کد خبر: 926158
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
گذري بر آداب و رسوم
کردها میراث‌دار فرهنگی درخشان و ریشه‌ای هستند که با مطالعه کتاب‌های حوزه تاریخ و فرهنگ کردستان می‌توان به نقش ممتاز هنرمندانش در استمرار، پایداری و پویایی این فرهنگ پی برد.

خبرگزاری جوان کردستان؛ فرهنگ در هر جامعه‌ای به مثابه شناسنامه آن جامعه است و این شناسنامه، هویت یک فرهنگ را از لحاظ قدمت و اصالت هویدا می‌سازد و در واقع به منزله شناختنامه و مرجع عمل می‌کند و با توجه به همین محور، می‌توان پویایی یک فرهنگ را واکاوی کرد.

در پیدایش این هویت افراد و نوابغی وجود دارند که مانند خورشید مظهر و نماد روشنایی یک فرهنگ هستند و تاریخ‌ساز فرهنگ خود شده‌اند. به همین منوال، در میان کردها نیز نوابغ و نخبگانی وجود دارد که مانند ستاره در آسمان فرهنگ آنان نورافشانی می‌کنند.

سرزمین کردستان زادگاه علم و حکمت و هنر است، جایی است که در آن پنجره‌ها رو به تجلی باز است، جایگاه عارفان، شاعران، نویسندگان و اندیشمندانی که آینه‌زار تجلی زیبایی بوده‌اند؛ آنان به فرهنگ کردستان شخصیت و اعتبار داده‌اند و کردستان را سرزمین اصالت و فرهنگ نموده‌اند. بی‌شک آنان نمادهای تاریخی و فرهنگی کردها هستند که همواره یاد و نامشان در دل این فرهنگ اصیل جاودانه می‌ماند.

هنرمندان را تا زنده‌اند ارج نهیم

فرهنگ کردها هنرمندانی در عرصه‌های مختلف داشته و دارد که همچون هوای تازه نسیم بهاری، به روح انسان طراوت و شادابی می‌بخشد. کردها میراث‌دار فرهنگی درخشان و ریشه‌ای هستند که با مطالعه کتاب‌های حوزه تاریخ و فرهنگ کردستان می‌توان به نقش ممتاز هنرمندانش در استمرار، پایداری و پویایی این فرهنگ پی برد.

هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری، گوهرهای نایابی هستند که باید قدرشان را بدانیم و برایشان احترام خاصی قائل شویم؛ آنانی که در میان ما نیستند باید همواره یاد و نامشان را زنده نگه داریم زیرا بخشی از فرهنگ‌مان مدیون وجود و نامشان است.

در بررسی تاریخ فرهنگ کردها تا زمان حاضر، نام‌های جاودانه‌ای در زمینه‌های ادبی، علمی، هنری، ورزشی و ...... وجود دارند که اینک در میان ما نیستند، آنان برای پویایی و روشنایی فرهنگ کردها در نبود امکانات حداقلی، بسیار کوشیدند و خوش درخشیدند و در نزد مردم محبوب ماندند و با عزت و افتخار رفتند که همواره نامشان در تارو پود فرهنگ کردها جاودانه خواهد ماند.

اما باید آن دسته از هنرمندانی که زنده‌اند را ارج نهیم و به وجودشان افتخار کنیم. خوشبختانه سال‌هاست در کردستان فرهنگی، انجمنی مردمی و مستقل به نام انجمن تجلیل از مفاخر کردستان در راستای تجلیل و قدرشناسی از بزرگان و نخبگان حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری کردها، فعالیت می‌کند که باید به بانیان و برگزار کنندگان این حرکت ارزشمند دستمریزاد و خداقوت گفت زیرا این انجمن سال‌هاست در راستای تکریم و قدرشناسی از بزرگواران و گوهرهای عرصه‌های مختلف هنری کردستان تجلیل به عمل آورده است و وظیفه است اهالی رسانه و مطبوعات، اهالی فرهنگ و هنر در کنار مسوولین فرهنگی استان  از این پویش مردمی به جهت دلگرمی و استمرار مسیر ( از این حرکت فرهنگی که هدفی جز تعالی فرهنگ کردها و زنده نگهداشتن نام بزرگان کردستان ندارد) همواره حمایت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر