تبلیغ جذابیتهای توریستی و گردشگری کشورمان به واسطه استفاده از ظرفیت تبلیغی «فم تریپ» مسئلهای است که ایرانستیزان را عصبانی کردهاست، چراکه به زعم آنها هرگونه تصویر مثبتی که از ایران به خارج مخابره شود، ممنوع است.
تحقق بخشیدن به هدفگذاریهای انجامشده در رابطه با رونق «صنعت توریسم» امروزه در قالب یک اقدام علمی چندوجهی در جهان مطرح است که هر کشوری با توجه به شرایط جغرافیایی و زمینههای جذب توریست و گردشگر و نیز مطابق با فرهنگ و آداب کشورشان از تکنیکهای مختلف تبلیغاتی و مجذوبکننده گردشگران دنیا بهره میبرند.
تبلیغات اثربخش در فضاهای اثرگذار توسط افرادی که اصطلاحاً به آنها اینفلوئنسر یا بلاگرهای صفحات مجازی گفته میشود، در قالبهای متنوعی مانند تبلیغ تصویری یا بازنشر خاطرات و اتفاقات خوشایندی که برای گردشگران آن کشور شکل گرفتهاست، در صفحات پر مخاطب و مجازی این کنشگران منعکس میشود.
«فم تریپ» کیست یا چیست؟
«فم تریپ» یا «سفر آشنایی» از نوپدیدترین شیوههای تبلیغی برای جذب و تشویق گردشگران به منظور سفر به یک کشور یا منطقه خاص است. در واقع «فمتریپ» (Famtrip) کوتاه شده کلمه Familiarization Trip است و به سفرهایی گفته میشود که به جهت معرفی و تبلیغ مقاصد گردشگری نوظهور یا کمتر شناختهشده انجام میشود.
«فم تریپ» معمولاً توسط دولتها، آژانسهای گردشگری و بیزینسهای حوزه گردشگری یک منطقه برگزار میشود تا افراد فعال این حوزه همانند اینفلوئنسرهای سفر که دنبالکنندگان زیادی دارند و میتوانند تأثیرات مثبت و انگیزشی در افراد دیگر ایجاد کنند، با بازدید از مقاصد مورد نظر و تبلیغ آن برای افراد دیگر، به توسعه گردشگری و برندسازی از آن مقصد مورد نظر کمک کنند. نکته جالب اینکه این فم تریپها در عرصه تبلیغات همه چیز از خشکشویی و کارخانه ماست و پنیرسازی تا مقاصد گردشگری و توریستی مناطق مختلف دنیا را در صفحاتشان تبلیغ میکنند و به دلیل تعداد زیاد دنبالکنندگانشان و نیز اثرگذاری و اعتمادی که به آن فمتریپ ایجاد میشود، حوزه و گستره اثرگذاری قابلتوجهی دارند که گاهی از دهها فیلم تبلیغی هم اثرگذارتر است، چه اینکه تجارب شخصی و واقعی از سفر یا استفاده از خدماتی که مبلغ آن هستند، در اختیار دنبالکنندگانشان میگذارند. معمولاً افرادی که به عنوان فم تریپ شناخته میشوند با افراد مشابه خودشان ارتباط دارند و ممکن است یکی از فمتریپها مثلاً برای تبلیغ یک مکان توریستی از اینفلوئنسرهای پرمخاطب دیگر دعوت کند تا همراه او به آن سفر بروند که به این ترتیب پستهای تبلیغی هر کدام از آنها که دارای تعداد زیادی دنبالکننده هستند، در سراسر دنیا منتشر میشود که باعث توجه کاربران فضای مجازی و ترغیب آنها برای مسافرت یا تکرار تجارب خوشایند فمتریپها میگردد.
«فمتریپ» ایران و عصبانیت ایرانستیزان
پروژه «Feel Iran» (حس ایران) نخستین اقدام تبلیغی کشورمان در این زمینه بود که یک فمتریپ هدایتشده توسط شخصی به اسم هدی رستمی بود که پاییز سال ۹۸ همزمان با ورود اولین گروه افراد دعوت شده به ایران آغاز شد. در این سفر ۱۲ نفر از کشورهای مختلفی از جمله ترکیه، اوکراین، فرانسه، روسیه، چین، هند و برزیل دعوت شدهبودند که بازنشر ویدئوهای آن در فضای مجازی با عصبانیت و خشم گروههای مخالف نظام و حتی شبکههای فارسی زبان ماهوارهای مثل بیبی سی فارسی، ایران اینترنشنال و من و تو مواجه شد! آنچه این شبکههای مزدور را ناراحت و عصبانی کردهبود، ارائه تصویری زیبا امن و پیشرفته از ایرانی بود که بیشتر از ۴۰ سال تحت شدیدترین تحریمهای امریکا، کشورهای غربی و برخی دولتهای مرتجع منطقه به آنها دست پیدا کردهبود. انتشار تصاویر و ویدئوهای زیبا و حیرتآور از کشورمان در شبکههای مجازی بخصوص اینستاگرام باعث شد تا آمار گردشگری ورودی ایران با یک جهش عجیب و بسیار زیادی مواجه شود، اتفاق مبارکی که متأسفانه پاندمی ویروس منحوس کرونا ضربه شدیدی به آن وارد کردهبود.
هراس از نشان دادن واقعیت ایران
دومین تجربه فمتریپ کشورمان بازتاب بسیار گستردهتری نسبت به تجربه دو سال پیش در شبکههای فارسیزبان پیدا کرد تا جایی که برخی از این شبکهها مانند بیبیسی فارسی از آن به عنوان «پروژه سفیدنمایی ایران» یاد میکنند و با حملههای پر بسامد و دامنهداری سعی در مغلوب کردن این اقدام به ضرر ایران دارند. البته این اتفاق در داخل کشورمان نیز مورد توجه محافل مختلف رسانهای، سیاسی، گردشگران و کاربران واقع شد که سطح خودتحقیری برخی از آنها باعث حیرت و تعجب شبکههای معاند و برانداز هم شد. برخی از کاربران محفلی و به اصطلاح سازمانی که مجری پروژه تخریب وجهه کشورمان در فضای مجازی هستند، سعی دارند این پروژه را تحت عنوان نمایشی غیرواقعی از واقعیت جاری در ایران با وارد کردن ایرادات بنی اسرائیلی مورد انتقاد قرار دهند، از پنجه کشیدن به چهره زیبای کشورمان با وارونهنمایی از واقعیات جغرافیایی و طبیعی تا وارد کردن اشکالات فقهی شاذ و عجیب و غریب درباره حجاب!
وقتی متوجه میشویم که طبق یک برآورد، مجموع دنبالکنندههای جهانی این اینفلوئنسرها به بیش از ۱۰ میلیون نفر میرسد، مشخص میشود که چرا شبکههای سلطنتی و مزدور همه تلاششان را به کار گرفتند تا با زدن برچسبهای سیاسی و امنیتی آن را سفیدنمایی ایران جا بیندازند!
پویش خودجوش حمایتی
با شروع هجمه ضد ایرانی شبکههای ماهوارهای فارسیزبان و فعالان سازمانی فضای مجازی که عمدتاً متشکل از گروهک منافقین یا برخی افراد مزدور فارسیزبان بودند، یک پویش خودجوش مجازی از سوی هموطنانمان برای مقابله با دروغگویی رسانههای خارجی از اتفاقات و واقعیات کشورمان به مردم جهان با داغ کردن هشتگهایی مثل IranIan Reality
(واقعیت ایران) یا ایران قوی ایجاد شد. در این پویش خودجوش کاربران شبکههای اجتماعی تصاویری از طبیعت، نخبگان سرشناس، پیشرفتهای علمی و صنعتی، موفقیت زنان و دختران ایرانی را با توضیح کوتاهی برای معرفی آنها به زبانهای زنده دنیا از جمله انگلیسی، عربی، اسپانیولی و فرانسوی منتشر کردند که جزو ترندهای توئیتر قرار گرفت.
صنعت توریسم و گردشگری کشورمان با توجه به مناطق بکر و دیدنی و مردمانی مهربان و نوعدوست و پشتوانه تمدن و فرهنگ غنی و اصیل ایرانی ظرفیت ارزآوری و درآمدزایی بالایی دارد که نیازمند همت و برنامهریزی مدیران و توجه بیشتر به زیرساختهای لازم است که میتواند کشور را از دست بودجه نفتی نجات دهد و باعث رشد اقتصادی کشور و رفاه مردم شود.