کد خبر: 1104462
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
نخستین نشست هم اندیشی اکوسیستم کارآفرینی روستایی به میزبانی سازمان ملی کارآفرینی ایران و با هدایت کانون توسعه کارآفرینی روستایی اندیشه پویا ( تکرا ) با حضور بیش از ۴۰ نفر از مدیران، کارشناسان و نمایندگان بخشهای دولتی، حاکمیتی، شرکتهای تعاونی، نهادهای مدنی ، فعالان حوزه رسانه و ... برگزار شد.

این گردهمایی با همکاری و اهتمام معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به عنوان نماینده بخش دولتی، سازمان ملی کارآفرینی ایران به عنوان بخش خصوصی، کانون توسعه کارآفرینی روستایی اندیشه پویا ( تکرا) به نمایندگی از طرف تشکلهای مردم نهاد، اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران به عنوان نماینده مراکز علمی و پژوهشی و روستا تی وی به عنوان نماینده اصحاب رسانه تشکیل گردید.

در ابتدای این نشست، نماینده کانون تکرا به عنوان هدایتگر جلسه، هدف از برگزاری چنین برنامه ای را آسیب شناسی چالشهای اکوسیستم کارآفرینی روستایی عنوان نمود تا از طریق تعامل و هم افزایی نهادها و تشکل های مختلف اعم از نهادهای دولتی، بخش خصوصی، دانشگاهی، رسانه و ... به رونق هرچه بیشتر کارآفرینی در روستاها منجر گردد.

در ادامه، خانم طاهری خلاء کارآفرینی روستایی را ، حرکتهای جزیره ای بیان و حرکت به سمت اکوسیستم شدن و طراحی سازوکار هم افزایی عنوان شد و با توضیح این موضوع که چشم انداز اقتصاد روستا برای سرمایه گذاری جذاب اما مبهم است به لزوم سرمایه گذاری در انواع مختلف از جمله جمعی تاکید کرد.

سپس از حاضران در نشست به نمایندگی از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ، هدف از حضور در این گردهمایی را استفاده از دانش و تجربیات حاضران برشمرد .
آقای دلیری گفت: در مواجهه با چالش بیکاری غالبا دو راه وجود دارد یکی حضور همه ی نهادها و دستگاه های متولی به صورت غیر منسجم و خودجوش و دیگری شناسایی دقیق توانمندی هر یک از این بخشها و استفاده موثر از نقش آنها به منظور رفع چالشهاست.

نبود برنامه ریزی و عدم مشخص شدن نقش هر یک از نهادها باعث هدر رفت منابع و حتی اضافه شدن مشکلات و چالشهای بیکاری خواهد شد.
سپس نماینده سازمان ملی کارآفرینی ایران با بیان اینکه ۲۷ تشکل عضو این سازمان می باشند، گفت که بر آن شده اند تا با برگزاری این نشست ها زمینه را برای ورود هرچه پربارتر بخش خصوصی به حوزه کارآفرینی روستایی فراهم نمایند.

درادامه نشست، نمایندگان حوزه رسانه به بیان دیدگاه های خود پرداختند .
مراد حسینی به عنوان نماینده روستا تی وی، رسالت اصلی رسانه در حوزه روستا را هویت بخشی عنوان کرد و یکی از نیازهای این بخش را ایجاد یک رسانه روستایی در رسانه ملی به منظور شنیده شدن صحبتهای روستاییان قلمداد کرد . روستا به همان اندازه که ابعادش کوچک است اما دردهایش بیشتر است به نحوی که میتوان آب را در این زمینه به عنوان نمونه یاد کرد که به شکل قطعی یک روستایی، مشکلات این حوزه را ملموس تر از سایرین درک می کند.

راهکارهای فروش محصولات روستایی از دیگر نکات مطرح شده در این جلسه بود که شکلهای متنوع و به روزی نظیر فروش اینترنتی و همین طور فعال سازی بومگردی از جنبه های موثر دراین زمینه یاد شد.

یکی از نوآوران جامعه محلی که به شغل جنگلبانی اشتغال دارد در سخنانی به وظایف سازمانی خود در جهت مقابله با ناهنجارهای جنگل نظیر دریافت جریمه برای کاهش قطع درختان و ... پرداخت اما آن را ناکافی دانست و راه حل اساسی در این زمینه را آگاهی بخشی و ایجاد روشهای جایگزین کسب درآمد به حساب آورد.

در بخش دیگری از این نشست بر لزوم بازتعریف کار آفرینی روستایی با توجه به شرایط جدید تاکید شد و نماینده اندیشکده سیاستگذاری اقتصادی تهران خالی شدن روستاها ناشی از عواملی همچون:
نبود کسب و کار رقابتی و به تبع آن عدم جذب سرمایه ، نداشتن فضاهای کافی جهت اشتغال افراد تحصیلکرده و عدم ایجاد زیر ساخت هایی نظیر ICT ، دانست و در پیشنهادی از بخش دولتی و نهادهای متولی این حوزه خواست تا به منظور برنامه ریزی موثر در زمینه توسعه پایدار، بخش خصوصی از نقش مشارکت تصمیم ساز به نقش تصمیم گیر تبدیل شود. 

در ادامه، نمایندگان سایر شرکت ها و سازمان های  حاضر در نشست به بیان دیدگاه های مختلف پرداختند:
فتاحی به نمایندگی از دیجی کالا ، تولید را یکی از مشکلات روستاییان برشمرد و به عدم آشنایی آنها از بسته بندی های محصولات و آموزش تاکید کرد و به افزایش تسهیلگرها و تکمیل زنجیره تامین اشاره کرد.

در ادامه، نماینده وزارت صمت به اختصاص تسهیلات ۱۱ درصدی در زمینه تامین ماشین آلات کشاورزی و حمایت ۲۰ درصدی از صنایع غذایی روستایی اشاره داشت که توسط معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به انجام رسیده و حمایت وزارت صمت را منوط به ارائه طرح هایی مبتنی بر زیست بوم و امور صنعت دانست.

نماینده بخش اقتصادی وزارت کشور، دهیاران را بازوی اجرایی دولت در زمینه اجرای سیاستها دانست و مهاجرت روستاییان را جز دغدغه های دولت اعلام و استفاده از ظرفیتهای ایرانیان خارج کشور را از جمله سیاستهای دولت سیزدهم جهت جذب سرمایه گذاری در روستاها دانست و با اذعان به ضعفهای موجود ، ابراز امیدواری کرد تا مشکلات مرتفع گردد.

دبیر انجمن کشت فراسرزمینی، یکی از مباحث اصلی تولید را عرضه به بازار دانست و با ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه به نقش مهم بخش خصوصی اشاره کرد و ساماندهی روستا را راه اندازی کسب و کار برای جلوگیری از مهاجرت و ایجاد هویت دانست تا روستایی به ارزش تولیدات خود واقف شود و به باور لازم برای تنوع محصولات برسد.

نماینده موسسه نواندیشان به ایجاد شبکه ای جهت تسهیل گری اشاره کرد که از طریق کسب آموزشهای لازم با اکوسیستم اقتصاد آشنا گردند. وی گفت: امروز نمیتوان روستا را جدا از سایر بخشهای جغرافیایی در مقوله ی اکوسیستم محسوب کرد و بایستی تعاملات لازم را میان بخشهای مختلف در نظر گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار