کد خبر: 1107506
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
«جوان آنلاین» از مزایای حذف قرعه کشی خودرو گزارش می‌دهد
حذف قرعه کشی خودرو در حالی از سوی وزارت صمت اجرایی می‌شود که پیش از انتقادات زیادی به این روش وارد بود. منتقدان، این شیوه فروش را نه به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده بلکه به سود دلالان می‌دانستند.
نرگس گودرزی

به گزارش سرویس اقتصادی جوان آنلاین: سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف قرعه کشی خودرو خبر داد. این اقدام به گفته امید قالیباف در پی رشد تولید و تعادل عرضه و تقاضای خودرو صورت گرفته است. بر این اساس قرعه‌کشی برای جز تعدادی از محصولات ایران‌خودرو (که آن‌ها نیز تا پایان سال خارج خواهند شد) حذف شده و این تعداد محصولات توسط خود شرکت عرضه خواهند شد. در حقیقت دیگر فروشی در قالب سامانه یکپارچه وجود نخواهد داشت و شرکت‌های خودروساز از طریق سایت‌های فروش خود برای عرضه محصولات اقدام می‌کنند.
علی علیلو، رئیس سابق هیئت تحقیق و تفحص صنعت خودرو درباره این اقدام وزارت صمت و کوتاه شدن دست سوداگران از بازار خودرو به «جوان آنلاین» می‌گوید: انتقادات زیادی به روش قرعه کشی خودرو وارد بود. حذف قرعه کشی خودرو در شرایطی می‌تواند موثر واقع شود که راهکار جایگزین برای آن به درستی تعریف شده باشد.
او درباره برنامه وزرات صمت برای عرضه خودرو در بورس کالا می‌گوید: عنوان می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا منجر به شفاف سازی می‌شود البته این روش نیز به دلیل تخصصی بودن ممکن است خریدار را با چالش‌هایی رو به رو کند. علیلو با اشاره به تجربه فروش مواد اولیه صنایع پایین دستی در بورس کالا اظهار داشت: این روش راهکاری برای کوتاه شدن دست دلالان است، اما برخی شرکت‌ها برای خرید و فروش با مشکلاتی رو به رو شدند بنابراین باید ملاحظات در این زمینه رعایت شود.
این فعال حوزه خودرو درباره بهترین راهکار فروش خودرو می‌گوید: بهترین روش عرضه، فروش از طریق نمایندگی‌ها در بستر سامانه‌های شفاف است که با کدگزاری خودرو را از مبدا تا عرضه رهگیری کند. فعالیت در بستر الکترونیکی و IT بهترین روش برای ساماندهی مدیریت بازار خودرو است و می‌توان گفت در شرایط عرضه شفاف حدود ۹۰ درصد از مشکلات حل می‌شود.
علیلو با بیان اینکه کم توجهی به اصلاح رویه‌ها در صنعت خودروسازی نمایندگی‌ها و همچنین سامانه خدمات پس از فروش را تضعیف و با ضرر‌های زیادی همراه کرد می‌گوید: اصلاح در روش فروش خودرو امری ضروری است و در غیر این صورت بیم آن می‌رود تا شرکت‌های خودروسازی به دلیل زیان دهی واگذار شود.

کوتاه شدن دست دلالان
حذف قرعه کشی خودرو در شرایطی صورت گرفته که طی دو سال گذشته که روش قرعه کشی در حال اجرا بود انتقادات زیادی به این روش از فروش وارد شد. فروش به روش قرعه کشی نه توانست تولیدکننده را راضی نگه دارد و نه مصرف کننده را. تولیدکنندگان معتقد بودند که روش سرکوب قیمتی باعث تشدید زیان آن‌ها شده است. از سویی دیگر مصرف کنندگان واقعی خودرو نیز دستشان از خرید کوتاه شد. در این میان گزارش‌های زیادی از تخلفات در فروش و اجاره کارت ملی برای ثبت نام در سامانه قرعه کشی اعلام شد. در هر صورت طبق اظهارات مقام‌های مسئول در وزارت صمت قرار است تا غائله قرعه کشی خودرو به زودی به پایان برسد.
امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به خروج اکثریت محصولات خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی بر حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو به‌جهت قرعه‌کشی تاکید و اظهار کرد: پیش از این که سامانه فروش یکپارچه خودرو با فرآیند قرعه‌کشی داشتیم، حدود ١٠ خودروساز، محصولات خود را در آن قالب عرضه می‌کردند، اما اکنون اکثریت خودرو‌ها با توجه به افزایش تولید و متعادل شدن عرضه و تقاضا از شمول قرعه‌کشی خارج شده‌اند و در حال حاضر تنها ایران‌خودرو باقی مانده است که تعدادی از محصولات خود را با فروش بصورت قرعه‌کشی عرضه می‌کند.
او تصریح کرد: بر این اساس دیگر سامانه یکپارچه «موضوعیت» خود را از دست داده است و دیگر به آن معنا وجود ندارد و با سازوکار قبلی فعال نخواهد بود و بدین ترتیب با توجه به اینکه ایران‌خودرو تنها عرضه‌کننده تعدادی از محصولات خود در قالب قرعه‌کشی است، از مهر ماه توسط خود ایران‌خودرو انجام خواهد شد.

فروش خودرو از دو مسیر
پیش‌تر قرار بود در نیمه دوم سال‌جاری، هرماه ۱۰۰‌هزار دستگاه خودرو از طریق سامانه یکپارچه عرضه شود؛ اما حالا با توجه به حذف آن، فروش خودرو‌ها از طریق بورس‌کالا یا از مسیر پلتفرم داخلی خودروسازان انجام خواهد شد. آن‌طور که معاون حمل‌ونقل وزارت صمت عنوان کرده، در نیمه دوم امسال، عرضه همه خودرو‌های شرکت سایپا و دیگر شرکت‌های خودروساز با توجه به متعادل بودن عرضه و تقاضا، از سوی خود شرکت‌ها یا از طریق بورس‌کالا انجام می‌شود. به گفته منوچهر منطقی، ایران‌خودرو نیز در نیمه دوم امسال، فروش خودرو‌های تولیدی‌اش را در سامانه فروش خود شرکت اجرا خواهد کرد. معاون حمل‌ونقل وزارت صمت این را هم گفته که رعایت الزامات قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی مانند تخصیص ۵۰‌درصد ظرفیت تولید به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تخصیص ۱۰‌درصد ظرفیت تولید به طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده از سوی شرکت‌های خودروساز الزامی است.
معاون حمل‌ونقل وزارت صمت در حالی از عرضه خودرو در بورس‌کالا گفته که در حال حاضر تعداد کمی از محصولات خودروسازان در این بستر عرضه می‌شود و پرتیراژ‌ها جایی در آن ندارند. پیش از این، برخی خودرو‌ها از مسیر سامانه یکپارچه، برخی از طریق سامانه داخلی خودروسازان و بخشی دیگر نیز به واسطه بورس‌کالا عرضه می‌شدند. حالا سامانه یکپارچه حذف شده و فروش به بورس‌کالا و سیستم داخلی خودروسازان محدود است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار