انباشت دهها هزار خودرو دارای کسری قطعه در سال گذشته موجب مشکلات متعددی در بازار خودرو شده بود که در نهایت با دستور فوری رییس جمهور مبنی بر تکمیل و تجاری سازی این خودروها به یکی از اصلیترین برنامههای خودروسازان بدل شد و مدیران صنعت خودرو وعده اصلاح این موضوع در سریعترین زمان ممکن را دادند، اما آیا با گذشت حدود ۳ ماه از این دستورات نتیجهای حاصل شده است؟
تکمیل و تجاری سازی خودروهای ناقص شاید صورت مساله را کمرنگ کند، اما ارایه راهکاری برای عدم تولید خودرو دارای کسری قطعه جدید، راهکاری بنیادین است که پرونده این خودروها و مشکلاتی که برای صنعت و بازار خودرو بهوجود آورده اند را به طور کامل خواهد بست و بررسیهای نشان میدهد که ایران خودرو در این زمینه عملکرد موفقی داشته و از روز پایان اردیبهشت ماه و در زمان زودتر از موعد ابتدای خرداد، تولید خودرو ناقص به طور کامل از دستور کار این خودروساز حذف شده است و خودروها به صورت مستقیم از خط تولید آماده تحویل به مشتریان میشود.
بررسیها نشان دهنده آن است که اگر سال گذشته تنها در گروه صنعتی ایران خودرو به جای تولید خودروهای ناقص، روی تکمیل و تجاری سازی و عبور مستقیم خودروها از خط تولید تمرکز میشد شاید تنها کاهش ۱۵ هزار عددی تیراژ ثبت میشد، اما از زیان چهار هزار میلیارد تومانی جلوگیری میشد.
رشد تولید، افزایش عرضه روزانه و جلوگیری از انباشت خودروهای ناقص میتواند به آرامش بازار خودرو در سال جاری کمک کند و همچنین برای رشد ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱؛ دستیابی به آمار تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاهی در شر کتی مانند ایران خودرو ضروری است.
پیگیریها در این زمینه نشان دهنده آن است که این گروه خودروساز برنامه تولید را بر اساس روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه پیش میبرد و حتی در ۳۱ اردیبهشت ماه مجموعا ۲۷۹۲ دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری به صورت مستقیم و بدون تولید خودرو ناقص روانه بازار شده است و به طور کلی با پیشروی پنج درصدی جلوتر از برنامه تولید، امکان دستیابی به آمار تولید ۷۲۵ هزار دستگاه خودرو سواری در سال ۱۴۰۱ امکان پذیر خواهد بود.