کد خبر: 648476
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
به بهانه ی برگزاری نهمین جشنواره ملی آش ایرانی در زنجان:
هرکجا هستم باشم، آسمان مال من است پنجره، فکر ، هوا، عشق، زمین مال من است چه اهمیت دارد گاه اگر می رویند، قارچ های غربت گل شبدر چه کم از لاله قرمز دارد چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید. چشمها را باید بست زیر باران باید رفت. ***
فوزیه مهدیون

 

 

 

 

 

 

 

آش در میراث معنوی ایرانیان همیشه جایگاه ویژه ای داشته و دارد.

آش نذری که از روی ارادت به ائمه اطهار در مناسبت های مختلف پخته می شود، آش پشت پا برای عزیز سفر رفته  وآش دندونک بچه نمونه هایی از اهمیت خاص آش در سفره های ایرانی است اما آش در بین زنجانی ها ارزش واهمیت ویژه تری دارد به عبارت دیگر،  اردیبهشت ماه 84  زنجان شاهد تولدی بود که فقط به این شهراختصاص دارد و این به اصطلاح فرزند خاص زنجان، امسال 9 سالگی خود را در حالی جشن گرفت که هموطنان از جای جای میهن اسلامی ونیز سفرای چند کشور نیز درآن حضور داشتند که جشن امسال را متمایز از سالهای پیشین کرد. جشن تولدی که از 9 سال پیش گرفته می شود ولی در آن خبری از کیک تولد نیست تا چشم کار می کند فقط آش است وآش .آن هم نه از یک نوع بلکه انواع آش که متعلق به مناطق مختلف کشورمان است. این جشن نه در تالار برگزار می شود ونه در خانه.  بلکه دامنه کوههای گاوازنگ زنجان پذیرایی میهمانان است.بوی باران ، بوی سبزه وبوی خاک مطبوع ترین خوشبو کننده محل برگزاری جشن است .تعداد مدعوین محدود نیست و پذیرایی از کوچولوهای عزیز به فرصت دیگر مولکول نمی شود وامسال بر اساس آمار 360 هزار نفر در این جشن تولد که البته آن را جشنواره می نامندش حضور داشتند و هرکس هرآنچه در توان داشت درطبق  اخلاص گذاشت وبه جشن آمد تا به سهم خود در این بزم حضور داشته باشد .بعضی ها  با انواع آش محلی خود آمدند و بعضی دیگر با صنایع دستی دیار خود چشم میهمانان را خیره کردند . گروهی دیگر باآیین و رقص محلی خود جلوه گری کردند وشور وشعف خاصی به جشن دادند ولبخند شادی بر لب میهمانان نشاندند.

میزبان و متولیان جشن نیز دست  در دست هم ، با تلاش مضاعف، کمر همت بر آبادی بیش از پیش برگزاری جشن بستند تا حتی الامکان کاستی وجود نداشته باشد .اما بهر هر حال نمی شود در هیچ برنامه ای رضایت همه را جلب کرد .

آش ترش آش رشته آش دوغ ، آش ترخینه

عصا وترمز یادشان رفته بود

بد نیست که انتقاد برخی از شرکت کنندگان را نیز در این مقال بیاوریم تا حتی الامکان برای سال بعد تکرار نشود.

یکی از شرکت کنندگان در بخش صنایع دستی که اتفاقاً زنجانی هم بود در خصوص نمایشگاه صنایع دستی به شدت منتقد بود ومی گفت: اگر این نمایشگاه در محل کاسپین بود خیلی بهتر می شد، هم امنیت غرفه ها تامین بود وهم صاحبان غرفه وبازدیدکنندگان مشکلات کمتری داشتند .این شرکت کننده به صراحت اعلام کرد که شیب زمین بخش غرفه های صنایع دستی خیلی اذیت کرد بطوریکه ما ناخودآگاه باید کج می ایستادیم وبازدیدکنندگان نیز به سختی حرکت می کردند چون آنهایی که به سمت بالا می رفتند عصا لازم داشتند وآنهایی که پایین می آمدند باید ترمز داشتند .

خانم شرکت کننده ای از استان مرکزی که دیگ آش را با زحمت زیاد می شست تا برای روز بعد دوباره آش بار بگذارد، می گفت: اجاره ی دیگ ها خیلی گران بود و برای دو صندلی، اجاق پلوپزی، کپسول گاز، میز و دیگ مجموعاً 210 هزارتومان پرداختیم که در مقایسه با فروش آش خیلی اجاره­ی بالایی بود.

آقای ح.ن که غرفه صنایع چرمی داشت از عدم تأمین امنیت غرفه ها و به سرقت رفتن برخی اجناس گله مند بود و می گفت : ارزش اجناس به سرقت رفته بیش از 100 هزار تومان بود و نبود  امنیت باعث شد که یکی از غرفه داران اجناس چرمی قبل از پایان جشنواره و اختتامیه غرفه را جمع و نمایشگاه را ترک کند.

وی دلیل عدم رغبت مردم به کارهای چرمی در زنجان را پایین بودن سطح درآمد و قدرت خریدعنوان کرد.

این غرفه دار، خلف وعده­ی مسئولان جشنواره در خصوص پارکینگ اختصاصی غرفه داران و نیز تأمین غذای آنها را نیز از دیگر ضعف های نمایشگاه اعلام کرد.

آقای ج.م غرفه دار چارق دوزی از زنجان نیز با اشاره به ضعف های نمایشگاه گفت: مسئولان اجرای نمایشگاه آنگونه که باید به وعده های خود عمل نکردند چون ویترین برای چیدمان محصولات و شام غرفه داران از جمله وعده های آنها بود که ما هیچ یک را ندیدیم و مهمتر از همه سیستم روشنایی که جلوه ی خاصی به غرفه می دهد ضعیف بود.

این غرفه دار زنجانی با بیان اینکه تعصب خاصی به شهر خود دارد، افزود: تعدادی از اجناس من به سرقت رفت اما به خاطر احترامی که به مسئولان شهر خودم دارم، پیگیرش نشدم.

خانمی که با لباس محلی در غرفه ای مشغول دوخت و دوز لباس محلی بود در یک جمله گفت: من همیشه شاکرم تا خدا قهرش نیاید.

خانمی که به همراه دخترش از شیراز آمده بود و غرفه عروسک بافی داشت از فروش کم گله مند بود و می گفت: همین عروسک ها در حافظیه و سعدیه فروش خوبی دارند اما اینجا روزی نزدیک به 100هزار تومان فروش داشتیم. متأسفانه بعضی ها نه تنها خرید نمی کنند بلکه با نیش و کنایه هم اذیت می کنند خانم  خادمی در ادامه می گوید یک خانم زنجانی با حرفهایش به ما توهین کرد و دلم را  شکست اما با خوبی هایی که از دیگر زنجانی ها دیدم سعی می کنم آن را فراموش کنم.

وی از اینکه برای اولین بار به زنجان آمده اظهار خوشحالی می کند و می گوید همین که زنجان و مردم خوب و باصفایش ، گنبد سلطانیه و  رختشویخانه و بازارش را دیدم برای یک دنیا ارزش دارد.

آقای نطاق صاحب غرفه هم جوشی از فارس هم از فروش کم غرفه ها ناراضی است و می گوید : مدیران میراث  می توانستند برای اهداء جوایز در برنامه های فرهنگی جشنواره از غرفه داران خریدکنند نه اینکه بگویند غرفه داران از اجناس خود به عنوان اشانتیون و جایزه اهداء کنند.وی اضافه می کند که مگر ما روی هم رفته چقدر فروش داریم که بخواهیم تعدادی هم به عنوان جایزه و هدیه به میراث بدهیم.

نطاق تأکید می کند که مدیران و مسئولان مربوطه باید سعی کنند که صنعنتگران را بالا بکشند نه اینکه باعث ناامیدی آنها شوند.

وی می گوید : اگر ذوق هنری هنرمند و  صنعتگر تقویت و تشویق نشود، هنر را کنار می گذارد.

خانم منفرد از غرفه سفال و سرامیک فارس هم از نبود دستگاه کارت خوان در نمایشگاه گله دارد و می گوید با این همه حجم غرفه ها و بازدید کننده ، جای دستگاه کارت خوان واقعاً خالی است.

وی فروش کم را از دیگر معایب نمایشگاه جشنواره عنوان می کند و می افزاید: اگر چنین جشنواره و نمایشگاهی با این همه جمعیت در شیراز برگزار می شد شبی  حداقل یک میلیون تومان فروش داشتیم اما اینجا در طول نمایشگاه یک میلیون هم نشد.

این خانم شرکت کننده در نمایشگاه ، عدم اطلاع رسانی صحیح و به موقع برنامه های جشنواره و نیز معرفی      جاذبه های گردشگری زنجان را از دیگر ضعف های جشنواره عنوان کرد و گفت: همه چیز دقیقه 90 اعلام          می شد و این مانع برنامه ریزی صحیح می شد.

وی با اظهار تأسف می گوید: ای کاش مدیریت بهتری بود تا از این همه پتانسیل و این همه حضور مردم استفاده بهینه می شد.

وی تبلیغات خوب شهری جشنواره، فرهنگ قوی مردم زنجان، حجم زیاد بازدید کنندگان از جشنواره ، هوای پاک و مطبوع محل برگزاری را  از جمله ویژگیهای بارز جشنواره آش عنوان کرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها