از آنجا که بیشتر آسانسورها در واحدهای کارگاهی ساخته میشوند، تولیدکنندگان نمیتوانند ورقهای فولاد مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنند و مجبور به تهیه آن به قیمت تقریباً دو برابر قیمت بورس است.
عباس ابریشمی، رئیس اتحادیه پله برقی و آسانسور در گفتگو با ایلنا در مورد تأثیر قطعیهای اخیر برق بر آسیب آسانسورها اظهار کرد: قطعی برق قاعدتاً روی همه وسایل برقی از جمله آسانسور اثر سوء دارد. مسئله دیگری که در مورد آسانسور وجود دارد، این است که افراد در زمان قطعی برق در آن گیر میکنند که باعث واردشدن هزینههای زیاد به واحدهای ما و همچنین آتشنشانی میشود.
وی ادامه داد: هزینه هر مأموریت خروج از آسانسور برای آتشنشانی حدود ۲۰ میلیون تومان است، ولی باید توجه داشت که ماندن در آسانسور خطری برای افراد ندارد، از این نظر آسانسورها خطری ندارند، اما باعث لطمه دیدن دستگاهها میشود. حتی آسانسورها سیستمی دارند که در زمان قطعی برق در اولین طبقه میایستند که با این قطعیهای ناگهانی و مکرر از کار میافتند.
وی افزود: گزارش خرابیهای آسانسورها بیشتر به شرکتها داده میشود و اتحادیه آمار دقیقی از آن ندارد، اما من به عنوان یک فعال صنفی در مورد شرکت خود میتوانم بگویم که در هفته گذشته گزارش خرابی آسانسور ۷۰ درصد بیشتر شده است.
ابریشمی در مورد تغییرات قیمت این کالا تصریح کرد: در مورد قیمتتمام شده آسانسور بخشی که مربوط به دستمزدها بوده متناسب با رشد دستمزد افزایش پیدا کرده، اما بخشی که مربوط به اجزا بوده، تابع نرخ ارز و نرخ فولاد بوده و متغیر است.
رئیس اتحادیه پله برقی و آسانسور اضافه کرد: از آنجا که بیشتر آسانسورها در واحدهای کارگاهی ساخته میشوند، تولیدکنندگان نمیتوانند ورقهای فولاد مورد نیاز خود را از بورس تهیه کنند و مجبور به تهیه آن به قیمت تقریباً دوبرابر قیمت بورس است. اگر ورق فولادی در بورس ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان عرضه میشوند همکاران من آن را به قیمت ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان خریداری میکنند.
وی با اشاره به تأثیر تحریمها گفت: تحریمها باعث افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت تمام شده میشود. افزایش نرخ ارز همین تأثیر را روی همه کالاها میگذارد. اگر یک تولیدکننده بخواهد کالایی را خریداری کند، به جای اینکه به راحتی پول آن را از بانک حواله کند یا مجبور به انتقال از طریق صرافی باشد حتماً روی قیمت تمام شده تأثیر میگذارد.
وی یادآور شد: در مورد تأمین کالا نیز مواردی بوده که نیاز به خرید به آلمان یا ایتالیا یا دیگر کشورها وجود داشته، اما نمیتوانستند به طور مستقیم کالا را وارد کنند و مجبور به انتقال آن به کشور ثالث و سپس منتقل کردن کالا به داخل کشور شدهاند، ولی همه بازرگانان ما دیگر راههای دور زدن را یاد گرفتهاند.