ادامهسازی برنامههای موفق تلویزیون باید با داشتن منطق درست و متن دقیق و طرح مناسب صورت گیرد تا از تکرار و نیز غلتیدن در ابتذال جلوگیری شود.
عزتالله رمضانیفر از جمله بازیگران باسابقهای که تجربه بازی در تلویزیون و سینما را دارد با بیان این مطلب به «جوان» گفت: اگر فصلهای دوم و سوم سریالها یا برنامههای موفق را با ایدهپردازی درست و استفاده از ریزهکاریهای جذاب تولید کنند، قطعاً بینندگان افزایش مییابد.
این بازیگر ادامه داد: اگر بخواهم مثالی بزنم برنامهای مثل «خندوانه» که شروع موفقی داشت در فصل اخیر به لحاظ کیفی بسیار نزول کرده است در حالی که مخاطبان انتظار یک نوآوری ویژه را داشتند.
این بازیگر افزود: فصول قبل خندوانه، در بخش مسابقات با حضور بازیگران و چهرههای سرشناس، دنبال میشد که به اجرای حرفهای خیلی کمک میکرد ولی این بار بازیگران غیرمطرح و کمتر شناخته شده در برنامه حضور دارند که طبیعی است از جذابیت میکاهد، البته معتقدم نباید صرفاً روی چهرهها متوقف ماند و باید به جوانها هم میدان داد، اما این دو باید مکمل هم باشند.
رمضانیفر عنوان کرد: تکیه بیش از حد روی جناب خان هم به کلیت فصل جدید خندوانه لطمه وارد کرده است در حالی که همین جناب خان یکی از رموز موفقیت فصول سابق بود و بهتر بود حضور مجددش در برنامه با یک طراحی تازه، صورت میگرفت.
انتخاب برخی لوکیشنها دقیق نیست
بازیگر پیشکسوت کشورمان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به استفاده درست از لوکیشن در سریالها گفت: برخی لوکیشنها بدون درک دقیق از فضا و قصه انتخاب میشوند و همین بیدقتی به کلیت کار لطمه میزند. باید لوکیشنهایی انتخاب کرد که منطبق با متن باشند نه اینکه به صرف زیبایی یک لوکیشن، آن را انتخاب کنند.
وی ادامه داد: برای مثال کارگردان سریال «بوتیمار» استفاده درستی از لوکیشنهای سرسبز و جذاب شمال کشور انجام داده بود ولی در مقابل در سریال «کلبهای در مه» با توجه به گرفتن نماهای بسته استفاده درستی از لوکیشن جنگلها و روستاهای شمال کشور انجام نشد.
رمضانیفر گفت: نمیشود بدون نیاز درام از یک لوکیشن استفاده کرد و اتفاقاً خیلی باید تهیهکنندگان دقت کنند که لوکیشنهای بیربط را وارد سریال نکنند، چون مخاطب خیلی زبلتر از اینهاست.
شوخی درست با معضلات اجتماعی در «دستانداز»
نظر این بازیگر پیشکسوت درباره احیای دوباره برنامههای طنز آیتمیک مثل دستانداز در تلویزیون هم قابل تأمل است: شهاب عباسی با توجه به تجربیاتش در حوزه آیتمسازی در سالهای قبلتر، توانسته در دستانداز با نقد مسائل مختلف اجتماعی کاری بسازد که مخاطب خود را داشته باشد.
وی افزود: گاهی با شناخت فضا و حرکت درست بر مدار آموزههای طنز انتقادی میتوان خیلی بیشتر از سریالهای پرهزینه و برنامههایی که با دکور آنچنانی، دنبال مخاطب هستند، بیننده داشت. کافی است معضل اجتماعی را درست و دقیق در کانون یک طنز انتقادی قرار دهیم تا بیننده استقبال کند.