حبيب اسماعيلي، تهيهكننده باسابقه با بيان اين مطلب به «جوان» گفت: اگر به تاريخچه جشنواره فجر نگاه كنيم، درخواهيم يافت كه اين جشنواره در زماني كه وحدت داشت مخاطب بيشتري داشت، چون برخي براي ديدن فيلم ايراني و برخي براي ديدن فيلم خارجي به جشنواره ميآمدند، جشنواره با شور و هيجان بيشتري برگزار ميشد. تهيهكننده «خارج از محدوده» و «همسر» ادامه داد: برگزاري جداگانه بخش بينالملل فجر تقريباً دستاورد خاصي براي سينما و نه براي اهالي سينما نداشت و بيشتر باعث شد بودجههاي ميلياردي هر ساله صرف بينالملل شود، بدون اينكه مخاطب چنداني را روانه جشنواره كند.
اسماعيلي افزود: جدا كردن بينالملل از فجر و بهكارگيري كلي كارمند و مدير و معاون به رغم صرف هزينه، نتيجه چشمگيري نداشت. در نظر بگيريد كه بخش عمده فيلمهاي ايراني كه به بينالملل ارائه شدند، همان فيلمهايي بودند كه به جشنواره اصلي فجر ارائه ميشدند و ميشد بدون صرف هزينه از طريق همان دبيرخانه اصلي، كار انتخاب آثار ايراني را انجام داد ولي اين كار را نكردند و بودجه جداگانه گرفتند. تهيهكننده «غزل» و «قرمز» گفت: صرف هزينه موجب برند شدن بينالملل نشد و فقط سال به سال، مخاطبش كمتر شد، چون واقعاً فيلم معتبر و مطرحي براي رونمايي در جشنواره حاضر نبود و فقط حواشي و شلوغ كردن بينالملل با بخشهاي جنبي مثل كارگاه و سمينار و همايش بود كه مورد تأكيد قرار ميگرفت، در حالي كه وظيفه اصلي هر جشنواره، رونمايي از فيلمهاي معتبر و تازه است.
اسماعيلي تأكيد كرد: در شرايط بد اقتصادي دو سال اخير ميشد هزينه هنگفت برگزاري جداگانه بينالملل فجر را صرف اهالي سينما و توسعه زيرساختها كرد و به طور حتم اين رويه بسيار مؤثرتر بود ولي انتقادات را جدي نگرفتند و بر روند خود اصرار كردند تا در نهايت مدير جديد سينما، بينالملل را در فجر ادغام كرد. تهيهكننده «مارال» و «سركوب» ابراز اميدواري كرد: ادغام بينالملل در جشنواره فجر و يكپارچگي جشنواره فجر ميتواند هم اسباب اعتبار بيشتر جشنواره باشد و هم باعث كاهش هزينهها شود و هم شرايطي را فراهم كند كه بخش بينالملل در كنار بخش ملي، بر كيفيت خود بيفزايد و سينماگران ايراني هم كنار رقباي مطرح خارجي محك بخورند تا كيفيت كلي آثار بالا رود.