دولت و مجلس چند سالی است بر طبل ساماندهی بازار خودرو میکوبند، اما هر روز خودرو گرانتر از دیروز میشود و سیاستهای دولت برای آزادسازی خودرو هم تنها به گرانیها دامن میزند. گویا تقاضای مؤثر دهکهای پایین فراموش شده است. براساس آمارهایی که وزارت صمت از تقسیمبندی دهکهای بازار خودروی کشور منتشر کرده، حدود ۹/۴۸ درصد از مردم ایران قدرت خرید خودروهای بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان را ندارند. وزیر صمت معتقد است: «نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی است که البته شرکت ایران خودرو تولید یک محصول جدید را آغاز کرده است ضمن اینکه ما هم در واردات مشوقهایی برای واردات خودروهای اقتصادی پیشبینی کردهایم»
براساس آمار وزارت صمت از تقسیمبندی دهکهای بازار خودروی کشور، قدرت خرید ۸۸ درصد مردم ایران زیر ۴۰۰ میلیون تومان است. اهمیت این آمار از این جهت است که دولت اگر در توقف تولید برخی خودروها و همچنین در واردات خودرو به این موضوع توجه نداشته باشد، اقدامات اصلاحی کاملاً ضدعدالت و به نفع دهکهای پردرآمد تمام خواهد شد.
دولت به تازگی اعلام کرده که زمینه ورود خودروها به بورس کالا فراهم شده است و به نوبت خودروها در بوس کالا عرضه میشوند و این مسئله باعث میشود قیمت عرضه خودروسازیها به قیمت بازار آزاد نزدیک شود و قیمتها در بازار هم تعدیل شود، این استدلال گرچه منطقی به نظر میرسد و خودروسازیها هم از این مسئله دفاع میکنند و آن را ابزاری برای فرار از زیان انباشته خود معرفی میکنند، زیرا یکی از خودروسازیها چند وقت پیش اعلام کرده بود برای تولید هر خودروی خود نزدیک به ۸۰ میلیون تومان زیان میدهد که رقمی بسیار عجیب و غریب است و نخستین واکنش به این مسئله این است که اگر اینقدر زیان میدهید چرا تولید میکنید؟ خودروسازها هم در پاسخ به این موضوع همیشه مدعی هستند که حفظ اشتغال موجود اولویت کشور است و اگر این تولید هم نباشد باید واردات شود که منجر به خروج ارز میشود. اما به طور قطع این واکنش مورد قبول هیچ متخصصی نیست، زیرا وقتی واردات خودروی اقتصادی با کیفیت ممکن است تولید آن هم باید در کشور ممکن باشد نه اینکه خودروی اقتصادی بیکیفیت تولید شود یا خودروی با کیفیت و گران تولید کنند و مدعی تولید و صنعت هم باشند.
غلامرضا شریعتی، نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس به طور کلی طرفدار این است که خودروهای اقتصادی واردات و در ناوگان حمل و نقل هم به کار گرفته شوند، میگوید: «ظرفیت صنعت خودروی کشور به اندازهای نیاز داخلی کشور نمیتواند پاسخگو باشد، به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۱ مجوز واردات خودرو صادر شده و امیدواریم که دولت آیین نامههای لازم را تنظیم و اجرایی کند و به نظر میرسد که در شرایط کنونی گرفتار مصوبات و مشکلاتی شده که هنوز نتوانسته واردات خودرو را اجرایی کند.»
شریعتی در گفتگو با نبض صنعت با اشاره به اینکه موضوع از سرگیری واردات خودرو همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد، میافزاید: «در حال حاضر قیمت برخی خودروها به بازار آزاد نزدیک شده ولی باز هم مشکلات بازار زیاد هست و سوداگری وجود دارد و این روند باعث شده تا مردمی که تقاضای مؤثری برای خودرو دارند نتوانند بخرند زیرا قیمتها به قدری بالا رفته که نیمی از مردم اصلاً توان خرید خودرو را ندارند و بخش عمدهای از مردم هم تنها میتوانند با قیمت کارخانه خودروی مورد نیاز خود را تأمین کنند و متقاضی خودرو در بازار آزاد نیستند و تنها دلالها و دهکهای بالای جامعه در بازار آزاد خودرو معامله میکنند، به همین دلیل بازار خود نیازمند ساماندهی هست تا در حق مردمی که خودرو برای نیاز خود میخواهند اجحاف نشود.»
وزیر صمت: نبود خودروی اقتصادی نقص صنعت خودرو است
همچنین وزیر صمت با اذعان به اینکه نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید یکی از نقایص صنعت خودروسازی کشور است، میگوید: «ظرفیت مونتاژ ۳ میلیونو ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال را داریم.»
به گزارش تسنیم، سیدرضا فاطمیامین وزیر صنعت، معدن و تجارت میافزاید: «نمیتوانیم از همه ظرفیت خودروسازی کشور استفاده کنیم، زیرا ما خودروی اقتصادی و محصول جدیدی نداریم که متناسب با تقاضا و قدرت خرید عموم مردم باشد.»
وزیر صمت تأکید میکند: «اگر خودروسازان ما دو شیفت کار کنند ما برای امسال ظرفیت مونتاژ ۳ میلیونو ۲۰۰ هزار دستگاه را داریم و اگر سه شیفت کار کنند ظرفیت بیشتر هم میشود، اما هم اکنون تولید کمتر از ظرفیت است، به طوریکه در سال گذشته فقط ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو
تولید شد.»
وی میافزاید: «نبود خودرو اقتصادی روی خط تولید، یکی از نقایص صنعت خودروسازی است که البته شرکت ایران خودرو تولید یک محصول جدید را آغاز کرده است ضمن اینکه ما هم مشوقهایی برای واردات خودروهای اقتصادی پیشبینی کردهایم ضمن اینکه از دو خودروساز بزرگ کشور خواستهایم تا محصولات جدید را به سمت خودروهای اقتصادی سوق دهند تا جایگزین محصولاتی مانند
تیبا بشود.»