تهیهکننده و مجری «زندگی پس از زندگی» ضمن اشاره به شکستهشدن رکورد رضایتمندی مخاطبان از برنامه «زندگی پس از زندگی» و درخواست برخی کشورها برای بازپخش آن میگوید بر خلاف تشویق، تمجید و نقدهای دلسوزانه مراجع دینی برای تقویت برنامه، از وقتی که یکی از تجربهگران درباره ملاقاتش با حاج قاسم حرف زد، هجمههای رسانهای و سیاسی از چپ و راست روانه برنامه شد.
عباس موزون پژوهشگر، تهیهکننده و مجری برنامه تلویزیونی «زندگی پس از زندگی» در نشست رسانهای که روز گذشته برگزار شد، با اشار به اینکه مخاطبان پیش از خواص و رسانهها نسبت به این برنامه توجه داشتند، گفت: فصل دوم «زندگی پس از زندگی» دو رکورد را در تاریخ تلویزیون ایران پشت سر گذاشتهاست. اولین رکورد مربوط به درصد میزان رضایتمندی مخاطبان است که به میزان۱/ ۹۳ درصد رضایت مخاطبان را جلب کردهاست. دومین رکورد نیز مربوط به رشد یک برنامه در دو فصل پیاپی در میان برنامههای تاریخ صدا و سیماست. در واقع میتوان از توجه بیشتر رسانهها و تضارب آرا در میان خواص به عنوان عوامل اصلی افزایش توجهات به فصل سوم «زندگی پس از زندگی» نام برد.
رضایت مخاطبان و مراجع دینی
موزون درباره قضاوت مراجع دینی نسبت به این برنامه هم بیان کرد: معدل این واکنشها تا به امروز عالی بوده و تشویق و تمجید و نقدهای دلسوزانه برای تقویت کار داشتهاند. البته دو تا اقلیت داریم که یکی تمجیدش فراتر از سطح انتظار است و دیگری که فریاد وا اسلاما سر میدهد.
مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» درباره واکنشهای انتقادی و هجمه بسیار زیادی که یکباره به سمت این برنامه روانه شد، توضیح داد: بعد از برنامه مربوط به حاج قاسم که تجربهگری از ملاقات با روح ایشان صحبت کرد، از چپ و راست به این برنامه انتقادهایی را وارد کردند. اصلاً شما فرض کنید حاج قاسم هنوز در بدن خود بود. آقایان سیاسی که به این روایت هجمه کردید، آیا زمانی که حاج قاسم در بدن خود بود، تنهای به دیدگاه سیاسی شما میزد؟ مشکل شما در برخورد روح آن دو چه بود؟ ایشان که هیچگاه بحث سیاسی نداشتهاست.
وی درباره واکنش مردم به این برنامه نیز با تأکید بر اینکه مردم توجه زیادی به برنامه داشتهاند، ادامه داد: فصل سوم برنامه بیشتر رسانهای شد، ما سال گذشته هم از نظر تعداد مخاطب به این ارقام رسیدهبودیم، اما مردم رسانه نیستند، رسانهها هر کدام از یک خط و ربط سیاسی هستند. مردم واقعاً لطف زیادی داشتند.
موزون در رابطه با برخی شبهات که درباره صحت و سقم حرفهای تجربهگران مطرح میشود، اظهار داشت: قویترین سند ما برای روایتها، تجربه ایمان عبدالمالکی است که آن را برای مراجع تخصصی خارجی هم ترجمه میکنیم. این را مؤسسهها نمیتوانند تأیید نکنند. یک بیمارستان آن را تأیید کردند. بیمارستان شهید چمران، آن بخشی را که او بود، میخواهد به نام او نامگذاری کند.
این برنامهساز تلویزیونی با اشاره به اینکه عراق و ترکیه به دنبال این برنامه هستند، افزود: ساکنان روسیه با ما تماس گرفتند و گفتند میخواهیم این برنامه را ترجمه کنیم. از هند برایم تصویر فرستادند که این برنامه به زبان اردو دارد پخش میشود. از عراق یک گروه با من مذاکره کرده و خواستهاند من کارگردان باشم. وقتی برنامهای هست که جان نجات میدهد و نمازخوان میکند، چرا نباید مورد حمایت قرار بگیرد. یادم است هزینه قندان دکور یک برنامه چند برابر کل بودجه فصل سه برنامه ما بود!
به مهمانان پول دادهایم؟!
مجری و تهیهکننده «زندگی پس از زندگی» در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: شرم دارم که برخی میگویند به مهمانان پول دادهایم. امسال این تهمت را به ما زدند. جالب اینجاست که یکی از تجربهگران فصل سوم برنامه با ما تماس گرفت و گفت کسی با لهجه ایرانیهای خارج از کشور پیش ما آمد و گفت ما به تو ارز دیجیتال میدهیم، اما جلوی دوربین ما بگو پول گرفتی و در برنامه حرف زدی! یا یک نفر از سوئد با تجربهگران تماس گرفته و گفتهاست میخواهیم به شما پول بدهیم، ببینید به چه دست و پایی افتادهاند. ببینید این برنامه تا کجا اثرگذار بودهاست. ما برای همین به پلیس مراجعه کردیم، نگاه کنید کار الان به این جاها کشیدهاست.
این مجری و برنامهساز تلویزیونی عنوان کرد: در طول تاریخ افراد برای کسانی که غیر سالک، غیر عالم و غیر عارف هستند، این تجربهها را خواب میپنداشتند، افراد این تجربهها را دستهبندی میکردند، اما صرفاً در دستهبندی اشتباه رخ داده و در واقع میگفتند اگر تو عالمی تجربه تو قبول است، اما اگر عالم نیستی تو خواب دیدهای، این دستهبندی غلط بودهاست.
هر قسمت برنامه ۸۰ میلیون
در ادامه این نشست، محمدامین نوروزی مدیر گروه ادب و هنر شبکه۴ سیما نیز ضمن ارائه گزارشی از فرآیند تولید فصل اخیر برنامه «زندگی پس از زندگی» گفت: به خاطر محدودیت مالی به همه آن چیزی که برای آن برنامهریزی کردهبودیم، نرسیدیم. با پربینندهشدن فصل دوم، گفتم برای فصل سوم به هر آنچه مدنظرمان است، برسیم. ما با توجه به بازخوردهایی که از خارج از کشور گرفتیم، متوجه شدیم مخاطبان خارجی داریم. مثلاً میخواستیم تجربهگر خارجی به ایران بیاوریم تا برنامه بعد بینالمللی پیدا کند تا همه بدانند این موضوع مختص شیعیان نیست، بلکه موضوع روز جهان است. پیدا کردن تجربهگر سخت است. ما برای حفظ تنوع ساختاری و محتوایی الزاماتی داریم.
نوروزی در ادامه افزود: ابایی ندارم بگویم هر قسمت ۸۰ میلیون تمام شد. نیمی از پول خرج دکور و سوله شد. هزینه هنگفتی برای سوله خرج کردیم. همه کارها مستلزم هزینه بود، الان میتوانیم از هند و اروپا مهمان بیاوریم، ولی این موضوعات پول میخواهد، ما مهمانان خودمان را از ایران با هزینه حداقلی آوردیم. در فصل سه با اینکه ایدههایی داشتیم با محدودیت مواجه بودیم، نمیدانم خودمان را باید به چه کسی اثبات میکردیم تا کار پرتوانتر باشد. انگار در یک ندیده شدن در سازمان بودیم!
برنامههای کپی که افتخاری ندارد
نوروزی تأکید کرد: دنبال این نیستم که درآمدهای کذایی برنامههای دیگر صرف این برنامه شود، بگذارند همین برنامه را به بهترین شکل انجام بدهیم. این برنامه باعث افتخار است و باید روی دست بگیرند. برنامههای کپی که افتخاری ندارد. شما میتوانید بروید این برنامه را در یوتیوب ببینید. این برنامهای است که موجش در دیگر کشورها راه افتاده و ما در پخش بینالمللی و توزیعش ضعیف هستیم. خواهشم این است که بتوانیم برای فصل بعد اتفاق خوبی رقم بزنیم.
مدیر گروه ادب و هنر شبکه ۴ سیما در پایان تأکید کرد: به این خاطر اسپانسر را قبول نکردیم که مردم میگویند این برنامه را دکان کردند. برنامه ما درباره ایمان و معنویت مردم است و با وجود اسپانسر تأثیرش از بین میرود. به فکر فروش خارجی هم هستیم و با آقای برهمانی، معاون جدید سیما هم صحبتهایی کردهایم.