کد خبر: 1087541
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
نصراله مردانی در آیینه یک اثر نوانتشار
محمدرضا کائینی

نگارنده تدوین مجموعه‌هایی از قبیـــــــل «شخصیت‌های مانا»‌ی انتشارات سوره مهر را بس مفید می‌انگارد، چه اینکه موجب آشنایی نسل حاضر به ویژه جوانان با مفاخر تاریخی و فرهنگی این مرز و بوم می‌شود. در دفتری که از آن سخن می‌رود، علی تقوی به بازروایی زندگی و زمانه نصرالله مردانی شاعر نامور انقلاب اسلامی پرداخته است. مؤلف در دیباچه این اثر، چند و، چون سامان یافتن آن را اینگونه شرح داده است:
«با پیدایی زمینه‌های انقلاب اسلامی و اعتراضات مردمی، ادبیات نیز، چون فرهنگ، هنر و دیگر مقولات مهم، دستخوش تغییرات شد و رفته‌رفته با رویکرد تازه جمعی از شاعران و نویسندگان برای بیان مؤلفه‌های مهم انقلاب و ارزش‌ها و آرمان‌های آن، ادبیات انقلاب اسلامی به منزله جریانی تازه در ادبیات ایران شکل گرفت. در این میان، شعر انقلاب با توجه به کارکرد اقناعی و تهییجی آن پیش از ادبیات داستانی انقلاب، توانست راه و مقصد خود را بیابد. بعضی شاعران از همان دوران پیش از انقلاب اسلامی، سروده‌های انقلابی خود را در قالب دفتر‌های شعر منتشر ساختند و جمعی دیگر تجربه اندوختند و دفتر‌های شعر خود را پس از انقلاب به مخاطبان عرضه داشتند. نصرالله مردانی از شاعران دسته اخیر به شمار می‌رود که بخش عمده‌ای از ذهن و ضمیر خود را معطوف به انقلاب و دفاع مقدس ساخته و حتی در تغزل‌هایش نیز فارغ از اندیشه‌های انقلابی نبوده است. عمده شعر‌های مردانی که نام و آوازه او را به عنوان شاعر انقلاب به همگان شناساند، در دو دهه ۱۳۵۰ و ۱۳۶۰ سروده شده و در سه دفتر قیام نور (۱۳۶۰)، خون نامه خاک (۱۳۶۴) و آتش نی (۱۳۷۰)، به چاپ رسیده‌اند. افزون بر این، او از سویی به کار‌های اجرایی در حوزه‌های فرهنگ و ادب و برگزاری همایش‌ها و شب‌های شعر روی آورد و از سوی دیگر، به پرورش شاعران جوان همت گماشت و از دیگر سو به فعالیت‌های پژوهشی پرداخت که حاصل این تلاش‌ها، منظومه ستیغ سخن (۱۳۷۱) و تصحیح دیوان حافظ (۱۳۷۴) و کار ناتمام دائره‌المعارف اشعار شاعران درباره اهل بیت (ع) است.
در پژوهش حاضر، کوشیده‌ام تا ضمن رعایت جانب ایجاز، نخست به وقایع و رویداد‌های مهم زندگی مردانی و سپس به آثار او بپردازم. بنابراین، این کتاب در سه فصل سامان یافت: فصل نخست، در چهار بخش به ترسیم خطوط اصلی و مهم زندگی مردانی اختصاص یافته است. در فصل دوم، دفتر‌های شعری مردانی به ترتیب زمان انتشارشان، به اختصار معرفی شدند تا زمینه لازم برای بررسی و تحلیل سروده‌های او در فصل سوم فراهم شود. در فصل پایانی، اشعار مردانی از منظر‌های معنا، صورخیال، موسیقی و زبان، نقد و واکاوی شده‌اند. در پژوهش‌هایی از این دست که در چارچوب و حد و سامان مشخصی باید عرضه شوند، نمی‌توان در هر موضوعی سخن را به درازا کشاند و تنها می‌توان اشاراتی کرد و گذشت. در واقع برای بررسی دقیق و موشکافانه تمام جوانب و زوایای سروده‌های یک شاعر، بیش از این‌ها باید سخن گفت و نوشت، اما در همین حد و حدود و فرصت کم، نویسنده کوشیده است تا بایسته‌های لازم درخصوص زندگی و طرز شعر و شاعری مردانی را به ایجاز بر صفحه کاغذ بیاورد تا اگر مجالی برای علاقه‌مندان فراهم شد، درباره هر یک از این موضوعات، بیشتر بیندیشند و قلم فرسایی کنند....»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار