کد خبر: 896631
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
زشتی صورت طبیعت با رفتار نادرست
یکی از مهمترین معضلات شهری ایلام ریختن نخاله های ساختمانی در حاشیه جاده ها است، مسئولان از آخرین اقدامات برای ساماندهی و حل این مشکل می گویند.

جمع کردن و سامان دادن به نخاله های ساختمانی یکی از مهمترین مسائلی است که ذهن مسئولاناستان را به خود مشغول کرده است، به همین دلیل لازم است در جمع کردن ، حمل و دفع اصولی نخاله های ساختمانی نظارت لازم به عمل آید تا هیچ فردی نتواند با دورزدن قانون و تخلف حقوق دیگران را پایمال کند و در دل طبیعت و سطح جاده های اصلی و فرعی نخاله ها را تخلیه کنند.

این رفتار نادرست از یک طرف طبیعت و مسیر جاده ها را نازیبا می کندو علاوه بر این مشکلاتی را برای تمام مردم به وجود می آورد.

آخریناقدامات شهردای برای ساماندهی کردن نخاله ساختمانی

طالب صادقیان شهردار ایلامدر این زمینه اظهار داشت: در راستای ساماندهی نخاله ساختمانی،طی مجوزی که از شورای اسلامی و فرمانداری در این جهت اخذ شد،برخورد با افراد متخلفدر قالب شرکت های حقوقی انجام می گیرد.

وی افزود: زیرا شرکت های حقیقی طرف قرارداد شهرداری نیستند و به همین دلیل تعهد خاصی نسبت به شهرداری ندارند.

شهردار ایلام اضافه کرد: برای ریختن زباله و نخاله و همچنین تخلیه پسماندها نقطه ایدور از شهر برای دفع این پسماندها در نظر گرفته شده است، با توجه به این که خواست مردم این بود که محل تخلیه پسماندها از شهر دور و خاکی است، در همین راستا عملیات آسفالت مسافت تا ۵ کیلومتری این مسیر انجام شده است.

سامان دادن به مسئله جمع آوری و حمل و دفع نخاله های ساختمانی فقط کار شهرداری یا یک نهاد و سازمان خاصی نیست در این جهت لازم است تمام سازمان ها، نهادها، ارگان ها، شرکت ها و به خصوص نیروی انتظامی و سیستم قضایی وارد هم کار شوند و در این راستا با افراد متخلف برخورد لازم و قانونی به عمل آورند.

برخورد پلیس راه با متخلفان

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلاماظهار داشت: در قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ذکر شده کهریختن نخاله و پسماندها در حاشیه اطراف شهر تخلف محسوب می شود و با مشاهده چنین مواردی به شدت با این افراد برخورد شود.

وی افزود: همچنین در قانون ماده ۷ ایمنی راه ها نیز به این موضوع اشاره شده که تخلیه هر گونه نخاله ، فاضلاب در حاشیه راه ها ممنوع است چرا که در هر حال چهره بسیار زشتی را در مبادی ورودی و خروجی شهر به وجود می آورد و البته قسمت حریم جاده برایتوقف اضطراری خودروها است.

همتی زاده با اشاره به فرهنگ سازی در این خصوص اضافه کرد: باید در بینرانندگان و شهروندان این موضوع فرهنگ سازی شود و نخاله و پسماندها را در قسمت های که توسط مسئولان مشخص شده تخلیه کنند.

ثبت ۳۰۰ مورد راننده متخلف

سرهنگ محسن ناصری رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام در این خصوصاظهار داشت: برابر مقررات راهنمایی و رانندگی تخلیه نخاله مصالح ساختمانی و زباله ها در سطح معابر راه ها و حریم راه خلاف قانون است.

وی افزود: در طول سال ۹۶ بالغ بر ۳۰۰ مورد از رانندگانی که نسبت به تخلیه معابر در سطح معابر اقدام داشتند اعمال قانون شده است، علاوه بر اعمال قانون رانندگانی همبه مراجع قضایی معرفی شده اند.

ناصری تصریح کرد: تاکنون برخورد ما به چنین افراد بیشتر جنبه ارشادی بوده است.

تخلیه نخاله های ساختمانی در سطح جاده ها جرم است

یداله کسایی معاون پیشگیری وقوع جرم دادگستری ایلاماظهار داشت: بهاعتقاد اکثر کارشناسان بهداشتی ریختن نخاله ها و زباله ها در سطح شهر نه تنها چهره شهر را مخدوش می کند بلکه خود منشا بسیاری از بیماری ها است‌.

وی افزود: برایاین کار قانونگذاریک سری نهادهای عمومی را برای مدیریت آن معین کردهو نیز یک سری تکالیف برای افرادی که به نوعی ساختمان خود را ترمیم و یا تخریب می کنند،که این نخاله ها را در نقاط مخصوص خود تخلیه کنند.

کسایی تصریح کرد: در واقع این معضل نوعی مشکل زیست محیطی است و قانونگذار این موضوع را به عنوان جرم تلقی کرده است، در ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، شهرداری مکلف شده که جهت تخلیه تمامی زباله های خانگی، نخاله های ساختمانی و سایر پسماندها نقطه ای به دور از شهر معین کند.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون کامیون دار ها و مالکانی که ساختمان تخریب می کنند مکلفند که نخاله های ساختمانی خود را در نقاط مشخص شده تخلیه کنند اما در صورتی که محل تخلیه آنها معابر عمومی، شهری و بین شهری باشد طبق قانون به حداکثر میزان توقیف محکوم می شوند.

امیدوار هستیم در کنار برخورد قاطع و قانونی و نظارت دقیق با چنین مواردی به گونه ای فرهنگ سازی به عمل آوریم که افراد خود رغبت به این داشته باشند که نخاله های ساختمانی خود را به جای مشخص شده و به بیرون از شهر منتقل کنند.


منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر