50درصد قيمت نهايي نيست، اما خريداران معتقدند در زمان معرفي محصول گفته شده كه مبلغ پرداختي برابر با 50درصد بهاي خودرو است.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس اضافه كرد: خودروساز توليدكننده شاهين بدون تنظيم قرارداد، 80ميليون تومان به ازاي پيشفروش خودرو از خريداران دريافت كرده و پس از مدتي قرارداد را به خريداران تحويل داده است.
وي با اشاره به يكي ديگر از دلايل اعتراض خريداران شاهين، اظهار داشت: به زعم خريداران، آپشن خودروهاي شاهين تحويل داده شده با خودروي معرفي شده مغايرت بسياري دارد به اين معنا كه آپشنهاي بسياري در محصول اوليه و كاتالوگهاي اين محصول وجود داشت، اما پس از مدتي به طرز مشكوكي اين كاتالوگ 40 صفحهاي از روي سايت خودروساز مربوطه حذف شد و كاتالوگي 18صفحهاي روي سايت قرار گرفت كه آپشنهاي اوليه در آن وجود ندارد، به گونهاي كه در عمل آپشنهاي ارائه شده قبلي از شاهين حذف شده است. به گفته ايزدخواه، براساس ضوابط شوراي رقابت اگر خريدار، قرارداد خود با خودروسازان را فسخ كند تا سه سال اجازه خريد مستقيم از كارخانه را نخواهد داشت كه اين امر اجحاف در حق خريداران شاهين است.
از قيمتگذاري غيرشفاف تا دريافت پيش پرداخت بدون انعقاد قرارداد
وي قيمتگذاري غيرشفاف، دريافت پيش پرداخت بدون انعقاد قرارداد و مشكلات موجود در جريان فسخ قرارداد را از جمله دلايل اعتراضات خريداران شاهين دانست و تصريح كرد: در كميسيون صنايع و معادن مجلس جلسهاي با حضور نماينده سازمان بازرسي به منظور بررسي اعتراضات خريداران شاهين تشكيل و بر اين نكته تأكيد شد كه اگر آیيننامه مربوطه ايراد دارد بايد اصلاح شود و اگر تخلفي صورت گرفته بايد با متخلفان برخورد شود.
وي با بيان اينكه مردم در زمان خريد يك كالا بايد از قيمت حدودي آن آگاه باشند و از سوي ديگر بايد امكان فسخ قرارداد وجود داشته باشد، تصريح كرد: نحوه فروش شاهين در هيئت تحقيق و تفحص خودرو مورد بررسي قرار گرفته است.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس با بيان اينكه اعتراضات خريداران شاهين در دست بررسي است، افزود: با دستگاههاي مختلف از جمله سازمان حمايت از مصرفكننده و توليدكننده، سازمان بازرسي و دادستان كل كشور مكاتبه كردم تا اطلاعات به دست آمده در اين زمينه را به هيئت تحقيق و تفحص خودرو ارائه دهند.