کد خبر: 1060397
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
گفت‌وگوی «جوان» با مسئول سازمان بسیج ادارات و کارمندان
سازمان بسیج ادارات و کارمندان را باید جزو مجموعه‌هایی در نظر گرفت که با قوت و توان تمام، اما به آرامی و بدون سروصدا در همه صحنه‌ها حضور داشته و به ارائه خدمت به شهروندان می‌پردازد. این سازمان برنامه‌هایش را هم‌راستا با نیاز‌های جامعه تعریف کرده و با توجه به اسناد بالادستی پیش می‌برد.
محمدرضا هادیلو

سازمان بسیج ادارات و کارمندان را باید جزو مجموعه‌هایی در نظر گرفت که با قوت و توان تمام، اما به آرامی و بدون سروصدا در همه صحنه‌ها حضور داشته و به ارائه خدمت به شهروندان می‌پردازد. این سازمان برنامه‌هایش را هم‌راستا با نیاز‌های جامعه تعریف کرده و با توجه به اسناد بالادستی پیش می‌برد. برای اطلاع از وظایف و اقدامات صورت گرفته از طرف این سازمان و برنامه‌هایش در سال جاری به سراغ فضل‌الله کفیل، مسئول سازمان بسیج ادارات و کارمندان رفتیم تا گفت‌وگویی با ایشان داشته باشیم.


در حال حاضر مأموریت سازمان بسیج ادارات و کارمندان چیست؟
در یک تعریف کلی، تحقق مجموعه کارمندان بسیجی، مؤمن و انقلابی پای کار و نقش‌آفرینی آن‌ها در کارآمدسازی نظام اداری کشور به منظور افزایش رضایتمندی مردم به عنوان مهم‌ترین مسئولیت و مأموریت این سازمان است که تصویب و ابلاغ شده است. ما معتقدیم مردم خواسته زیادی ندارند و انجام کارهایشان به درستی و در اسرع وقت در ادارات بالا‌ترین درخواست آنهاست. پس بالا بردن میزان رضایتمندی هموطنان در زمان مراجعه به ادارات می‌تواند کمک زیادی در همراهی مردم با نظام داشته باشد. ضمن اینکه ذیل این مأموریت، چند نقش اصلی نیز برای این سازمان تعریف شده که از جمله آن‌ها باید به سیاست‌گذاری، طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی برای نقش‌آفرینی در کارآمد‌سازی نظام اداری کشور اشاره کنم. مدیریت بر جذب، سازماندهی، آموزش، تربیت و حفظ انسجام کارمندان در دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی از دیگر مسئولیت‌هایی است که سازمان بسیج ادارات و کارمندان برعهده دارد. مثلاً توجه کنید اگر کارمندی آموزش دیده باشد و فضای اداری را به معنای درست بداند و بشناسد، چقدر می‌تواند تأثیرات و نتایج خوبی در پی‌داشته باشد. مدیریت بر ترویج و تعمیق فرهنگ و ارزش‌های اسلامی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مثل فرهنگ ایثار و شهادت در دستگاه‌ها نیز برعهده این سازمان است.

یعنی فعالیت‌ها و مأموریت‌های شما منطبق و هم‌راستا با برنامه‌های سازمان‌ها و به صورت مصوبه است؟
باید بگویم اسناد بالادستی متعددی برای اصلاح و ارتقای نظام اداری داریم که اولاً ثابت می‌کند مأموریت بسیج ادارات منطبق بر اسناد بالادستی است و ثانیاً سیاست‌های تکلیفی است که چراغ راه ما و دولت بوده و جهت‌گیری کلی این سازمان را معین می‌کند. منظور از اسناد بالادستی یعنی سیاست‌های کلی نظام اداری کشور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. همچنین شاخص‌های دولت مطلوب اسلامی که حضرت آقا آن‌ها را مصوب کرده‌اند. قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب مجلس شورای اسلامی که مشخص کرده خدمات کشوری در فضای اداری و دیوانی به چه صورت باشد، تصویب‌نامه نقشه‌راه اصلاح نظام اداری کشور و تصویب‌نامه حقوق شهروندی در نظام اداری که هر دو مصوب شورای عالی اداری کشور بوده و همچنین تصویب‌نامه منشور اخلاقی کارمندان کشور، اسنادی هستند که ما به عنوان اسناد بالادستی مورد استفاده قرار می‌دهیم و منطبق با وظایف ماست.

پس چرا با این همه اسناد و قوانین، باز هم شاهد ناکارآمدی برخی ادارات و سازمان‌ها هستیم؟
این یک واقعیت است که مشکلات زیادی در نظام اداری وجود دارد. حالا ما قصد داریم این نقش مهم، یعنی حلقه مفقوده را ایفا کنیم. باید قوانینی که وجود دارند، اما عملیاتی نمی‌شوند را فعال کنیم. به شرط اینکه دولت هم یک نگاه همراه و یک عزم جزم برای تغییر در ادارات داشته باشد. امیدواریم دولت سیزدهم با اراده راسخی که برای تغییر دارد در پیشبرد این امور کمک حال ما باشد.

برنامه شما برای تغییر و بهبود شرایط چیست؟
اول اینکه نگاه بسیج، مسجدمحور است و در کار ادارات و کارمندان نیز می‌توان این موضوع را پررنگ دید. با این روش، هدف ما توسعه و ارتقای فرهنگ خدمت‌رسانی و افزایش میزان رضایت‌مندی در میان مردم است.

این برنامه‌ها با چه ابزاری پیش خواهد رفت؟
کار‌ها با یک فرمول و برنامه اصلی عملیاتی می‌شوند و آن هم طرح میز‌های خدمت جهادی است. یکی از دلایل، ضرورت‌ها و اهمیت اجرای برنامه میز خدمت جهادی را باید در مراجعه روزانه مردم به دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی جست‌وجو کرد. خوب است بدانید حدود ۵ میلیون مراجعه به ادارات دولتی و غیردولتی انجام می‌شود که رقم قابل ملاحظه‌ای است. حالا در این میان پایین بودن رضایت مردم از دستگاه‌های اجرایی کشور یا سخت بودن دسترسی شهروندان به مسئولان در نقاط دورافتاده و کم‌برخوردار و حاشیه شهر‌ها می‌تواند اهمیت میز‌های خدمت را دوچندان کند. ما معتقدیم ریزش سرمایه‌های اجتماعی در همین رفت و آمدهاست که در مواردی کار‌ها خیلی دیر به نتیجه می‌رسند. پس یک حلقه واسط تعریف کردیم تا بین مجموعه دستگاه‌های اداری و مردم قرار داشته باشد و انجام کار‌ها را تسهیل کند. در تعریف ما از میز خدمت جهادی، حضور یک مسئول و کارشناس از طرف دستگاهی در خارج از اداره به منظور خدمت‌رسانی به اهالی یک محله یا منطقه و نهادینه کردن فرهنگ خدمت جهادی مد نظر است.

یعنی میزی که در خارج از اداره باشد، تعریف میز خدمت را دارد؟
میز خدمت می‌تواند درون اداره یا بیرون از آن باشد، اما منظور ما میزی نیست که به مردم بگوید به کجا بروید یا چه کار کنید. چون اسم این میز «اطلاعات» است نه «خدمت». در میز‌های خدمت جهادی عمومی که در مساجد یا اماکن متبرکه برپا می‌شود از مدیر یک دستگاه دعوت می‌شود تا رودررو با مردم به بررسی مشکلات آن‌ها پرداخته و زمان مشخصی برای رفع و حل آن‌ها اعلام کند. در مورد شناسایی مشکلات هم باید بگویم، بسیج محلات ابتدا آسیب‌ها را شناسایی کرده و به بسیج ادارات اعلام می‌کند. ما نیز با خواهش و احترام، مدیر دستگاه مربوطه را جهت پیگیری و حل و فصل مشکلات به میان مردم می‌آوریم. این میز‌های خدمت می‌توانند در مصلی‌های نماز جمعه، تجمعات یا راهپیمایی‌ها نیز برپا شوند. اما میز‌های خدمت جهادی که به صورت تخصصی هستند، به نوعی کمک اقشار و متخصصین بسیج در حل مشکلات کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی دولتی به شمار می‌آیند.

آیا در قانون هم برپایی میز‌های خدمت جهادی دیده شده است؟
بله، ماده ۱۷ تصویب‌نامه حقوق شهروندی در نظام اداری به برپایی میز خدمت درون ادارات پرداخته و میز‌های خدمت بیرون ادارات هم نام جهادی به خود گرفته‌اند.

تاکنون تجربه برپایی چنین میز‌هایی را داشته‌اید؟
این کار از سال ۱۳۹۷ شروع شده و در سال ۹۸ بیش از ۱۰ هزار میز خدمت جهادی در محلات برگزار شد. اما این تعداد در سال ۹۹ به ۲۲ هزار میز خدمت رسید و در سال جاری نیز در سه ماهه اول ۲۹۰۰ میز با تمرکز بر حل مشکلات عمومی محله‌ها و رفع موانع تولید و اشتغال برپا شده است. فراموش نکنیم با توجه به شیوع کرونا و بروز محدودیت‌ها، کار خیلی سخت شده، اما بسیج ادارات باید به مأموریت خودش عمل کند.

در مورد میز‌های خدمت درون ادارات باید گفت که خیلی موفق نبود ه‌اند، آیا بسیج می‌تواند تغییری در این رویه ایجاد کند؟
میز خدمت درون ادارات مصوبه دولت است و اجرای آن‌ها الزاماتی دارد و مهم‌ترین الزام آن استقرار دولت الکترونیک در تمامی ادارات است. به دلایلی دولت موفق نشد زیرساخت دولت الکترونیک را در همه ادارات و در جغرافیای وسیعی از کشور گسترش دهد. این بدین معنی است که فرد مستقر در پشت میز خدمت درون اداره باید دسترسی تمام و کمال به برنامه‌های نرم‌افزاری و سوابق داشته و بر وظایف و مأموریت‌های مدیریت‌های مختلف اداره مسلط باشد تا امور ارباب رجوع را به سرانجام برساند. از نظر ما کسی که پشت این میز‌ها می‌نشیند باید فرد توانمند، قابل اعتماد و خبره باشد و به تکریم ارباب رجوع ایمان داشته باشد. اما چون زیرساخت فراهم نیست این میز خدمت درون اداره عملاً تبدیل به میز مراجعات شد. حالا و با اطلاع از موضوعات فوق‌الذکر، بسیج ادارات این آمادگی را دارد تا در هر اداره‌ای که زیرساخت استقرار میز خدمت فراهم است، نسبت به تأمین نیروی متصدی میز از میان افراد بسیجی و خبره همان اداره اقدام نماید.

آیا سازمان بسیج ادارات و کارمندان در حوادث غیرمترقبه که در استان‌ها اتفاق می‌افتد هم برنامه‌ای جهت کمک به هموطنان دارد؟
بله. در حوادث اخیر این سازمان با قدرت حاضر بود و این آمادگی را دارد تا در هر زمان یاری‌رسان سازمان‌ها و نهاد‌ها و مردم حادثه‌دیده باشد. به عنوان مثال تشکیل کارگروه ویژه بعد از وقوع حادثه سیل در برخی استان‌های کشور در سال ۱۳۹۸، احصای نیازمندی‌های مردم مناطق حادثه‌دیده و جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی و دولتی و اعزام تیم‌های تخصصی خدمت‌رسانی به مناطق سیل‌زده بخشی از کار ما بود. همچنین جمع‌آوری وجوه نقدی کمک به مناطق سیل‌زده به مبلغ بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال و واریز آن به حساب‌های دولتی از جمله هلال‌احمر و کمیته امداد و همچنین جمع‌آوری مبالغ نقدی به میزان بیش از ۱۰ میلیارد ریال و واریز آن به حساب‌های اعلام شده از طرف سپاه و بسیج توسط حوزه‌های بسیج اداری و کارمندی سراسر کشور کار دیگری بود که در آن حادثه انجام دادیم. البته در جمع‌آوری اقلام غیرنقدی هم فعال بودیم که به ارزش بیش از ۲۳۵ میلیارد ریال صورت گرفت. مورد دیگری که خیلی مهم بود و در اسرع وقت انجام شد اعزام بیش از ۲۸۰ گروه جهادی از نیرو‌های بسیجی داوطلب ادارات سراسر کشور و نیز اعزام ۷۸ نیروی متخصص و ۶۰ تیم تخصصی در حوزه‌های مختلف پزشکی، مشاوره‌های روانشناسی، ساخت و ساز، تعمیرات وموارد دیگر به مناطق سیل‌زده بود. بعد از زلزله‌ای که در چند استان به وقوع پیوست هم کمک به زلزله‌زدگان در دستور کار گرفت. در همین رابطه راه اندازی ستاد کمک به مناطق زلزله‌زده در استان کرمانشاه و اعزام گروه‌های جهادی کارمندان ادارات و جمع‌آوری و ارسال کمک‌های مردمی و دولتی را برنامه‌ریزی کردیم.

در موضوع کرونا هم فعالیتی داشتید؟
کمک به نظام بهداشتی در موضوع بیماری کووید ۱۹ و ویروس کرونا تعریف اول ما بود که در همین راستا برگزاری همایش توجیهی و تنبیهی بیماری کرونا و راه‌های مقابله در روز‌های اول شیوع بیماری صورت گرفت. در ادامه آماده‌سازی و آموزش بسیجیان در اجرای طرح غربالگری و برپایی ایستگاه‌های تب‌سنجی و کنترل مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها و همکاری در اجرای پلمب و تعطیلی اماکن و ممانعت از برگزاری تجمعات و چادر‌های تفریحی در تفرجگاه‌ها و مسدودسازی پارک‌ها و اماکن تفریحی با ادارات ذیربط در دستور کار قرار گرفت.
همکاری با ادارات صمت برای نظارت و کنترل بر بازار و اداره تعزیرات استان‌ها در کشفیات احتکار و توزیع آنها، تهیه و توزیع بروشور‌ها و بنر‌های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در ادارات و معابر شهرها، انجام عملیات ضدعفونی ادارات و کنترل مبادی ورود و خروج آن‌ها و همچنین انجام عملیات ضدعفونی مساجد، اماکن مذهبی و مدارس به میزان بیش از ۳۱ هزار مورد در کنار عملیات ضدعفونی معابر در سطح شهر‌ها و اماکن عمومی به تعداد ۸۰ هزار نقطه از دیگر کار‌های ما در این مدت است.

با شروع رزمایش کمک مؤمنانه و همدلی، تقریباً تمام ایران اقدام به همراهی و همکاری جهت به نتیجه رسیدن آن کردند. بسیج ادارات چه حرکتی در این رابطه داشت؟
از همان روز‌های اول که کرونا در استان‌ها شیوع پیدا کرد ما تصمیم گرفتیم برخی کار‌های زیربنایی را در دستور کار داشته باشیم تا بتوانیم در ادامه به اهداف از قبل تعیین شده برسیم. ابتدا تهیه و توزیع ماسک به میزان تقریبی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مورد، همچنین تهیه و توزیع دستکش به میزان تقریبی یک میلیون و ۸۰۰ هزار مورد و تهیه و توزیع مایع ضدعفونی به میزان تقریبی یک میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر را داشتیم. سپس تشکیل و به‌کارگیری بیش از هزار گروه جهادی و تیم‌های تخصصی با امکانات کامل ضدعفونی را در برنامه قرار دادیم. با شروع رزمایش، تهیه و توزیع بیش از ۵۰۰ هزار بسته اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده در میان کارکنان ادارات، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و خانواده‌های نیازمند و بی‌بضاعت را داشتیم. ضمن اینکه همکاری در راه‌اندازی بیش از ۱۰ واحد تولید ماسک نیز در پرونده کاری ما قرار دارد. باید یادآوری کنم که سازمان بسیج مستضعفین تفاهمنامه‌ای با کمیته امداد برای اجرای طرح ایران مهربان منعقد کرده است. در تقسیم میزان سهم هر بخش، ما به عنوان بسیج ادارات تعهد تأمین کمک هزینه حدود ۷ هزار نفر از ایتام را در ذیل این تفاهم دادیم. اما جالب است بدانید در عمل، بیش از ۳۵ هزار نفر از ایتام در طرح اکرام ایتام مورد پذیرش کارمندان قرار گرفتند و تحت پوشش هستند.
در تفاهمنامه دیگری با کمیته امداد جهت تأمین یک قلم از جهیزیه نوعروسان مددجو یا خانواده‌هایی که فاقد یخچال بوده یا یخچال مستهلک دارند وارد کار شدیم که تأمین مالی خرید حدود ۱۵ هزار دستگاه یخچال را عهده‌دار هستیم.
تفاهم‌نامه‌ای هم با سازمان انتقال خون برای اهدای خون کارمندان بسیجی داریم. نباید فراموش کنیم که سازمان بسیج مستضعفین پرچمدار این کمک‌ها بوده و در هر مرحله رده‌های خودش را فعال کرد تا به یاری نیازمندان و خانواده‌های کم‌برخوردار بروند. سازمان بسیج ادارات و کارمندان هم در مجموع با جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی در برگزاری دو مرحله از رزمایش کمک‌های مؤمنانه به ارزش ۷۰۲ میلیارد ریال سعی کرده همیشه در صحنه باشد.

چه کاری در ماه‌های اخیر انجام داده‌اید که از نظر خودتان شاخص بوده؟
بعد از اینکه به خاطر خشکسالی‌ها و کمبود آب و مسائل دیگر با قطعی برق در استان‌ها مواجه شدیم طرح شهید عباسپور را مطرح کردیم که در راستای کاهش مصرف برق است. برای اجرای این طرح جلسات متعددی با دستگاه‌های مسئول برگزار کردیم که به انعقاد تفاهمنامه با دستگاه اجرایی مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی منتهی شد. در ادامه، پایش و کنترل دستگاه‌های اجرایی و اداری جهت شناسایی مشترکین پرمصرف، سرکشی و بازدید میدانی از ادارات به همراه مسئولان دستگاه‌های متولی بهینه‌سازی مصرف انرژی به جهت ارزیابی مدیریت مصرف انرژی در این اماکن و شناسایی ژنراتور‌های مولد برق در دستگاه‌ها و فعالسازی آن‌ها جهت قرارگیری در مدار در ساعات اوج مصرف برق در دستور کار قرار گرفت. ما می‌خواستیم به سیستم انرژی کشور کنیم و هیچ چیز به اندازه صرفه‌جویی و درست مصرف کردن نمی‌توانست ما را به هدف‌مان برساند. به همین خاطر پایش سامانه‌های روشنایی و سرمایشی بعد از پایان وقت اداری جهت اطمینان از عدم هدررفت انرژی و آموزش ساماندهی و به کارگیری نیرو‌های بسیجی جهت امر به معروف و نهی از منکر از طریق تذکر لسانی در راستای صرفه‌جویی در مصرف انرژی را مد نظر قرار دادیم که به حمدالهی توانستیم گام مؤثری در این مسیر برداریم؛ و در نهایت برنامه‌های شما برای افق پیش رو در سال ۱۴۰۰ چیست؟
پیش‌بینی برگزاری حداقل ۱۰ هزار میز خدمت جهادی در سال جاری را داریم که با توجه به شیوع کرونا و محدودیت‌هایی که دست و پای ما را بسته است تاکنون ۲۹۰۰ میز خدمت جهادی در محلات برگزار شده و با توجه به دولت انقلابی در محلات و درون سازمان‌ها و ادارات انتظار داریم این خدمات به سرعت به نتیجه برسد و مشکلی از مشکلات مردم رفع شود.
همچنین گسترش و بهبود کیفی میز‌های خدمت جهادی با بهره‌گیری از تجربه سال‌های گذشته و کمک به ارتقای کیفیت میز‌های خدمت درون اداره در دستور کار است.
همکاری مشترک بیش از پیش با دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای سلامت اداری و شناسایی نخبگان و الگو‌های برتر سلامت اداری و معرفی به بدنه از دیگر کار‌هایی است که در سال جاری پیگیر آن هستیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار