کد خبر: 824348
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴

بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناو فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است.مقام معظم رهبری
پنجم آذرماه، سالروز تشکیل نهاد بسیج به فرمان حضرت امام خمینی (ره)است واین ایام انگیزه ای است تا بار دیگر نظری بیندازیم به نقش و جایگاه این نهاد که محدوده آن را همه کسانی تشکیل می دهند که دل در گرو تحقق اهداف و آرمان بلند امام راحل و عملی شدن شعارهای نجات بخش انقلاب اسلامی دارند و در هرزمان با درک شرایط و موقعیت انقلاب و کشور از هیچ گونه خدمت و یاری رسانی به نظام و کشور دریغ نمی ورزند .در این مقاله بر آنیم تا نقش این نهاد ارزشی را در دیروز و امروز و فردای جامعه مورد بررسی قرار دهیم و رسالت خطیر آن را در باز آفرینی یک فرهنگ دینی یاد آور شویم.
اگر بخواهیم مفهوم بسیج و بسیجی را در ادبیات انقلاب اسلامی جستجو کنیم ،چاره ای جز بیان مراد حضرت امام (ره) از بسیج و بسیجی نداریم.در اندیشه امام (ره)بسیج نهادی است اجتماعی با ابعاد متعدد.در این نگرش بسیج دیگر صرفا سازمانی نظامی نیست که فقط در زمان جنگ و برای دفاع در مقابل دشمن شکل گرفته باشد ،بلکه نهادی است وسیع و پاسخگوی نیازهای اساسی و حیاتی جامعه و با اجزای دیگر نظام .چنان هماهنگی و پیوندی دارد که انفصال آن جزبا انحلال جامعه اسلامی متصور نیست.
بیان مقام معظم رهبری در مطلع این نوشتار نیز تاکیدی است بر این اندیشه که بسیج باید نیرویی باشد برای خدمت همه جانبه به اسلام و قرآن و امام زمان (عج)و این امر وجود یک نیروی تک بعدی در قالب بسیج را نفی و آن را قافله سالار و یکه تاز کوره راه های بی کسی می داند.
بسیج در صورتی می تواند نهادی جامع و شامل جهات متعدد و پایدار شناخته شود که نیازهای دایمی و باورها و ارزش های فرهنگی پدید آورنده آن به روشنی تعریف شوند ،این نیازها ممکن است اقتصادی،سیاسی ،فرهنگی و یا نظامی باشند.
نیم نگاهی به تاریخ شکل گیری این نهاد مردمی و بیانات امام راحل (ره) در آستانه جوانه زدن این درخت تنومند ،خود گواهی بر این گفتار است.در واقع بعد از تسخیر لانه جاسوسی و بدست آوردن اسناد محرمانه از این جرثومه فساد و اظهارات صریح حکام آمریکایی ،مردم و رهبران کشور و بویژه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم وی به جمهوری اسلامی ،امری بعید و غیر ممکن نبوده و با توجه به سوابق این کشور در جهان ،لزوم آمادگی مردم جهت مقابله و رویارویی را در کوتاه ترین زمان ممکن آشکار می ساخت.
براین اساس امام امت در پنجم آذرماه سال ۵۸،یعنی در مدتی کمتر از یکماه بعد از انقلاب دوم (تسخیر لانه جاسوسی)،فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر نمودند و در این باره فرمودند:
"شما آیینه مجسم مظلومیت ها و رشادتهای این ملت بزرگ،در صحنه نبردو تاریخ مصور انقلابید.شما فرزندان مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپرحوادث این کشورید .شمایادگاران و همسنگران وفرماندهان و مسئولان بیدار دلانی بوده اید که امروزدر قرارگاه محضر حق ماوا گزیده اند.من به طور جد و اکید می گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی ونهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از بزرگترین سنگرهای دفاع از ارزشهای الهی نظام ما بوده و خواهد بود،به وجود یکایک شما نیاز مند است چه صلح باشد و چه جنگ. "
با تامل در این گفتار حکیمانه امام در می یابیم که ایشان با نگاهی ژرف اندیش و آینده نگر ،وجود نهادی همچون بسیج را مختص به دوران جنگ و جهاد نمی داند بلکه در یک طرح و برنامه ای کلان ،برای فردای ایران و دوران صلح نیز وجود بسیج را ضروری و لازم می شمارد.
از دیدگاه امام بسیجی کسی است که در عمل علاقه خود را به پیشرفت وحفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامی و شان و حیثیت ملت مسلمان نشان دهد.یعنی بسیجی بودن معیار و ملاکی است که بر اساس آن میزان تعهد اعضای آن به اصول و آرمانهای انقلابی سنجیده می شود.
اولین تجربه حضور عملی بسیج به یاری رساندن به سپاه و کمیته در قالب رویارویی با ضد انقلاب و خنثی سازی توطئه های آنها بر می گرددو از این راه نقش موثری در خدمت به انقلاب و اهداف الهی آن از خود نشان دادند.
با هجوم و تجاوز ارتش عراق به کشوراسلامیمان در شهریور ۵۹ این اعتقاد که یک سازماندهی جهت تشکیل بهتر نیروهای مردمی به وجود آید،قوت گرفت و از آن پس نیروهای مردمی صاحبان اصلی انقلاب اسلامی جهت حضور گسترده در جبهه گروه گروه به بسیج ملحق گردیدند و عملیات هایی چون طریق القدس،حصر آبادان،فتح المبین ،ثامن الائمه ،والفجر۸،کربلای ۵و... از دستاوردهای عظیم این تشکل الهی بود.
بعد از هشت سال مجاهدت و مقاومت،آتش جنگ فرو نشست اما این ققنوس زاییده آتش از پای ننشست و فعالیت خود را محدود نساخت ومعتقد بود که اگر جهاد اصغر پایان یافته جهاد اکبری دیگر در پیش است.
در واقع بعد از جنگ،با توجه به جایگاه بسیار حساس بسیج در نشان دادن چهره نظام جمهوری اسلامی و ایجاد جاذبه در درون جامعه برای مشارکت و جذب هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت الگوهای سازنده مبتنی بر هویت ملی –مذهبی از دیدگاه مقام معظم رهبری ،بسیج و بسیجی مسئولیتی سنگین را به عهده داشت و توانست یک ارتش معنوی مردمی را پایه ریزی کند.
وطیفه بسیج فقط به جنگ و مسئله نظامی محدود نشد و امنیت داخلی کشور در سخت ترین شرایط یعنی دوران فعالیت منافقین و دیگر گروه های ضد انقلاب که با کمک کشورهای خارجی ذینفع در ایران درصدد آشوب و تنش و تجزیه و جدایی قسمت هایی از خاک کشور بودند ،به مدد نیروی بسیج و پایگاه های مقاومت حفظ شد.
در حوادث طبیعی و بلایا ،همچون زلزله ،سیل و طرح واکسیناسیون فلج اطفال حضور بسیجیان گره گشای مشکلات و مایه دلگرمی مردم و مسئولان بوده است .کما این که در حادثه اسفبار زلزله رودبار در سال ۱۳۶۹ سرعت عمل و ایثار نیروهای مردمی در عملیات نجات به حدی بود که خارجیان حاضر در منطقه با اظهار تعجب از حضور گسترده بسیجیان اقرار کردند که به حضور آنان (خارجیان)احتیاج نیست .در زلزله اسفبار استان قزوین ،در همان ساعات اولیه ،مردان بسیجی در منطقه زلزله زده در کنار نیروهای امداد هلال احمر و...وزنان بسیجی در شهرها با تشکیل صف های بسیار طویل اهدای خون و اهدای کمک های نقدی و جنسی جهانیان را به تحسین واداشت.
حضور در زلزله بم ،سیل استان های شمالی کشور و از جمله سیل استان گلستان از نمونه های دیگری بودند که بسیج با حضور خود تسکینی بر آلام مصیبت دیدگان گذاشت.
امروز نیز بسیج با متمرکز کردن توان خود در سازندگی و آبادانی کشور و قدم نهادن در اجرای پروژه های صعب و مشکل،بار دیگر قدرت خود را که برگرفته از قدرت لایزال الهی است به جهانیان نشان خواهد داد و کشوررا از حضور بیگانگان بی نیاز خواهد ساخت و گرد آمدن قدرت علم در کنار قدرت ایمان را به آنها نشان خواهد داد.
چه زیباست که حسن ختام این نوشتار از پیر جماران باشد که در مورخ ۲/۹/۶۷ در هفته بسیج در باره خطر غفلت از بسیجیان و روحیه بسیجی گری به مسئولان ،این پیام عبرت آموز را فرمودند:
"من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می بوسم و می دانم که اگر مسئولان نظام اسلامی از شما غافل شوند ،به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت.بار دیگر تاکید می کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی (بسیج)سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت .من از تمامی بسیجیان خصوصا از فرماندهان عزیر آن تشکر می کنم و از دعای خیر برای این فرزندان با وفای اسلام غفلت نخواهم نمود"
آری ،اگر امروز توفیق این را داشته ایم که کشور اسلامیمان و ملت سلحشور آن را از گزند نابکاران و نااهلان تاریخ حفظ کنیم به یمن حضور رحمت و برکات خداوند بر بسیج مستضعفان که بحق پشتوانه انقلاب است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر