کد خبر: 923568
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
اقدامات ضدحقوق بشری سعودی‌ها و سکوت مجامع بین‌المللی
شیوه اعدام قرون وسطایی در عربستان یعنی اعدام با شمشیر بی‌آنکه توجه هیچ یک از نهاد‌های حقوق بشری را جلب کند همچنان ادامه دارد
کبری فرشچی
فعالان حقوق بشر در سراسر جهان در شبکه‌های اجتماعی به اعدام قرون وسطایی یک زن در عربستان واکنش نشان دادند و مقامات عربستان را متهم کردند که به صورت محرمانه، «اسراء الغمغام»، فعال سیاسی و مدنی را اعدام کرده‌اند.

انتشار ویدئویی از اعدام یک زن در عربستان سعودی موجب بروز خشم و سردرگمی کاربران در فضای مجازی شد. این نخستین بار نیست که اعدام به شیوه‌های غیرانسانی و در تضاد با حقوق بشر انجام می‌گیرد. بسیاری از کاربران فضای مجازی هم معتقدند تصاویر منتشر شده مربوط به اعدام محرمانه یکی از زنان فعال حوزه حقوق بشر در عربستان سعودی است. خبر اعدام این فعال حقوق بشر در حالی از سوی برخی کاربران تأیید و از سوی برخی دیگر تکذیب می‌شود که مدت‌هاست هیچ‌کس از سرنوشت «اسراء الغمغام» خبر ندارد.

دولت عربستان از یک سال پیش شمار زیادی از فعالان حقوق بشری این کشور را به بهانه‌های مختلف از جمله اقدام علیه امنیت کشور و جاسوسی بازداشت و روانه زندان کرده است. در این میان، اما حتی بعد از اقدامات نمایشی محمد بن سلمان در اصلاح برخی قوانین درباره زنان سعودی نظیر آزاد شدن حق رانندگی برای آن‌ها یا اجازه ورود آن‌ها به ورزشگاه‌ها سختگیری‌های عجیب جامعه بسته سعودی علیه زنان را کاهش نداده است و شیوه اعدام قرون وسطایی این کشور یعنی اعدام با شمشیر بی‌آنکه توجه هیچ یک از نهاد‌های حقوق بشری را جلب کند همچنان ادامه دارد. این بار، اما انتشار تصاویر یکی از این اعدام‌ها برای سعودی‌ها حاشیه‌ساز شده است.

انتشار فیلم اعدام با شمشیر
پایگاه «آرتیکل ۱۹» نوشت، انتشار تصاویر اعدام یک زن در عربستان سعودی جنجال به پا کرد. تصاویری از یک زن منتشر شده است که در حالی که فریاد می‌زند «من کسی را نکشته‌ام... این ناعادلانه است» با استفاده از شمشیر، گردن زده می‌شود.
بسیاری از فعالان حقوق بشر در سراسر جهان به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان دادند و مقامات عربستان را متهم کردند که به صورت محرمانه، «اسراء الغمغام»، فعال سیاسی و مدنی را اعدام کرده‌اند.

«اسراء الغمغام» کیست
اسراء از سال ۲۰۱۵ زندانی و به گفته عفو بین‌الملل به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه و مخالفت با رژیم افراطی ریاض با خطر مرگ رو‌به‌رو بود. به نوشته این پایگاه اینترنتی، پس از چند ساعت سردرگمی مشخص شد زنی که در تصاویر منتشر شده اعدام شد یک تبعه میانماری است که چند سال پیش در قطیف به اتهام جنایت، به مرگ محکوم شد و این ویدئو مربوط به همان زمان است؛ اما این زن هرکسی که بود کاربران اینترنت اعتراض و شوکه شدن خود را در برابر چنین اقدام قرون وسطایی پنهان نکردند.

سکوت دولت سعودی
با وجود این کاربران سیاسی مخالف دولت سعودی با ابراز اطمینان از اعدام این فعال حقوقی، یک فایل صوتی از فردی را منتشر کردند که با لهجه سعودی می‌گوید: «گردن او را من با شمشیر زدم.» این کاربران با انتشار پیام‌هایی خواستار دخالت سازمان بین‌المللی حقوق بشری در این مسئله و جلوگیری از تعقیب فعالان حقوق بشری شدند.
منابع رسمی دولت سعودی تاکنون به این اخبار واکنشی نشان نداده‌اند.
این اقدام‌ها با مخالفت برخی کشور‌ها و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی روبه‌رو شده است.
در آخرین مورد دولت کانادا به این وضعیت اعتراض کرد، اما سعودی‌ها در پاسخ اقدام به قطع روابط خود با این کشور کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر