کد خبر: 819425
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵
عاقبت تجارت هولناك به كجا ختم مي‌شود؟
زهرا چيذري
صداي گريه‌اش نويد بخش شروعي تازه است و روحي در كالبد زندگي خانواده‌ها مي‌دمد، اما همه نوزاداني كه به دنيا مي‌آيند شانس زندگي در كانون گرم خانواده را ندارند و حتي بعضي از اين نوزادان تنها به ازاي چند وعده نشئگي پدر و مادرشان هنوز به دنيا نيامده پيش فروش مي‌شوند.

ماجراي خريد و فروش نوزاد انسان سال‌هاست زير پوست شهر جريان دارد و از قديم بوده‌اند خانواده‌هايي كه به دلايلي نظير مسائل مالي و اقتصادي فرزندان‌شان را در ازاي مبالغي به خانواده‌هاي ديگر واگذار مي‌كردند اما در سال‌هاي اخير با گسترش اعتياد به ويژه در ميان زنان پديده نوزاد‌فروشي ابعاد تازه‌تري پيدا كرده است. اگرچه زمزمه‌هاي خريد و فروش بچه از سوي رسانه‌ها با ناباوري افكار عمومي و سكوت و انفعال مسئولان مواجه مي‌شد اما رفته رفته برخي مسئولان خودشان اين ماجرا را رسانه‌اي كردند.

سال گذشته بود كه اين موضوع براي نخستين بار از سوي فاطمه دانشور، رئيس كميسيون اجتماعي شوراي شهر تهران رسانه‌اي شد. به گفته وي، بر اساس گزارش‌هايي كه به دست آورده بود، زنان كارتن‌خواب و زنان روسپي هنگام زايمان به برخي بيمارستان‌هاي جنوب و مركز شهر مراجعه می‌کنند و پس از به دنيا آمدن نوزاد با دريافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را مي‌فروشند.  پرستار يكي از بيمارستان‌هاي تهران به عنوان يكي از شاهدان اين ماجرا مي‌گويد: دلالان و واسطه‌ها پس از شناسايي نوزاداني كه ناخواسته يا نامشروع به دنيا مي‌آيند، اقدام به خريد و فروش آنان مي‌كنند. به گفته وي اين اتفاق البته بيشتر در مراكز دولتي كه شلوغ‌تر و پر رفت و آمد است، مشاهده مي‌شود چون اين بيمارستان‌ها شلوغ‌تر و تعداد نوزادان متولد شده در آنها در مقايسه با بيمارستان‌هاي خصوصي و كوچك بالاتر است به همين خاطر هم شناسايي افراد سخت‌تر است و اين امر مهم‌ترين دليل بالاتر بودن آمار خريد و فروش نوزادان متولد شده در مراكز دولتي است. 

حتي اخباري مبني بر خريد و فروش اعضاي بدن اين نوزادان منتشر شد؛ خبري كه خيلي زود واكنش وزارت بهداشت را در پي داشت. محمد كاظميني، رئيس مركز مديريت پيوند وزارت بهداشت ضمن تكذيب اين اخبار  گفت: پروسه برداشت عضو و پيوند اعضا كه اقدامي پيچيده و از اعمال جراحي دقيق و با استانداردهاي بالا است، كاملاً تحت نظر و در مراكز مشخص انجام مي‌شود. بنابراين اين‌طور نيست كه در هر جايي مانند كوچه‌هاي خيابان ناصرخسرو صورت گيرد. به‌همين دليل اين خبر اساساً غلط و كذب است. با اين ‌حال خبر پيش‌فروش نوزاد كه به‌معناي خريد و فروش نوزاد در شكم مادر است نه فقط تكذيب نشد بلكه از سوي معاونت امور زنان و خانواده رئيس‌جمهور تأييد شد. شهيندخت مولاوردي حتي از زياد بودن موارد آن در كشور سخن گفت.

بنا به تأكيد وي عوامل زنجير‌واری مانند فقر اقتصادي، فقر فرهنگي، اعتياد، كارتن‌خوابي و ازدواج كودكان منجر به فروش اين نوزادان مي‌شود. معاونت زنان و خانواده رئيس‌جمهور اگرچه اين نوزاد‌فروشي را پذيرفت اما براي مواجهه و تدبير اين پديده هيچ راهكاري نداد. به گفته مولاوردي 10 درصد آمار معتادان زن هستند؛‌آمار قابل‌‌تأملي كه طي سال‌هاي اخير رشدي عجيب داشت و با چنين رشدي آسيب‌هاي اجتماعي گسترده‌تري را بايد چشم‌انتظار بود. آخر و عاقبت نوزادان 100 تا 200 توماني مشخص است؛‌نوزاداني كه ابزار كارند و اغلب براي گدايي كاربرد دارند و در نهايت بر اثر سوء‌تغذيه و اعتيادي كه هيچ نقشي در آن نداشته‌اند و ارثيه والديني است كه هيچ دغدغه‌اي برايشان نداشته‌اند، سرنوشت تلخي را تجربه مي‌كنند. نوزاداني كه معتاد نيستند و سالم هستند اما با قيمتي تا 5 ميليون و حتي بيشتر هم به فروش مي‌رسند. واسطه هايي كه اين دست نوزادان را خريد و فروش مي‌كنند اغلب كساني هستند كه لباس سفيد طبابت يا پرستاري بر تن دارند. قرار است عاقبت اين تجارت هولناك به كجا ختم شود؟ اين سؤالي است كه مسئولان حوزه خانواده و نهادهاي حمايتي مانند بهزيستي بايد پاسخگوي آن باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار