کد خبر: 703047
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
با حضور وزیر مسکن و شهرسازی:
پایانه بازارچه مرزی بین المللی پرویزخان در استان کرمانشاه با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان محلی افتتاح و به بهره برداری رسید.
احسان شکری نیا

پایانه بازارچه مرزی بین المللی پرویزخان در استان کرمانشاه با حضور آخوندی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان محلی افتتاح و به بهره برداری رسید.

پایانه صادراتی مرز پرویز خان در زمینی به مساحت 3700 مربع احداث شده و عملیات اجرایی آن از سال 90 آغاز و شامل سه بخش مسافری، تجاری و اداری است که در مجموع برای آن اعتباری بالغ بر 330 میلیارد ریال هزینه شده است.

پایانه تجاری این بازارچه نیز با مساحتی بالغ بر دو هزار و 500 متر در دست احداث است که در حال حاضر از 50 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تحویل بیش از ۹ هزار واحد مسکن مهر در استان کرمانشاه

همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کرمانشاه ۹ هزار و ۷۶۸ واحد مسکن مهر در سطح استان افتتاح و به مالکان آن تحویل شد.

وزیر راه و شهرسازی در شورای اداری شهرستان قصر شیرین، در سخنانی گفت: ما بر این عقیده هستیم که امنیت ایران با کشورهای منطقه پیوند دارد و توسعه کشور نیز با دیگر کشورهای جهان در ارتباط است، به همین دلیل از آغاز مسئولیت خود بر توسعه پایانه های مرزی و تکمیل آن تاکید داشته ام.

عباس آخوندی، افزود: مردمان مناطق مرزی دارای یک فرهنگ غنی تاریخی، تجاری و دینی بوده و مرزها نماد حاکمیت و امنیت هستند، لذا نباید مانع ارتباط دو جانبه و چند جانبه مرزها شده و باید در جهت توسعه سهولت در تجارت و حمل و نقل در مبادی مرزی اقدام کنیم.

آخوندی در ادامه گفت: تکمیل و بهسازی راه های کشور در دستور کار قرار گرفته تا شرایط برای تسهیل تردد مسافران و همچنین ترانزیت کالا بیش از پیش فراهم شود.

وزیر راه و شهر سازی تاکید کرد: هر چه امکانات و زیر ساخت های بیشتری در مرزها فراهم و شهرهای مرزی پر رونق تر و کیفیت زندگی و امکانات در این مناطق بهتر باشد، امنیت ملی بیشتر تضمین می شود.

وی تصریح کرد: نگاه ما به بیرون در عین حفظ عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران،همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان است.

آخوندی در ادامه با اشاره به افتتاح پایانه مسافری بازارچه مرزی پرویز خان، اظهار داشت: به طور میانگین روزانه ۲ هزار کامیون و هزار نفر مسافر از این بازارچه عبور می کنند.

وی همچنین به ساخت پایانه تجاری این بازارچه اشاره کرد و افزود: این پایانه با بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پایانه ای که امروز افتتاح شد باید به طور کامل به پایانه مسافر بری تبدیل شود که حجم تردد مسافران افزایش یافته و روند تردد با تسهیل بیشتری صورت گیرد.

آخوندی با بیان اینکه باید در این راستا سیستم های حمل و نقل بیشتری ایجاد کنیم، افزود: باید در پایانه های مرزی که از ظرفیت مطلوبی برخوردارند شرایطی را فراهم کرد تا امکانات لجستیکی از قبیل انبار، سیلوها و انبارهای نگهداری ایجاد شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید از مفهوم بازارچه های مرزی به پایانه های لجستیک برسیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه ۵۴ درصد صادارت کشور از طریق بازارچه پرویز خان صورت می گیرد، گفت: باید از لحاظ اقتصادی مطالعه شود که آیا شرایط برای ایجاد یک لجستیک پارک در این بازارچه فراهم است و در صورت امکان زیر ساخت های آن فراهم و فضا برای ورود بخش خصوصی فراهم شود.

آخوندی تاکید کرد: باید بیشترین استفاده را از پایانه های مرزی ببریم چرا که هزینه های بسیاری در این مناطق صرف شده است.

وی در ادامه به کاهش حجم میزان صادرات به کشور عراق به دلیل نا امنی های موجود اشاره کرد و گفت: باید با طرف عراقی در خصوص تامین امنیت مرزها وارد مذاکره شده و پس از تحقق این هدف مرز خسروی باز گشایی شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه راه های روستایی گفت: 2500 کیلومتر راه روستایی در کشور از ابتدای سال جاری احداث و بهسازی شده است.

وی افزود: باید به راه های روستایی در کنار توسعه راه های اصلی پرداخته شود، چرا که این مناطق کانون تولید محصولات کشاورزی و دامی هستند.

آخوندی در خصوص آزاد راه کرمانشاه به خسروی نیز گفت: مسیر کرمانشاه به اسلام آباد غرب با طول 55 کیلومتر به اتمام رسیده و مسیر 25 کیلومتری سرپل ذهاب به خسروی نیز به زودی به مناقصه گذاشته خواهد شد.

وی گفت: استان کرمانشاه به عنوان مرکزیت منطقه غرب کشور موقعیت ژئوپولوتیک خوبی به لحاظ تجاری و امنیتی دارد و باید از لحاظ زیر بناهای حمل و نقل  تقویت شود.

 

اجرای هشت پروژه بزرگ در راستای توسعه شبکه ریلی کشور

وی همچنین در حاشیه مراسم افتتاح پایانه مسافری بازارچه پرویز خان در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: با توجه به تحریم های اعمال شده علیه کشور و با وجود مشکلات مالی و به دلیل وابستگی ناوگان هوایی به قرار دادهای بین المللی این ناوگان وضعیت مناسبی نداشته و نیاز به یک تحول در ناوگان هوایی داریم.

وی از تلاش برای بازسازی ناوگان هوایی کشور خبر داد و افزود: در این راستا ۱۲ فروند هواپیمای جدید در سال جاری به این ناوگان افزوده شده است.

وزیر راه و شهر سازی در خصوص تاخیر در پروازهای هوایی نیز حق را به مردم داد و اظهار داشت: همانطور که گفته شد ناوگان هوایی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

آخوندی در ادامه از اجرای هشت پروژه بزرگ در راستای توسعه شبکه ریلی کشور خبر داد و خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری های مناسبی توسط شرکت های حمل و نقل ریلی صورت گرفته که نتایج آن در سال های آینده دیده خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به  اهمیت توسعه راه های روستایی، از احداث و بهسازی ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی طی سال جاری در کشور خبر داد.

آخوندی با اشاره به وجود ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور، هزینه نگهداری این راه ها را بلاغ بر ۸ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

 مدیر بازارچه مرزی پرویزخان نیز در گفتگو با خبرنگار جوان گفت: پایانه مسافری و تجاری پرویزخان در زمینی به مساحت 14هکتار در حال احداث است که پایانه مسافری آن با زیربنای سه هزار و700 متر مربع به بهره برداری رسید.

سید حسین موسوی تصریح کرد: روزانه به طور میانگین شاهد تردد 150 مسافر به اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان هستیم که افتتاح بخش مسافری پایانه می تواند تاثیر بسیار زیادی بر افزایش تعداد مسافران داشته باشد.

وی همچنین از تردد روزانه 20 دستگاه خودروی ایرانی و عراقی از این مرز رسمی به داخل و خارج کشور خبر داد و افزود: مرز رسمی پرویزخان با فعالیت های بسیار چشمگیر در بخش مبادلات تجاری و مسافری یکی از پر رونق ترین مرزهای رسمی کشورمان است.

مدیر بازارچه پرویزخان گفت: همچنین روزانه بطور میانگین 800 کامیون حاوی انواع کالا از طریق مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق صادر می شود.

موسوی، عمده کالاهای صادراتی از این مرز را شامل میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، خشکبار و به میزان بسیار کمی لبنیات ذکر کرد.

وی افزود: در این مرز روزانه بطور میانگین 600 دستگاه تانکر ترانزیت سوخت ایرانی و عراقی نیز از مبدا اقلیم کردستان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان وارد خاک ایران می شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه 186 کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد که در امتداد این مرز دو معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر