کد خبر: 926217
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۳
گاهی می‌شنویم برخی افراد بدون مشکلی و به طور ناگهانی در خواب از دنیا رفته اند. علاوه بر انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن، خوابیدن به اندازه کافی نیز یکی دیگر از عواملی است که به داشتن زندگی سالم کمک می‌کند، اما آیا می‌دانستید خواب هم ممکن است خطرناک باشد؟

جوان آنلاین: در واقع زمانی که چشم‌های خود را می‌بندید و وارد حالت ناهوشیاری می‌شوید، برخی عملکرد‌ها در بدن به درستی انجام نمی‌شود و خطر این مسئله در برخی افراد بالا و ممکن است منجر به مرگ فرد در خواب شود. بخش عمده خواب همیشه به عنوان یک فعالیت مجهول در نظر گرفته می‌شود که بدن به خودی خود آن را انجام می‌دهد.

اما واقعیت این است که هنگام خواب، مغز ما کاملا فعال است. به علاوه سوالات بدون پاسخ زیادی درباره خواب مطرح است که دانشمندان هنوز پاسخی برای آن‌ها پیدا نکرده اند. با این حال، هنوز مسائل غافل گیر کننده‌ای وجود دارد که بعد از خاموش شدن مغز و ورود مغز و بدن به حالت خواب رخ می‌دهد که گاهی نتیجه آن ها، ممکن است بسیار ترسناک باشد.

توقف ناگهانی قلب در خواب

ایست ناگهانی قلب Sudden Cardiac Arrest یا SCA، زمانی رخ می‌دهد که گره جیبی دهلیزی sinoatrial، یکی از گره‌های قلب که اساسا ضربان ساز طبیعی بدن است، دچار مشکل شود.

به عبارت دیگر این شرایط زمانی رخ می‌دهد که سیستم‌های الکتریکی قلب به درستی کار نمی‌کنند. گاهی اوقات این مشکل طی چند دقیقه اول باعث مرگ می‌شود.این مشکل جریان خون را در مغز کاهش می‌دهد. مهم‌ترین و شاید خطرناک‌ترین بخش مسئله این است که این مشکل نه تنها در خواب اتفاق می‌افتد بلکه در بسیاری از موارد قبل از وقوع، هیچ نشانه‌ای ندارد.

سم مونوکسید کربن

مونوکسید کربن یا CO یک گاز بی رنگ و بوست که اگر مقدار زیادی از آن وارد ریه‌ها شود باعث مرگ می‌شود. این گاز از خودرو‌های در حال کار، اجاق گاز، کوره، شومینه و ... منتشر می‌شود و کشف آن در محیط، تقریبا غیر ممکن است مگر این که از دستگاه آشکار ساز مونوکسید کربن استفاده شود. تنفس مقدار معینی از این گاز در یک محیط کوچک، منجر به مرگ می‌شود. اگر فرد قربانی بیدار باشد، علایمی مانند سرگیجه، ضعف، سردرد یا حالت تهوع را تجربه خواهد کرد.

منبع: جماران

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار