کد خبر: 922728
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نماینده مردم ساری در مجلس در گفت‌وگو با جوان:
تعیین تکلیف حدود ۱۴۰۰ تن زباله با افتتاح چندین کارخانه فرآوری و کمپوست زباله در استان مازندران خبر مسرت بخشی بود که چندی پیش از سوی محمد اسلامی، استاندار مازندران عنوان شد...
میترا شهبازی
تعیین تکلیف حدود ۱۴۰۰ تن زباله با افتتاح چندین کارخانه فرآوری و کمپوست زباله در استان مازندران خبر مسرت بخشی بود که چندی پیش از سوی محمد اسلامی، استاندار مازندران عنوان شد. چرا که امحای زباله در مناطق شمالی و گردشگرپذیر به معضلی لاینحل تبدیل شده و حالا با انتشار این خبر روزنه امیدی برای مردم مازندران ایجاد شده است که بالاخره از شر زباله‌های آلوده رها می‌شوند. زباله‌هایی که به دلیل نبود سیستم امحای مناسب در هر گوشه‌ای رها می‌شوند و به زیبایی روستا‌ها و محیط‌زیست خسارت می‌زنند. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی رفتیم که وی در گفت‌وگویی با «جوان» درباره نتیجه بخش یا نبودن آن توضیح می‌دهد.

معضل زباله استان‌های شمالی به موضوعی تکراری تبدیل شده است و هر روز خبر‌هایی در رابطه با کلنگ‌زنی و افتتاح قریب الوقوع پروژه‌ای مشکل‌گشا در این باره منتشر می‌‎شود، اما باز هم معضل پابرجا می‌ماند. حالا وعده تعیین تکلیف حدود ۱۴۰۰ تن زباله با افتتاح چندین کارخانه فرآوری و کمپوست زباله در مازندران از سوی استاندار این استان مطرح شده، به نظرتان قرار است دوباره کلنگی برای رفع این معضل بر زمین زده شود؟

این که استاندار وعده تعیین تکلیف حدود ۱۴۰۰ تن زباله را داده‌اند، مربوط به همان پروژه‌های قبلی می‌شود و قرار نیست کلنگ جدیدی بر زمین زده شود. بنابراین موضوع جدیدی از سوی وی عنوان نشده است. قرار هم نیست طرح جدیدی برای امحای زباله‌های استان طراحی شود.

حالا با توجه به وعده استاندار در رابطه با تعیین تکلیف بخش قابل توجهی از زباله‌ها می‌توان امید داشت که بالاخره قرار است در راستای رفع معضل پسماند‌های استان گامی برداشته شود؟

متأسفانه بحث زباله‌های استان‌های شمالی مختص امروز و دیروز نیست. همچنین رفع این معضل سال‌هاست در دستور کار مسئولان استانی قرار گرفته، اما تنها در مرحله دستور کار است و اقدام قابل توجهی در این زمینه رخ نداده است. یعنی هر از گاهی فعالیت‌هایی در این زمینه می‌شود و به همان میزان هم اطلاع رسانی‌‎هایی صورت می‌گیرد، اما در نهایت نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

چند سال است که موضوع رفع معضل پسماند‌های استان در دستور کار مسئولان قرار گرفته است؟

بعد از مشکلات متعددی که انباشت زباله‌ها برای استان ایجاد کرده بود، بالاخر بعد از کلی تلاش دولت قبلی تصمیم به احداث کارخانه فرآوری زباله گرفت. با اینکه مدت زمان زیادی از آن زمان می‌گذرد، اما همچنان هیچ کدام از طرح‌های کلید خورده به مرحله بهره‌برداری هم نزدیک نشده‌اند.

برای احداث این کارخانه‌ها مطالعاتی هم انجام شده است؟

بله؛ بار‌ها مسئولان شهری و استانی سفر‌های متعددی به کشور‌های خارجی دارای تکنولوژی فرآوری زباله رفتند و کار‌های مطالعاتی فراوانی انجام دادند. از همین رو چندین پروژه هم در استان کلید خورد، اما متأسفانه، چون آیتم‌های مورد نیاز مورد توجه قرار نمی‌گیرند، هر کدام از طرح‌های آغاز شده با شماری از مشکلات همراه هستند. برای نمونه می‎توان به همین کارخانه فرآوری زباله ساری اشاره کرد که حتی جانمایی آن هم اشتباه است.

از چه لحاظی جانمایی پروژه کلید خورده در منطقه ساری اشتباه است؟

متأسفانه این پروژه در کنار شهرک صنعتی ساری کلید خورده است. منطقه‌ای که سطح آب‌های زیرزمینی آن بالاست و به عنوان محلی گردشگرپذیر معرفی می‌شود. بنابراین نه تنها از لحاظ زیست‌محیطی دچار مشکل است، بلکه با افتتاح این کارخانه ظرفیت گردشگری ساری هم نابود می‌شود.

تنها این منطقه به لحاظ زیرساختی مناسب احداث کارخانه بود؟

به طور حتم نه؛ این منطقه حتی زیرساخت‌های مورد نیاز برای احداث کارخانه را هم نداشت، اما مسئولان عملیات کلنگ زنی را انجام دادند. درحال حاضر جاده‌ای که منتهی به کارخانه فرآوری زباله ساری می‌شود جوابگوی تردد‌های عادی هم نیست، حالا چه برسد به رفت و آمد ماشین‌های حمل زباله که مشکل ساز خواهد شد. بنابر این نمی‌توان از این طرح‌های ناقص انتظار چندانی هم داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار