کد خبر: 658168
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
مهمترین و ابتدایی ترین گام در برنامه ریزی ، بررسی وضعیت گذشته و موجود است . در بررسی این وضعیت باید امکانات ، قابلیت ها و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنیم و لازم این کار داشتن آمار و اطلاعات دقیق و به هنگام است .

سید لطف الله هاشمی مدیر کل آمار استانداری خوزستان در نشست شورای برنامه ریزی استان با اعلام اين خبر  گفت : بر اساس همین آمار دقیق و به هنگام می توان هدف گذاری صحیحی را تعریف کرد .

 

وی افزود : در واقع آمار و اطلاعات به مانند چراغی برای راه برنامه ریزان است و اگر آمار غلط باشد گمراه کننده و موجب بی برنامگی می شود . در کشور ما مرکز آمار ایران متولی آمار است و در استان ها نیز دفتر آمار استانداری این وظیفه را انجام می دهد .

 

هاشمی ادامه داد : کسانی که می خواهند کار آمارگیری را انجام دهد باید آموزش ببیند که ما این آموزش ها را ارائه می دهیم و سپس افراد آموزش دیده را ساماندهی می کنیم .

 

مدیر کل آمار استانداری خوزستان ادامه داد : در قوانین و آیین نامه های اجرایی تکالیفی تعیین شده است ؛ مثلا در ماده 7 قانون مرکز آمار ، محرمانه بودن اطلاعات افراد با کارگاه ها مورد تاکید قرار گرفته است که این اطلاعات به هیچ وجه به مراجع قضایی ، اداری و مالیاتی ارایه نمی شود .

 

وی افزود : برخی مواقع از جاهای مختلف به ما درخواست برای ارایه اسامی افراد یا مشخصات کارگاه ها می شود که ما با استناد به این قانون نمی توانیم هویت افراد را منتشر کنیم .

 

هاشمی در ادامه گفت : رعایت بی طرفی در تولید آمار و رعایت استانداردهای آماری از اولویت های دفتر آمار و اطلاعات است . هر سازمان و وزارتخانه ای موظف است که مسئول تولید آمار داشته باشد که دارا بودن تخصص آماری یکی از مهمترین شرایط است و یکی از معضلاتی که ما در دستگاه ها داریم این است که فرد مورد نظر تخصص آماری ندارد .

 

وی افزود : آمارگیری از نیروی کار ، درآمد خانوارهای شهری و روستایی ، معادن ، آمارگیری از پروانه های ساختمانی و آمار گیری از گردشگران از جمله فعالیت های ما بوده است ؛ همچنین قرار است طرح گسترده سرشماری کشاورزی با همکاری وزارت کشور را در پایان امسال انجام دهیم که مقدمات این کار در حال انجام است .

 

در ادامه این نشست عبدالمجید شریفی ، مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان ادامه داد : این شرکت حدود 25 درصد از سهم تولید شمش فولاد کشور را به خود اختصاص داده و ظرفیت تولید کارخانه 3.7 میلیون تن است .

 

وی افزود : در افق شرکت پیش بینی شده که شرکت باید در تولید محصولات نیمه نهایی و نهایی فولاد از بزرگترین ها و سودآور و دانش محور باشد .

 

شریفی در ادامه گفت : کشور ما از نظر تولید فولاد در جایگاه 15 دنیا قرار دارد . سال گذشته تولید فولاد 15.4 میلیون تن بود که نسبت به سال پیش از آن 6.6 درصد رشد داشت و 3.55 میلیون تن آن مربوط به فولاد در خوزستان بوده است .

 

مدیر عامل فولاد خوزستان افزود : بر اساس سند چشم انداز که تولید کشور باید در مسیر حرکت کند ؛ ظرفیت سازی فولاد کشور تا سال 1404 ، تولید 55 میلیون تن محصول فولادی است . فولاد خوزستان در صدد است که در افق 1404 نیز همین سهم 25 درصدی خود را حفظ کند و برای حفظ این سهم باید تولید خود را به 13.6 میلیون تن برساند .

 

شریفی ادامه داد : امسال تامین انرژی مورد نیاز از جمله گاز و برق یکی از چالش های ما است که این مسائل نسبت به گذشته بیشتر شده است ؛ محدودیت برق ما امسال بیشتر از سال گذشته است که باید با صرف بهینه آن را پشت سر بگذاریم .

 

وی افزود : فولاد خوزستان در سه ماهه نخست امسال 22.5 درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است .

 

مدیر عامل فولاد خوزستان در ادامه لزوم تحقق اهداف سند چشم انداز ، افزایش بهره وری ، کاهش مصرف ، توجه به ساخت داخل و بومی سازی ، توسعه آموزش و بهره وری نیروی انسانی را از اولویت های شرکت دانست و گفت : نگاه ویژه ای به ساخت داخل و بومی سازی داریم که در سال 92 ، تامین محصولات از داخل کشور در فولاد خوزستان به 90 درصد رسده است .

 

وی از انجام 121 میلیارد تومان پروژه زیست محیطی توسط این شرکت خبر داد و گفت : پروژه های دیگری نیز در این زمینه به ارزش بیش از 28 میلیارد تومان در حال پیگیری و انجام است .

 

شریفی ادامه داد : در حال حاضر 82 درصد گردش مالی این کارخانه در استان خوزستان انجام می شود .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر