کد خبر: 924827
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد:
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رویکرد وزارت ارشاد اسلامی حمایت از جشنواره‌های مردمی است و وزارت ارشاد خود را مسوول حمایت از جشنواره تئاتر خیابانی می‌داند.

به گزارش خبرگزاری جوان از مریوان، شهرام کرمی  در حاشیه برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی کردستان، اظهار کرد: سیاستی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال می‌کند پرهیز حمایتی از جشنواره‌های غیرموثر است و این سیاستی که دنبال می‌کنیم اما برخی جشنواره‌ها، جشنواره‌هایی مفید و موثر هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی جشنواره‌ها مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان مخاطب محورند، افزود: رویکرد ما حمایت از جشنواره‌های مردمی است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را مسوول می‌داند که تمام قد از جشنواره مریوان حمایت کند و بعد از آن هم برای تداوم این رویداد اقدام خواهد کرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: معتقدیم چون جشنواره برای مردم برگزار می‌شود باید با تمام بضاعت از این رویداد حمایت کنیم و براساس سیاست‌هایمان قطعا به سمتی پیش می‌رویم که جشنواره‌های غیر موثر را محدودتر کنیم.

کرمی با بیان اینکه ۷۳ جشنواره در حوزه تئاتر در کشور برگزار می‌کنیم، خاطر نشان کرد: البته جشنواره‌های تئاتر کشور بیشتر از این تعداد است و برخی نهادها مانند آموزش و پرورش جشنواره داخلی برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره‌ها به دو نوع تقسیم می‌شوند، گفت: موضوعی و تخصصی دو نوع جشنواره‌اند که در بخش تخصصی نمایش عروسکی و آئینی سنتی اجرا می‌شوند.

وی جشنواره‌های معمولی را جشنواره‌هایی دانست که یک موضوع خاص را دنبال می‌کنند و این دست جشنواره‌ها شامل جشنواره تئاتر معلولان و جشنواره هلال احمر بوده و هدفشان انتقال یک مضمون مانند جشنواره تئاتر دفاع مقدس است.

 موثر بودن جشنواره بسته به میزان توسعه تئاتر است
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: جشنواره‌ها زمانی مفیدند که در میان توسعه تئاتر موثر باشند ما در برابر جشنواره‌هایی که سزمایه‌گذاری می‌شوند، تکالیفی داریم.

کرمی اظهار کرد: این جشنواره‌ها باید هدفمند شوند چرا که اعتبارمان را صرف برگزاری جشنواره نخواهیم کرد و جشنواره‌های اصلی مانند جشنواره فجر که به عنوان اصلی‌ترین رویداد تئاتری کشور محسوب می‌شود مورد حمایت هستند چرا که این جشنواره معرفی تئاتر ایران به تمام دنیاست و بعنوان رویدادی بین‌المللی برگزار می‌شود.
وی افزود: تلاش براین است تا جشنواره‌هایی که حمایت عمومی نمی‌شوند به سمت استفاده از اسپانسر هدایت شوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان اینکه جشنواره تئاتر خیابانی از هشت جشنواره مطرح کشوری است و همیشه خواسته مسوولان کشوری ما اختصاص ردیف اعتبارات ملی به این جشنواره بوده است، بیان کرد: مسوولان کشوری این وعده را داده‌اند که در سال ۹۸ این اتفاق بیفتد ولی حتی اگر این اتفاق نیفتد ما مشکلی در تامین اعتبار جشنواره نداریم چون جزو جشنواره‌های اصلی است.

تخصیص اعتبار ملی به جشنواره تئاتر خیابانی کمک به ایجاد تحولی اساسی در جامعه است

کرمی تصریح کرد: در تمام ۱۳ دوره‌ای که جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزار شده است، مشکل اعتبار نداشتیم و نخواهد داشت ولی استفاده از ردیف اعتبار ملی برای این رویداد که در بودجه سالیانه لحاظ شود می‌تواند به تحول اساسی جامعه کمک کند.

وی گفت: شهر مرزی مریوان ظرفیتی دارد و باید زیرساخت‌های آن در نظر گرفته شود، و اگر بخوهیم تحولی در اجرای جشنواره تئاتر خیابانی صورت گیرد باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

وی پایگاه جشنواره تئاتر خیابانی را مریوان برشمرد و گفت: اگر این تئاتر در سایر شهرها توسعه یابد و در اجرا شود از کارهایی است که می‌تواند تحول ایجاد کند.

به گفته‌ی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استقبال مردم مهمترین نکته در این جشنواره است که عاشقانه پای کار می‌ایستند و حتی اگر کار ضعیف باشد تشویق می‌کنند و از این رو شعور بالای مردم این شهر مثال‌زدنی است و مردم شهر مریوان تربیت شده هستند و با تئاتر خیابانی خو گرفته‌اند.

کرمی با اشاره به نقطه ضعف جشنواره عنوان کرد: نقاط ضعف جشنواره در این است که تحول اساسی در کیفیت آثار ایجاد نشده و سال به سال باید کیفیت آثار رشد کند.

جای تحقیق، پژوهش و نقد در تئاتر خیابانی خالی است

وی گفت: خلاء‌هایی در حوزه بخش پژوهش و نقد و تحلیل تئاتر خیابانی به شدت احساس می‌شود تا بتواند جریان‌ساز باشد و به کار کمک کند این اتفاق در جشنواره‌ای مانند فجر شکل می‌گیرد.

وی گفت: اتفاقی که برای رفع این ضعف انجام شد برگزاری کارگاههای آموزشی و چاپ کتاب بود تا روند بهتری در جریان‌سازی جشنواره صورت پذیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: دنبال ایده نو و خلاق هستیم و هنرمندان همانطور که در راه‌اندازی تئاتر خیابانی پیشقدم شدند باید خودشان برای ارائه ایده‌های خلاق متحول و یاری‌رسان باشند.

کرمی اظهار کرد: نوع جشنواره تئاتر خیابانی در مریوان منحصر بفرد است چرا که مستمر تئاتر خیابانی داریم در حالیکه در کشورهای اروپایی به شکل فراخوان این اقدام انجام می‌گیرد و خاصیت اینگونه تئاتر دوری از تشریفات و رسمی بودن است.

زحمات هنرمندان تئاتر نیازمند پرداخت ورودی بیشتر است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه پرداخت ورودی کم تئاتر به هنرمندان این عرصه می‌تواند مانع حضور بسیاری از آنها در این جشنواره باشد و وزارت ارشاد در این راستا چه تدابیری اندیشیده است، گفت: کمک هزینه‌ها قبل از شروع جشنواره اعلام می‌شود و این گروهها هستند که باید خودشان را مطابق با آن کمک هزینه وفق دهند اما معتقدم برای زحمت هنرمندان تئاتر کمک هزینه بیشتری باید پرداخت شود اما بضاعت ارشاد همین است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سوال دیگری خبرنگار فارس در خصوص پیش بینی وی از آینده جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، گفت: آینده برای بزرگی و عزت و شرافت همین مردم است چرا که شایسته بهترین‌ها هستند و تا جائیکه بضاعت‌مان برسد برای جهانی شدن جشنواره تلاش خواهیم کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر