کد خبر: 1086886
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶
در حالیکه وعده داده شده بود که قیمت خودرو در بازار آزاد کنترل خواهد شد، اما از ابتدای سال جاری بازار خودرو دچار نوسانات عجیبی شده و در این بین نظارتی هم از سوی متولیان انجام نمی‌شود.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: از ابتدای سال جاری برخلاف آنچه وعده داده شده بود، بازار خودرو متأثر از انتشار اخباری از جمله تداوم ممنوعیت واردات خودرو، عدم حذف قرعه کشی، کاهش عرضه، طولانی شدن روند مذاکرات و … دچار نوسان قیمتی شده و نرخ خودرو‌های داخلی به صورت میانگین ۱۰ تا ۱۳ افزایش یافته است.

این وضعیت تا جایی جلو رفته که فاصله قیمت کارخانه و بازار در اغلب دستگاه‌ها صد میلیون تومان را نیز رد کرده و حتی در برخی از دستگاه‌ها به ۲۰۰ میلیون تومان هم رسیده است؛ به عنوان نمونه اگرچه پژو پارس LX در کارخانه ۱۷۶ میلیون تومان است، اما در بازار نزدیک به ۳۷۹ میلیون تومان معامله می‌شود. همچنین دنا معمولی در کارخانه ۲۰۵ میلیون تومان قیمت دارد، اما در بازار ۳۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آنطور که فعالان بازار و مسئولان می‌گویند عمده دلیل نوسانی شدن بازار، کاهش عرضه و تزریق خودرو است، از این رو فروشندگان قیمت‌های دلبخواهی اعلام می‌کنند و در این بین کسی هم نظارتی بر وضعیت بازار ندارد، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد بازار خودرو به مرحله رهاشدگی رسیده است و مسئولان و ناظران فقط با نسخه پیچی پشت تریبون به دنبال بهبود اوضاع بازار هستند.

وضعیت در بازار به گونه‌ای پیش می‌رود که مشتریان حتی از خرید خودرو‌هایی که روزی جزو خودرو‌های اقتصادی و ارزان محسوب می‌شدند هم ناتوان شده‌اند.

دیروز قالیباف رئیس مجلس نیز به این امر واکنش نشان داد و گفت که «در شرایط فعلی می‌بینیم که قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید ۲۰۰ میلیون تومان است، در حالی که با ارز ۲۵ هزار تومانی می‌توان خودرو‌هایی را در حدود ۵۰۰۰ دلار با کیفیتی بسیار خوب وارد کشور کرد که این خواسته مجلس بوده و مجمع تشخیص مصلحت نظام با آن همراهی کرد.»

در جدول زیر میانگین قیمت خودرو‌های پرتیراژ در بازار و کارخانه آمده است.

قیمت خودرو هر روز تغییر می‌کند

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار