کد خبر: 700902
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
جوان گزارش می‌دهد:
در حالی که بر اساس آمار اعلام شده 108 هزار خانوار در استان چهارمحال و بختیاری می‌توانند از خدمات بیمه بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استفاده کنند اما تنها از 18 درصد از ظرفیت استفاده می‌شود و 82 درصد دیگر این پتانسیل بدون استفاده است.
حمیرا رحیمی

بیمه سازوکاری است که طی آن یک بیمه‌گر، بنا به ملاحظاتی تعهد می‌کند که زیان احتمالی یک بیمه‌گذار را در صورت وقوع یک حادثه در یک دوره زمانی خاص، جبران نماید و یا خدمات مشخصی را به وی ارائه دهد. بنابراین، بیمه یکی از روش‌های مقابله با ریسک است.

طی یک قرارداد بیمه، ریسک مشخصی از یک طرف قرارداد(که بیمه‌گذار نامیده می‌شود) به طرف دیگر(که بیمه‌گر نامیده می‌شود) منتقل می‌گردد. بنا به تعریف، بیمه‌گر شخصی حقوقی است که در مقابل دریافت حق بیمه از بیمه‌گذار، جبران خسارت و یا پرداخت مبلغ مشخصی را در صورت بروز حادثه تعهد می‌کند.

در مقابل، بیمه‌گذار شخصی حقیقی یا حقوقی است که با پرداخت حق بیمه، جان، مال یا مسوولیت خود یا دیگری را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

به موجب قانون بیمه ایران، بیمه عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک طرف(بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر(بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد.

متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار و وجهی را که بیمه گذار به بیمه‌گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه نامند.

در این زمینه بیمه‌های زیادی در کشور ایران فعالیت دارند که مردم کم و بیش به سمت آن‌ها رفته‌اند و به طور نسبی از وضعیت بیمه خود رضایت دارند.

با علم به اینکه مردم در روستاها و نقاط محروم کشور کمتر به بیمه توجه می‌کنند و یا شاید توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند در این زمینه دولت برنامه‌ریزی مناسبی داشته و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را تشکیل داده است.

بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نوعی بیمه دولتی است که از خانواده‌ها در هنگام وقوع اتفاق‌های گوناگون مانند بیماری، حوادث غیرمترقبه، پیری، فوت و بیکاری که منجر به قطع یا کاهش منابع درآمدی آن‌ها می‌شود حمایت می‌کند.

بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر از جمله‌ راهکارهایی برای کشاورزان، روستائیان و عشایر به منظور برخورداری از بیمه است.

*امکان برخورداری 108 هزار خانوار از خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در چهارمحال و بختیاری

بر اساس آمار امکان برخورداری 108 هزار خانوار از مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

*استفاده 18 درصدی از ظرفیت بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در چهارمحال و بختیاری

در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری فقط از ظرفیت 18 درصدی خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استفاده می‌شود.

در حال حاضر در این استان 18 هزار و 500 خانوار از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند.

*سقف سنی برای استفاده از خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر برداشته شده

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: با توجه به اینکه بحث سقف سنی دراین زمینه برداشته شده در حال حاضر دراین استان افراد بالای 18 سال چه مرد و زن می‌توانند برای استفاده از این خدمات تقاضا دهند.

شاه‌بندری اذعان داشت: در حال حاضر ظرفیت بهره‌مندی 108 هزار خانواده از خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد که در این راستا تنها 18 هزار و 500 خانوار از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند و ما آماده ارائه خدمات به متقاضیان هستیم.

*بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بگیری از خدمات این بیمه است

این مسئول می‌گوید: بحث بازنشستگی آرزوی دیرینه ماست که هر شخصی نسبت به بیمه کردن خود اقدام می‌کند بتواند به آرزوی بازنشستگی خود نائل شود.

شاه‌بندری ادامه داد: ازکارافتادگی یکی دیگر از خدمات این بیمه است که شخص در صورتی که بعد از پرداخت حق بیمه خود بر اثر بیماری یا حادثه دیگر به تشخیص کمیسیون ازکارافتاده شود می‌تواند مستمری دریافت کند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر چهارمحال و بختیاری مستمری بگیری را از دیگر خدمات این بیمه عنوان کرد و افزود: اگر بیمه شده بعد از پرداخت حق بیمه خود فوت کنند خانواده او می‌تواند از خدمات مستمری این صندوق بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: انتقال سوابق از دیگر خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر است که افراد می‌توانند از خدمات انتقال سوابق از این صندوق به سایر صندوق‌ها و برعکس استفاده کنند.

*  51کارگزار خدمات بیمه‌ای را در چهارمحال و بختیاری انجام می‌دهند

شاه‌بندری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری 51 کارگزار در شهرستان‌های 9گانه این استان خدمات بیمه‌ای را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: تعاونی‌های تولید، تعاونی‌های دهیاری‌ها و دهیاران از جمله این کارگزاران در استان چهارمحال و بختیاری هستند که خدمات بیمه‌ اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را انجام می‌‍دهند.

*استفاده از خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نیازمند آگاهی بخشی مناسب است

علی احمدی یکی از شهروندان شهرکردی در این زمینه اظهار داشت: اگر چه برای بهره‌مندی بیشتر جامعه هدف از خدمات بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر شرط سنی برای عضویت برداشته شده و شرایط آسان‌تری برای کشاورزان، روستائیان و عشایر فراهم شده اما برخورداری بیشتر جامعه هدف از این بیمه نیازمند آگاه‌سازی و همکاری بیشتر مسئولان در این زمینه است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر