کد خبر: 810463
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰
رییس کل زندان ها و اقدامات تامینی و امور تربیتی کشور:
رییس کل زندان ها و اقدامات تامینی و امور تربیتی کشور گفت: مجازات جایگزین از رویکرد های سازمان زندانها برای کاهش جمعیت کیفری زندانها است.
به گزارش جوان آنلاین دکترجهانگیر، رییس کل زندان ها و اقدامات تامینی و امور تربیتی کشور در آیین تکریم و معارفه مدیر کل زندان های خراسان شمالی از دغدغه های رهبری را آمار بالای زندانیان دانست که تاکید داشتند راهکارهای جدیدی باید در خصوص کاهش جمعیت کیفری برای زندان ها اندیشیده شود.
وی استفاده از مجازات های جایگزین را از جمله این راهکارها برشمرد و افزود: دراین راستا ظرفیت های جدیدی از جمله ظرفیت های فقهی برای ساماندهی وضع زندان ها، استفاده از ظرفیت های قانونی و قوانین جدید و قانون آیین دادرسری کیفری پیش بینی شده است.
وی نتیجه این تصمیمات را کاهش جمعیت ورودی زندان ها دانست که طی آن بیش از 50 هزار نفر از افراد تحت قرار کمتری وارد زندان ها شدند که نشان از لزوم استفاده بیشتر از ظرفیت های قانونی است.
دکتر جهانگیر با بیان این که بازداشت های حداقلی نیز برای جلوگیری از بازداشت بی رویه افراد در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت:  ضرورت و تناسب در صدور قرارها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و منجر به کاهش آمار ورودی ها شد.
وی از خراسان شمالی به عنوان استانی یاد کرد که آمار وردی آن 12 درصد کمتر از میانگین کشوری است و گفت: با اقدامات مطلوب انجام گرفته این آمار هم اکنون در استان خراسان شمالی 11 درصد و در سطح کشور بین 22 تا 25 درصد در نواسان است.
رییس کل زندان ها و اقدامات تامینی و امور تربیتی کشور با بیان این که باید در کنار دستگاه قضایی از سایر ظرفیت های اجتماعی و نیز تغییر نگاه مردم در پیگیری و تشکیل پرونده ها و حل وفصل دعوایی در بین خود استفاده کرد، تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف و ریش سفیدان محلات باید شرایطی فراهم کنند که از بسیاری از اختلافات جلوگیری شود.
وی به زندانی بودن چندین هزار نفر به دلیل شکایت اعضای خانواده اشاره کرد وگفت: این درحالی است که اگر بررسی اولیه صورت گیرد ممکن است تعدادی از این افراد بیمار روانی باشند و باید قبل از شکایت روحیات آنها بررسی و نسبت به درمان آنها اقدام شود.
دکتر جهانگیر خاطرنشان کرد: هم اکنون فضای زندان ها با جمعیت کیفری متناسب نیست و جمعیت زندان سه برابر فضای موجود آن است که باعث شده بسیاری از فعالیت ها تحت شعاع جمعیت آن قرار گیرد.
وی 50 درصد زندانیان مرد و 70 درصد زندانیان زن در سطح کشور را افراد متاهل اعلام کرد و گفت:  وقتی قرار صادر می شود باید به وضعیت خانواده و آسیب های ناشی از آن بیش از پیش توجه شود.
وی با بیان این که هم اکنون بیش از 150 هزار نفر از کسانی که وارد زندان می شوند، معتاد هستند که مورد سم زادیی قرار می گیرند، گفت: 400 هزار واکسن نیز به زندانیان بیمار طی سال گذشته تزریق شده است.
وی در پایان زندان را محلی برای اصلاح و تربیت دانست که برنامه های مختلفی از جمله ترویج نماز، آموزش احکام و قرآن، سواد آموزی و حرفه آموزی در بیش از 130 رشته در آنها درحال اجراست.
گفتنی است در این آیین ضمن تقدیر از خدمات محمد علی بلوکی، مدیرکل رندان های خراسان شمالی،  پژمان پروین به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار