کد خبر: 919123
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
رئیس آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تاکید کرد
رئیس آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت :رسالت آموزش و ترویج ایجاب می کند، ابتکارات و اقدامات مؤثری که در راستای مدیریت پایدار سرزمین، توسط بخش های دولتی متولی این امر و یا توسط جوامع محلی صورت می گیرد به درستی مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته و با استفاده از ابزارهای رسانه ای و فعالیت های ترویجی در اختیار سایرین قرار گیرد.

مژگان رضایی افزود : دانش بومی و سنتی که حاصل تجربیات چند هزارساله انسان‌ها و جزو سرمایه‌های با ارزش هرکشوری محسوب می‌شود، به دلیل شفاهی بودن آن در معرض خطر نابودی و فراموشی قرار دارد.

وی در خصوص اهمیت ثبت دانش بومی و ضرورت بکارگیری آن در عرصه ی توسعه و مدیریت پایدار منابع طبیعی تصریح نمود: با گذشت زمان؛ هر مقدار که انسان به پیشرفت های بیشتری نائل شده به همان مقدار بر میزان برخوردها و تضادها در دنیای پیرامون خود افزوده است.

رئیس آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظافه کرد : استفاده از دانش رسمی از یک سو موجب پیدایش فناوری های جدید و کارآمد در جوامع بومی و محلی شده و تحولات چشمگیری را در فرآیند تولید و زندگی روستایی به وجود آورده است، و از سوی دیگر معضلات به وجود آمده در عرصه های زیست محیطی، تولیدی و اجتماعی، جامعه ی بشری را متوجه نقاط ضعف دانش رسمی و تکنولوژی مدرن کرده است.

رضایی با بیان این مطلب که یکی از مهمترین راهکارهای حل این مسئله توجه به دانش تجربی گذشتگان یا همان دانش بومی می باشد افزود: تجربه نشان داده است که بسیاری از تکنیک ها و روش های بومی در زمینه تولید، فرهنگ و اجتماع در جامعه ی محلی، به دلیل سازگاری و تطابق با زیست بوم این جوامع، همان روش هایی هستند که امروزه معرف روش های رسیدن به توسعه پایدار می باشند.

این مسئول خاطرنشان کرد: دانش بومی با شناخت روابط بین اجزای طبیعت به صورت همه جانبه نیروهای طبیعی کره زمین را بهتر به ما می شناساند و راه را برای تعامل با طبیعت هموار می کند.

وی بیان نمود: هر چند بین دانش بومی و دانش رسمی از بعد ماهیت و کاربرد تفاوت هایی وجود دارد، اما این تفاوت به معنی تقابل و ستیز آنها با هم نیست، بلکه آنها مکمل یکدیگرند و از تلفیق آنها می توان به موفقیت هایی رسید که برای هیچ کدام به تنهایی امکان پذیر نیست.

رضایی افزود: توسعه پایدار بدون بهره گیری از دانش بومی و مشارکت بومیان امکان پذیر نمی باشد؛ لذا درک عظمت و پیچیدگی این روش‌ها محققان را کمک می‌کند که حداقل ادعاها، روش‌ها و باورهای موجود در جامعه را به‌ عنوان فرضیات و گمانه‌های علمی بپذیرند و یکایک آن‌ها را به محک علم نوین آزمون کنند.

رئیس آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز ادامه داد: ثبت تجربیات و دانش بومی علاوه بر کمک به دستیابی یافته های علمی و عملی گذشتگان؛ می تواند در حافظه تاریخی کشور ثبت شده تا در زمان و فرصت مناسب‌تر تفسیر بهتری از این دارایی‌های علمی- فرهنگی ملی صورت پذیرد.

رضایی در پایان گفت : به منظور دستیابی به گنجینه دانش و تجربیات افراد بومی و محلی استان، این اداره کل در نظر دارد نسبت به شناسایی، ارزیابی و مستندسازی بهترین تجربیات و دانش بومی مرتبط با مدیریت پایدار منابع طبیعی، اقدام نماید. لذا از تمامی اقشاری که در این زمینه تخصص، تجربه و یا مهارت دارند جهت ثبت دانش بومی خود دعوت بعمل می آید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار