کد خبر: 1076256
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
پایتخت در مسیر خدمت عادلانه
بیژن سورانی

مدیریت قبلی شهر بر گران کردن تهران اصرار داشت و آن را بر زبان هم می‌آورد. شهردار جدید پایتخت، اما تأکید کرده با گران کردن تهران مخالف است و برای آن برنامه هم دارد.
شهردار تهران گفته است در مجموعه شهری ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های خدمت‌رسانی به مردم در نظرگرفته‌شده‌است.
زاکانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم به عنوان یک نقش‌آفرین فعال خدمت به مردم را در دستور کار داشته باشیم با گریزی به حوزه کارکرد‌های شهروندی بیان داشت: هزینه سبد زندگی مردم را کاهش خواهیم داد. نبود حمایت‌های مالی ازسوی دولت از یکسو و شرایط اقتصادی حاکم بر کشور از سوی دیگر، سکاندار شهر را در اداره ابر شهر تهران با مسائل و مشکلات متعدد روبه‌رو ساخته‌است. وجود تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام شهری در کنار بدهی بالای شهرداری، فشار مضاعفی را به شورا و شهرداری وارد کرده‌است.
سیاست گران کردن هزینه‌های شهر تهران از سوی برخی اعضا در شورای پنجم و مدیران منصوب شهرداری با این هدف صورت می‌گرفت که فقط طبقه متمول بتوانند در تهران زندگی کنند. مدیران قبلی شهر معتقد بودند هر کس که پول ندارد باید از تهران مهاجرت کند! به اذعان اعضای شورای شهر سابق، بحث دریافت عوارض عبور از بزرگراه‌ها و موارد اینچنینی هدفی جز گران کردن شهر برای مهاجرت اجباری طبقه متوسط نداشت. در دوره قبل شهروندان منتظر تحول درشهر بودند، اما شورای پنجم جز تغییر چند نام خیابان و افتتاح چند پروژه که آن هم بیشتر از قبل بنا گذاشته شده‌بود، عملکرد درخور دیگری نداشت.
حالا علیرضا زاکانی، شهردار تهران تصریح کرده‌است با گران کردن شهر مخالف است و برای ارزان کردن تهران برنامه دارد.
شهردار تهران در بحث بودجه سال آتی توجه به مسائل اجتماعی را مطرح کرده و تلاش برای ساخت «مسکن استطاعت‌پذیر» برای محرومان و جمع‌آوری افراد آسیب‌دیده اجتماعی را وظیفه اولویت‌دار مدیریت شهری عنوان کرده‌است.
توجه همزمان به حقوق شهر و شهروندان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهری برای افزایش رضایتمندی، گامی است که مدیریت شهری در «قرار‌های خدمت» آن را دنبال می‌کند.
حضور در جمع مردم و بسیج امکانات حوزه شهرداری برای بی‌پاسخ نماندن نامه‌ها و درخواست‌های شهروندان و ارجاع نامه‌ها به مناطق، بخشی از نگاه شهردار است که باید درطول زمان شاهد نتایج آن بود.
گام بعدی برای تحول در خدمت‌رسانی این است که شهروندان باید به صورت شفاف در جریان تمامی فعالیت‌های شهرداری قرار بگیرند.
مسیر خدمت‌رسانی بر ریل عدالت می‌طلبد که شهرداری و شورا، در دریافت عوارض ها‌ی شهری از شهروندان به گونه‌ای عمل کنند که هر شهروندی بیشتر از امکانات شهری بهره‌مند می‌شود، سهم بیشتری هم برای توسعه شهر بپردازد. شهرداری‌ها در پیشانی خدمت‌رسانی به مردم قرار دارند و باید با تلاش مضاعف مطالبات شهروندان و شهر را پیگیری کنند. تقویت مدیریت شهری و به تبع آن ارائه خدمات مناسب به شهروندان می‌تواند از بار کلان مشکلات دولت هم بکاهد. به عنوان مثال وقتی شهرداری قیمت میوه را در میادین میوه و تره‌بار تا ۳۰ درصد کمتر از بازار به شهروندان عرضه می‌کند یا ساز و کار توزیع مواد پروتئینی را فراهم آورده‌است، این اقدمات به نوعی کمک به دستگا‌ه‌های دولتی است. در مثالی دیگر در بحث سلامت شهروندان هم شهرداری پایتخت با بسیج امکانات واکسینه کردن شهروندان را دنبال و در کاهش همه‌گیری کرونا نقش مؤثری را ایفا کرد. حالا که شهردار پای کار آمده‌است، ضروری است شورا در این مسیر با تصویب مصوبات و ارائه راهکار‌های مؤثر، این مدیریت را در خدمت‌رسانی به شهروندان یاری کند. مدیریت جهادی، جلوگیری از شکل‌گیری فساد سیستمی و هم‌افزایی و استفاده از پتانسیل عظیم نیرو‌های با‌تجربه بدنه شهرداری مسیر خدمت‌رسانی را هموار می‌سازد. شرط ماندگاری در این مسیر پر تلاطم ثابت قدم ماندن بر خدمت‌رسانی صادقانه است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار