کد خبر: 924597
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
در جریان سؤال کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه
‌نمایندگان مجلس از پاسخ‌های ظریف، وزیر امور خارجه به سه سؤال عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قانع شدند.
‌نمایندگان مجلس از پاسخ‌های ظریف، وزیر امور خارجه به سه سؤال عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قانع شدند.
در جلسه علنی دیروز مجلس سه سؤال ملی جواد کریمی قدوسی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه مطرح شد که پس از اظهارات نماینده سؤال‌کننده و توضیحات وزیر، به علت قانع نشدن نماینده سؤال‌کننده، سؤال و پاسخ به رأی گذاشته شد و مجلس از توضیحات وزیر قانع شد.
سؤالات کریمی قدوسی از ظریف
۱- چرا بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی، هم‌زمان با برگزاری اجلاس منافقین و دشمنان جمهوری اسلامی در پاریس، به کشور فرانسه سفر کردید؟
۲ـ چگونه و از چه طریقی چهار نفر دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای نفوذ کردند؟
۳ـ ماهیت باند نیویورک و نقش جنابعالی در شکل‌گیری این باند که تلاش می‌کرده راه نفوذ امریکا را در ایران اسلامی و انقلابی باز کند، چیست؟
منافقین منفور ملت ایران
ظریف در پاسخ به این سؤال که «چرا بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی و هم‌زمان با برگزاری اجلاس منافقین و دشمنان جمهوری اسلامی در پاریس به کشور فرانسه سفر می‌کنید، به صداوسیما اجازه حضور در جلسه را نمی‌دهند و شما هم در این سفر موضع اعتراضی نمی‌گیرید»، گفت: «متأسفانه منافقین از زمانی که در حدود ۱۰ سال قبل از فهرست گروه‌های تروریستی خارج شدند، هر ساله مراسمی را در پاریس برگزار می‌کنند. ما برگزاری این مراسم را اقدامی خصمانه از سوی کشور‌های غربی علیه ایران می‌دانیم. ما این را یک حمایت غیرقابل پذیرش از تروریسم می‌دانیم و همواره موضع خود را به صورت صریح و آشکار با دولت فرانسه مطرح کردیم، در تماس تلفنی که روز شنبه با وزیر امور خارجه فرانسه داشتم همین موضوع به صراحت از سوی بنده مطرح شد.»
ظریف اضافه کرد: «دیپلماسی به معنی این نیست که شما سفرهایتان را به خاطر یک گروهک منفور بی مقدار تروریستی لغو کنید. هم توسط من و هم سخنگوی وزارت امور خارجه موضع‌گیری علنی انجام شد، البته بازهم تأکید می‌کنم گروهی را که هیچ جایی میان مردم ایران ندارد، نباید بزرگ کنیم و کماکان هم بر این سیاست معتقد هستم.»
درباره به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها استعلام کردیم
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که «چگونه و از چه طریقی چهار نفر از دوتابعیتی‌ها در تیم کارشناسی و هیئت مذاکرات هسته‌ای نفوذ کردند»، گفت: «جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خودش در سطح بین‌المللی از همه ابزار‌ها مانند سایر کشور‌ها استفاده می‌کند. شما امروز شاهد هستید که در جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای انگلیسی و فرانسوی هم حضور داشتند و از طرف ایالات متحده هم وکلای انگلیسی حضور داشتند. در اینجا کسی سؤال نمی‌کند که چرا شما از وکلایی با تابعیت‌های دیگر استفاده کردید، گرچه این وکلا در جریان مذاکرات خصوصی و بحث‌های خصوصی قرار دارند که این عرف و رسم بین‌المللی است.»‌
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «در جریان مذاکرات هسته‌ای موظف بودیم از تمامی امکانات استفاده کنیم همه افرادی را که در مذاکرات با ما کار می‌کردند، به وزارت اطلاعات معرفی کردیم، آن‌ها هم خودشان به ما معرفی شده بودند که ما به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و از وزارت اطلاعات اجازه حضور این افراد را گرفتیم. این افراد که چهار نفر آنان را آقای کریمی قدوسی مطرح کرده است یا از طریق سایر دستگاه‌ها به ما معرفی شدند یا از طریق شناختی که در گذشته داشتیم از این‌ها استفاده کردیم. برای اینکه بین خود و خدا مسئول نباشم، می‌گویم که جز خدمت از این افراد در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آن‌ها نیستم و صرفاً مسئول استفاده از آن‌ها در مذاکرات بودم. ضمن اینکه در هیچ‌یک از جلسات خصوصی ما حضور نداشتند و تنها در مذاکرات تخصصی ما بودند.
باند نیویورکی‌ها موهوم است و وجود خارجی ندارد
ظریف در پاسخ به سؤال دیگر کریمی قدوسی درباره ماهیت باند نیویورک و نقش وی در شکل‌گیری این باند اظهار داشت: «آنچه نماینده مشهد مطرح کرد به زمان حضور من در دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ باز می‌گردد که موضوع محرمانه‌ای هم نبوده است. باند نیویورک یک مفهوم موهوم است که در دهه ۷۰ هجری شمسی در زمان وزارت دکتر سید کمال خرازی درخصوص کسانی که با وی در نیویورک کار می‌کردند در شب‌نامه‌های داخلی وزارت امور خارجه مطرح می‌شد؛ بنده نه رئیس باند نیویورک هستم نه چنین باندی وجود دارد. باند نیویورک موضوع موهومی است و چنین موردی وجود ندارد، گروهی که مشکلات صنفی و دعوا‌های داخلی در وزارت خارجه با آن افراد داشتند، این موضوع را مطرح کردند.»
همکاری با بنیاد سوروس را محدود و قاعده‌مند کردم
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط خود با بنیاد جامعه باز و همچنین «بنیاد سوروس در زمان حضورش در سازمان ملل گفت: زمانی که به نیویورک رفتم، بنیاد جامعه باز با ایران ارتباط داشت، به ایران سفر می‌کردند و با قسمت‌های مختلف شهرداری‌ها ارتباط داشتند.
ظریف اظهار داشت: «آنچه بنده انجام دادم این بود که ارتباطات را محدود و منظم کردم و آن‌ها موظف بودند هر بار به بنده گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه دهند و اجازه ندادم کاری خارج از منافع ملی انجام شود.»
وی ادامه داد: «بعد‌ها که کیان تاج بخش که نماینده بنیاد جامعه باز در ایران بود، دستگیر شد، این موضوع را به عنوان اعتراف مطرح کرد که بنده به ظریف گزارش دادم و حتی پیش‌نویس نامه‌ها را تدوین می‌کردم.»
وی تصریح کرد: «این یک واقعیت است که بنده به جای اینکه در طی این سال‌ها در خانه بنشینم، به قدری فعال بودم که همه فکر می‌کردند باید با بنده هماهنگ کنند.»
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: «بنده برای تلاش‌هایم در نیویورک بار‌ها مورد تقدیر رهبری قرار گرفتم، اگر کسی در این زمینه شکی دارد، می‌تواند با استعلام از دفتر ایشان صحت آن را سؤال کند.»
ظریف خاطرنشان کرد: «هیچ کس علیه‌السلام نیست، یا باید در خانه نشست یا با گروه‌های مختلف امریکایی ارتباط برقرار کرد و وظیفه بنده به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل با توجه به اختیاراتی که داشتم، این بود که با همه افرادی که امکان استفاده از آن‌ها در راستای منافع ملی وجود دارد، ارتباط برقرار کنم.»
رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: «گروه جامعه باز یا مؤسسه سوروس قبل از اینکه من نماینده دائم ایران شوم با ایران همکاری داشتند. اتفاقاً در زمان من این همکاری محدود، منظم و طبق قاعده شد و من به این اقدامی که کردم افتخار می‌کنم.»
پخش کلیپ و درخواست ظریف
جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد برای اقناع نمایندگان در صحت ادعاهایش کلیپی درباره دوتابعیتی بودن برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده در صحن پخش کرد. هرچند که وزارت اطلاعات گفته آن را قبول ندارد ولی وزیر امور خارجه درخواست جلسه‌ای دیگر برای رفع ابهامات در این زمینه کرد.
جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در هنگام طرح سؤالات خود از ظریف کلیپی با عنوان الماس ۵۲۱ پخش کرد که به گفته خودش توسط سازمان اطلاعات سپاه تهیه شده است. وی گفت: این مستند درمورد دو تابعیتی‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای است که به زودی آن را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهم.
‌پس از سخنان وزیر امور خارجه، کریمی قدوسی از رئیس جلسه خواست که این سؤال را به رأی بگذارد و در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۶۷ رأی موافق، ۱۱۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر، سؤالات جواد کریمی قدوسی را وارد ندانستند و از پاسخ‌های وزیر خارجه قانع شدند.
تاریخچه و پیشینه بنیاد سوروس
بنیاد سوروس "Soros Foundation" با نام اصلی بنیاد جامعه باز "Open Society Institute – OSI" متعلق به جورج سوروس، سیاستمدار و سرمایه‌دار یهودی‌تبار امریکایی، در سال ۱۹۹۳ تأسیس شد. هدف این مؤسسه، آن‌طور که خود عنوان می‌کند ایجاد و حفظ ساختار‌ها و نهاد‌های جامعه باز است. خود مؤسسه و رسانه‌های غربی فعالیت بنیاد مذکور را از کمک انسان‌دوستانه گرفته تا بهداشت عمومی و رعایت حقوق بشر و اصلاحات اقتصادی عنوان می‌کنند، اما عملاً پشتیبان مالی و آموزشی جنبش‌های برانداز جهان است.
جورج سوروس به واسطه تشکیل یک شرکت سرمایه‌گذاری و یک سازمان مطالعاتی حقوق بشر در بیشتر نقاط جهان، به نفع توسعه صهیونیسم فعالیت می‌کند. بنیاد سوروس بار‌ها به نقش مؤثر در تغییر قدرت در بسیاری از کشور‌های جهان متهم شده است؛ اتهامی که مالک این بنیاد آن‌ها را رد نکرده است. سوروس تحت عنوان فعالیت‌های «نیکوکارانه» و «بشردوستانه» سرمایه‌گذاری‌هایی برای جنبش‌های‌براندازی انجام داد و تاکنون ۶ میلیارد دلار صرف کار‌های سیاسی به ویژه در اروپای شرقی و کشور‌های استقلال یافته شوروی سابق کرده است. بنیاد سوروس در تمام کشور‌ها ارتباط خوبی با سازمان‌های فعال حمایت از حقوق بشر دارد و حتی برخی از آن‌ها را به طور غیرمستقیم هدایت می‌کند. نکته جالب توجه آنکه طبق مطالعات به عمل آمده این بنیاد معمولاً در همه کشور‌ها با حکومت‌های آنان مشکل داشته و باب طبع سران کشور‌ها نیست. در حال حاضر بنیاد سوروس در بیش از ۳۰ کشور جهان از جمله جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، اوکراین، تاجیکستان، روسیه، گرجستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی نمایندگانی فعال دارد.
برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ و در جریان ورشکستگی مالی و اقتصادی کشور‌های جنوب شرق آسیا، فعالیت بنیاد مذکور به آسیای میانه کشیده شد و در کشور‌های این منطقه نمایندگی‌هایی را تحت عنوان «جامعه باز» تأسیس کرد. انقلاب‌های مخملین در کشور‌های مد نظر و تغییر نظام سیاسی این کشور‌ها از اهداف اصلی این مؤسسه است. در واقع یک سناریوی مشترک، اما با نام‌های مختلف نظیر انقلاب نارنجی، گل سرخ، رز‌های گرجی یا انقلاب مخملی با اندکی تغییر در جزئیات و بازیگران صحنه برای هر سه کشور صربستان (۲۰۰۰)، گرجستان (۲۰۰۳)، اوکراین (۲۰۰۴) به رهبری امریکا و سازمان‌های وابسته به این کشور در قالب سازمان‌های خیریه در فاصله چند سال از یکدیگر اجرا و منجر به روی کار آمدن حکومت دلخواه امریکایی‌ها در این کشور‌ها با انتخاب رهبران جدید شد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
1
منفورترین فرد کابینه ، ظریف است...
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
واقعا زحمات ... رو به باد دادی!!!خخخخخخخخخخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
رابطه سوروس رو با ... قطع کردی یا نه؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
محمد راسخ نژاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
1
از توی دیگ مخالفت با دولت اصلاحات که معجون شگرفی بنام احمدی نژاد درامد . صبر میکنیم تا ببینیم از توی دیگ مخالفت با دولت روحانی چه معجونی بیرون خواهد امد !!! خدا کند که از جنس ان معجون قبلی نباشد . الهی امین
ناشناس
|
France
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
1
خب قانع نمیشدند مگر نتیجه ای داشت.....
دلم برای امثال کریمی قدوسی میسوزد هنوز فکر میکنند کشور انقلابی است !
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار