کد خبر: 924618
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۱
جهانی شدن جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیازمند همت مسوولان
طراح جشنواره تئاتر خیابانی مریوان گفت: جهانی شدن جشنواره تئاتر خیابانی مریوان نیازمند همت هنرمندان، مردم و مسوولان است.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، هنرهای نمایشی به عنوان  شکلی از هنر مطرح است که در آن استفاده از بدن، حرکات فیزیکی، تکلم و بهره‌مندی از سایر امکاناتی مانند موسیقی آثاری خلق می‌کنند که مخاطب و تماشاگر را به سمت خود مجذوب می‌کند.

محیطی، مواجه، پوچی و صحنه‌ای از جمله اشکال و ساختاری هستند که تئاتر را براساس آن شکل می‌دهند.

تئاتر خیابانی نیز از جمله اشکال تئاتر است که برای نخستین بار در شهر مریوان به اجرا درآمد و تماشاگران را مجذوب خود کرد.

۱۳ سال است که شهرستان مریوان میزبان جشنواره تئاتر خیابانی است و این جشنواره مدیون سال‌ها تلاش و زحمت مردمی است که با همه تلاششان زیر جنگ و بمباران مقاومت کردند و ماندند تا جنگل‌هایمان سبز بمانند.

فاتح باد پروا از طراحان و پایه‌گذاران جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان است که در مورد تاریخچه آغاز این جشنواره می‌گوید: در سال ۷۳ طرح و ایده تئاتر صحنه‌ای مریوان ریخته شد و سه دوره تئاتر صحنه‌ای در این شهر با عنوان یادواره تئاتر مریوان اجرا شد و بعد از سه دوره یک کار ضمانتی آغاز و قرار شد میدانی اجرا شود.

وی افزود: همان زمان پس از تمرینی سه ماهه در ۱۳ روستای مریوان تئاتر اجرا و پایه اصلی این جشنواره همان اجراهای روستایی و میدانی بود.

داور سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان و طراح این جشنواره یادآور شد: سیبل نگاه من و همراهانم در تئاتر خیابانی یک شهر کوچک در فرانسه بود که سپس مثلثی از هنرمندان، مردم و مسوولان شکل گرفت.

بادپروا عنوان کرد: گرچه پایه‌گذار اصلی این جشنواره بوده‌ام اما مردم و روستاهای شهر مریوان اصلی‌ترین پایه‌گذاران جشنواره‌اند چراکه فهیم‌ترین تماشاگرانی هستند که تئاتر دیده‌اند.

وی افزود: هنرمند باید بداند که چه چیزی انتخاب کند تا مردم مشتاق دیدن شوند و اگر هنرمند بتواند حرف دل مردم را بزند می‌تواند آنها را مجذوب اثر خود کند.

وی اضافه کرد: زمانیکه در مریوان تئاتر خیابانی اجرا شد هیچ جای ایران جشنواره تئاتر خیابانی نداشت و جشنواره تئاتر خیابانی به همت مسوولان، مردم و هنرمندان می‌تواند به سمت جهانی شدن حرکت کند و کیفی‌تر و بزرگتر برگزار شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر