کد خبر: 821163
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با ابراز نگرانی از وضعیت رودخانه مارون گفت: حال رودخانه مارون خوب نیست و باید جهت هرگونه مصرف از این رودخانه احتیاط کرد.

هوشنگ حسونی‌زاده اظهار کرد: حجم مفید سد مارون اکنون 250 میلیون مترمکعب است. یعنی تنها 24 درصد حجم مفید این سد پر شده و این امر نشانگر وضعیت نگران‌کننده رودخانه مارون است.

وی با بیان این‌که از اوایل سال نسبت به وضعیت رودخانه مارون نگرانی وجود داشت، افزود: پیش‌بینی‌های هواشناسی خوزستان مبنی بر عدم بارش پاییزی در حوضه مارون کاملاً صحت داشته است و همچنان که می‌بینیم با گذشت 40 روز از فصل پاییز هیچ بارشی در این حوضه نداشتیم. بنابراین باید نسبت به حوضه مارون احتیاط را رعایت کرد.

حسونی‌زاده با اشاره به اولین رهاسازی آب از سد مارون جهت کشت پاییزه در چند روز گذشته خاطرنشان کرد: با توجه به حجم کنونی آب در مخزن این سد باید به صورتی عمل کنیم که اولین آب آبیاری برای اراضی کشاورزی حوضه مارون تأمین شود. بنابراین کشاورزان باید نوبت‌بندی‌ها را رعایت کنند.

وی در واکنش به سخنان برخی مسئولین مبنی بر این‌که سازمان آب و برق ادبیات سال گذشته خود را امسال هم در حوضه مارون تکرار می‌کند؟ عنوان کرد: ما وضعیت رودخانه مارون را از کسی پنهان نکرده‌ایم. بله سال گذشته حجم مفید سد مارون 70 میلیون مترمکعب بود اما تفاوت امسال با سال گذشته در حوضه مارون در بارش‌های بسیاری است که در سال 94 در حوضه مارون شاهد بودیم.

معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: پاییز سال 94، همانطور که پیش‌بینی‌های هواشناسی اعلام کرده بود فصل پر بارانی داشتیم؛ به طوری‌که عمده آب موردنیاز کشاورزان و همچنین آبیاری‌های اول و دوم با این بارش‌ها تأمین شد اما بنا به پیش‌بینی‌های هواشناسی و همانطور که همه شاهد هستیم در پاییز امسال هیچ بارشی در حوضه مارون نخواهیم داشت و باید آب موردنیاز اراضی کشاورزی حوضه مارون را از ذخیره سد مارون تأمین کنیم. بنابراین احتیاط در خصوص این حوضه کاملاً ضروری است.

حسونی‌زاده با اشاره به کاهش آورد رودخانه مارون، گفت: حوضه مارون حدود بیش از 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی را پوشش می‌دهد و از این نظر مثال است. حوضه مارون حوضه تک سدی است و هیچ سد دیگری در این حوضه وجود ندارد که بتوان از طریق آن کسری ذخیره سد مارون را تأمین کرد. کاهش بارش‌ها هم مشکل محدودیت منابع آبی را در حوضه مارون تشدید می‌کند و این دلیل حال بد حوضه مارون از ابتدای سال تاکنون است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر