دفاع معاون کیفیت ایران خودرو از عمل نکردن ایربگهای محصولات این شرکت در حادثه بهبهان بار دیگر واکنش پلیس را به همراه داشت. وقتی مجتبی استاد رحیمی اعلام کرد بررسیهای کارشناسیشان نشان داده به طور قطع بازنشدن ایربگ مورد تأیید و مطابق با استاندارد بودهاست، پلیس راهنمایی و رانندگی از این شرکت خواسته است، توضیح دهد که بازنشدن ایربگها مطابق با کدام تأییدیه، استاندارد، آزمون و تست تصادف صورت گرفته است؟
در حالی که هر روز بر دامنه نارضایتی از محصولات شرکتهای خودروسازی اضافه میشود و انتقادها علیه این دو شرکت گستره بیشتری پیدا میکند معاون کیفیت ایران خودرو، هم به عمل نکردن ایربگ خودروهای این شرکت در حادثه خونین تصادف زنجیرهای بهبهان واکنش نشان داد و از آن دفاع کرد. مجتبی استاد رحیمی توضیح داد: از مجموع ۵۹ خودروی حادثه دیده ۱۵دستگاه خودرو متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است که در این بین ایربگ سورن به دلیل شرایط برخورد عمل کرده و باز شده است، اما پنج خودرو از مدلهای قدیمی و فاقد ایربگ بوده است. وی ادامه داد: «باز شدن ایربگ جلوی در سمت راننده یا شاگرد، تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کنندهالکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.»
وی ادامه داد: «در هفت دستگاه از ۹دستگاه باقیمانده نیز با توجه به بررسیهای کارشناسی به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، به طور قطع بازنشدن ایربگ مورد تأیید و مطابق با استاندارد است. نتایج بررسیهای دو دستگاه دیگر نیز با تکمیل اطلاعات کارشناسی مشخص خواهد شد.»
پلیس راهنمایی و رانندگی در واکنش به این اظهارنظر اعلام کرد که براساس اظهار نظر کارشناسان فنی مهندسی پلیس راهور، سازندگان خودرو موظف به رعایت استانداردهای ابلاغی در مورد ایمنی کیفیت و سلامت خودرو هستند. همچنین استفاده از قطعات غیراستاندارد توسط تولیدکنندگان خودرو ممنوع است. در بخشی از صحبتهای معاون کیفیت ایران خودرو آمده است که بازشدن ایربگ تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.
در پاسخ به این اظهار نظر باید گفت که اولاً شرکت ایران خودرو باید توضیح دهد سرعت خودروها در این تصادف چقدر بودهاست؟ ثانیاً، زاویه تصادف و نوع برخورد را در این حادثه چگونه تعیین میکنند و از کجا و به وسیله کدام فرمول به این نتیجه رسیدهاند؟
معاون کیفیت ایران خودرو اعلام کرده که به طور قطع بازنشدن ایربگ مورد تأیید و مطابق با استاندارد است که باید از وی پرسید این تأییدیه براساس کدام استاندارد، کدام آزمون و تست تصادف بهعمل آمده است؟ آیا بیان این مطلب، برای فرار از مسئولیت در این حادثه نیست؟! ایران خودرو باید تست تصادفی که برای این خودروها صورت گرفته و مدارک آن به سازمان ملی استاندارد ارائه شده را بهصورت شفاف اعلام کند تا مالکان خودرو بدانند سوار بر ارابه مرگ نشدهاند.
معاون کیفیت ایرانخودرو اعلام کرده که در سوانح زنجیرهای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ایربگ در صورتی عمل میکند که زمان ضربدیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتادهباشد که باید پرسید پس در چه مواقعی کیسه هوا خودرو باید عمل کند؟! اگر اعلام میکنید ایربگ یکدستگاه از خودروها در این تصادف باز شده، پس انتظار است کیسه هوای بقیه خودروها هم باید باز میشد.
پلیس راهنمایی و رانندگی تأکید کرده که مطالبه پلیس در راستای ارتقایایمنی وسیله نقلیه در مطالبه مردمی است و سازندگان این قبیل وسایل نقلیه بیکیفیت باید به مطالبات مردم احترام گذاشته و به جای توجیه و فرافکنی و عدم قبول مسئولیت در جهت رضایت مشتریان و جلوگیری از اینگونه حوادث ناگوار، گام بر دارند.