کد خبر: 901235
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
هوشیار طهماسبی

بماند  آمارهای تماس هایمان نشان میدهد دوستانی که سنی ازشان گذشته و در دهه های پنجم و ششم زندگی شان هستند در واکنش به بعضی مطالب  و اظهار نظرها ،  کمتر صبور بوده و هنوز روحیه دهه 60 را دارند اما دغدغه این عزیزان هم جای تامل دارد .

ما با نهایت احترام  میگوییم نادانی در ندانستن نخواهد بود بلکه اصرار و پافشاری کردن در مقابل دانستن است ، اگر من نویسنده یا شما مخاطب احساس کنیم به دانستن دیگر نیاز نداریم یا نخواهیم با تغییرات پیرامون مان و جهانی که در آن زندگی میکنیم خودمان را وفق دهیم به نادانی خودمان لبخند زده ایم .

ما باید تعریف و تمجید از خودمان ، وضعیت اجتماعی ، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه ای که ساخته ایم را کنار بگذاریم باید قبول کنیم دچار چالش شده ایم ، باید قبول کنیم دیگر حتی نمیشود در باد تمدن چند هزار ساله مان خوابید چه برسد به دهه های اخیر . مگر کشور یونان قدیم با آن همه آوازه و چهره های مشهورش که سرآمد علم و فرهنگ و ریاضی و ... دوران خود بود به درجه ای از فلاکت نرسیده که برای بازسازی اقتصاد کشورش دست به دامان اتحادیه اروپا و .. میشود تا بتواند سرپا خودش را نگه دارد ؟!!  مگر کشور مصر با آن همه عظمتش که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم به درجه ای از تزلزل و آشفتگی های سیاسی و اقتصادی نرسیده است که یا با کودتا اداره میشود یا گاهی به دامان ابر قدرت ها می غلطد ؟!!

متاسفانه ما عادت کرده ایم که همش غر بزنیم و با تحلیل های سطحی و یا همان تفکرات دهه های گذشته دیگران را مقصر بدانیم و از عملکرد خودمان تعریف کنیم و با افتخار از آنان یاد کنیم ، اگر افتخاری از عملکردمان میکنیم پس دم خروس مشکلات فعلی جامعه از کجا بیرون زده است که حتی تحمل افکار و عقاید یکدیگر را حتی نداریم ؟!!  وقتی سخن از کشورهای غرب و کافران بی دین میشود آنها را غرق در فساد و .. میدانیم ، در پیامک هایمان اعراب را سوسمار خور و .. لقب میدهیم حتی کشورهای آسیایی را که پنجه در پنجه غرب انداخته اند را مسخره میکنیم و آنان را وابسته میدانیم ولی خودمان را آریایی و نژاد برتر میدانیم و اجازه نمیدهیم کسی ما را نقد کند و بدون هیچ پشتوانه ای ادعای مدیریت جهانی میکنیم در صورتی که  در حداقل مدیریت هایمان مانده ایم و فقط  یاد گرفته ایم بیچارگی و بدبختی مان را به زمین دیگر کشورها بیاندازیم .!

آیا میشود با این تفکرات سرزمین مان را بسازیم؟! یا سرنوشت ما مانند یونان و مصر فعلی خواهد شد که فقط در کتاب های تاریخ گاهی گفته میشود؟!  قبول کنیم حال و روز خوبی نداریم ، رودخانه هایمان یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند ، محیط زیست مان در حال نابودی است ، ساعتی یک نفر در جاده های کشورمان جانش را از دست میدهد ، آیا اینها تقصیر عربستان و اسرائیل و ... است ؟!! اگر اینها تقصیر آن کشورهای نامسلمان است پس انواع و اقسام فساد ، زمین خواری ،‌قاچاق ، رانت و اختلاس و ... را گردن چه کسی بیندازیم ؟!

سخن آخر اینکه  قبول کنیم رشد و پیشرفت کشورمان دست من و شماست تا مطالعه کردن و دانستن و مبارزه با نادانی را از خودمان شروع نکنیم و با تفکرات بسته و سنتی و متهم کردن دیگران و زدن انواع  برچسب و انگ وابستگی به این و آن ، و کلا  تغییرات را از خودمان شروع نکنیم باور کنید سرنوشتمان طوری رقم خواهد خورد که دیگر نمیتوانیم ادعای تاریخ چند هزار ساله و فرهنگ غنی ایرانی  و ... را داشته باشیم .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر