سحر رستمی: در روزگار کرونا زده امروز که مشکلات اقتصادی بیداد میکند، کلاهبرداری اینترنتی و تلفنی بسیار باب شدهاست تا جایی که بازاریابهای تلفنی هم رسماً از تکنیک کلاهبرداران الگو میگیرند و جا پای دزدان مجازی گذاشتهاند. حتی شرکتهای اسم و رسمدار نیز برای فروش کالای خود به اسم حمایت از کالای ایرانی دست به هر کاری میزنند. یکی از این شرکتها، ا. پ است؛ شرکتی که در استان مرکزی ثبتشده و بازاریابان تلفنیاش رسماً با دروغ و دغل کالای خود را به مشتریان قالب میکنند. ماجرا هم با یک تلفن ساده آغاز میشود. بازاریاب لیست تلفنش را برمی دارد و تماس میگیرد.
_ الو، سلام، شما خانم/ آقای فلان هستید؟
_ بله بفرمایید؟
_ شما به تازگی از سایت ... خرید کردهبودید؟
_ بله چطور؟
_ شما برنده یک سرویس قابلمه بوش به ارزش ۲ میلیون تومان شدید که یک ماهیتابه رژیمی هم روش هست و فقط باید ۷۰۰ تومن پرداخت کنید.
_ از کجا معلوم کلاهبرداری نیست؟
_ شرکت معتبره اسم و آدرس داره، شماره منم هست، تماس بگیرید بعد هم فقط ۵۰ تومان بیعانه میدید و مابقی در منزل پرداخت میشه. فقط یک ربع زمان دارید تا من ثبت کنم.
_ باشه. میخوام.
سه هفته بعد پست کالا را زمانی تحویل میدهد که معمولاً ساعت کاری است و فرزند کوچک خانواده یا مادربزرگ کالا را تحویل میگیرند و پول را پرداخت میکنند. با بازکردن کارتن نتیجه شگفتآور است! سرویس قابلمه ۷ پارچه ایرانی با یک مارک خاص بدون ماهیتابه رژیمی! یک سرچ ساده اینترنتی به سادگی نشان میدهد ارزش کالا اصلاً ۷۰۰ هزار تومان نیست!
تماس با پشتیبانی شرکت و موبایل آغاز میشود. هیچکس پاسخگو نیست تا اینکه بالاخره یکی در واتس اپ جواب میدهد درخواست شما برای بررسی فرستاده شد.
بعد سه روز پاسخ این است: «کارشناس اعلام کرده بازاریاب ما گفته حمایت از کالای ایرانی و حرفی غیر از این نزدهاست. میخواستید کالا را از پست تحویل نگیرید!»
و واقعاً معلوم نیست در این شرایط بد اقتصادی، چرا باید کسی یک کالای ایرانی نهچندان با کیفیت را به قیمتی گرانتر از قیمت بازار بخرد برای حمایت؟! آیا این چیزی جز دزدی و کلاهبرداری است؟!