کد خبر: 927917
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
حبیب‌اله جلیلی، مدرس دانشگاه و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
تجربه مقاومت و پایداری در طول دفاع مقدس، این امر را واضح‌تر کرد که پیروزی ما در گرو ادامه مسیر مقاومت است از این روست که باید باور داشت که ادامه راه مقاومت و تکیه بر ظرفیت و توان داخلی، اصلی‎ترین عامل پیروزی خواهد بود.

خبرگزاری جوان استان کردستان؛ هنوز ملت ایران حلاوت و شیرینی روزهای آغازین انقلاب اسلامی را با گوشت و پوست خود احساس نکرده بود که استکبار جهانی سناریوهای خود را یکی پس از دیگری برای به زانو درآوردن و از بین بردن انقلاب مردم ایران اسلامی تحمیل کرد. یکی از این سناریوهای مهم و قابل دسترس از نظر دشمن تحمیل یک جنگ تمام عیار نظامی علیه ملت ایران بود.

علل و عوامل متعدد داخلی و خارجی در آغاز این جنگ موثر بود. در بخش داخلی موضوعات مختلفی از قبیل پیروی انقلاب اسلامی، تغییر ساختار سیاسی کشور، آشفتگی سیاسی - امنیتی کشور در بدو پیروزی انقلاب اسلامی، حاکمیت ملی مذهبی‌ها بر دولت موقت، تسلط منافقین تروریست بر مراکز امنیتی، حضور عوامل نفوذی بر مسند قدرت مانند بنی صدر و در بخش خارجی دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی و حمایت مالی تسلیحاتی از صدام توسط کشورهای غربی عربی در تشجیع صدام در حمله به خاک ایران موثر بود.

مزدوران استکبار در سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان و آذربایجان شرارت می‌کردند و بازی جدایی خلق، کرد و ترک و بلوچ و عرب را به عنوان تجزیه ایران دنبال می‌کردند. به یکباره در اوضاع و احوال آشوب‌های داخلی خبر رسید ارتش بعث عراق از مرزهای زمینی در جنوب و غرب کشور و نیز مرزهای هوایی به ایران حمله کرده است. ملت ایران، همان‌ها که دشمن به بهانه ترک و کرد و بلوچ و عرب بودنشان به دنبال تجزیه آن‌ها بود، دست رد برسینه آن‌ها زد و خائنان و وطن‌فروشان اجانب را بر سر جای خود نشاند و از هویت اسلامی ایران، دفاع جانانه‌ای صورت گرفت.

همزمان با این نبرد بی‌امان، جریان نفاق با همدستی لیبرال‌ها تیغ بر وحدت دینی و ملی کشیدند و حاکمیت دوگانه را تبلیغ و ترویج می‌کردند. آن‌ها ماموریت داشتند خیانت‌هایی را که غرب‌زدگان و شرق‌زدگان نهضت مشروطه و نهضت ملی را به انحراف بردند، تکرار کنند و دوباره کشور را به دست استبداد بسپارند.

ملت ایران و رهبری مدبرانه، درست در آستانه مهار این بحران بودند که جنگ تمام عیار استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و صدام به نمایندگی از استکبار جهانی مامور شد این شرارت و جنایت و خیانت به ملت ایران را تحمیل کند. حمله صدام به ایران نشان داد توافقنامه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از نظر دشمنان اسلام و ایران یک ورق پاره بیش نیستند و استکبار جهانی هر وقت اراده کند و هر وقت احساس کند ملت و دولت ایران ضعیف است در حمله و تهاجم به ایران تردید نمی‌کند.

جنگ تحمیلی و دفاع هشت ساله ما در این جنگ، طولانی‎ترین و پرهزینه‏‌ترین جنگ، پس از جنگ جهانی دوم بوده است که در طول آن ملتی انقلابی با دستانی خالی در مقابل دشمنی سرتاپا مسلح به دفاع از کیان کشور و حریم اسلام ناب محمدی (ص) پرداخت.

هشت‌ سال دفاع مقدس برگ زرین و دورانی تجربه‌ساز و فراموش نشدنی در تاریخ این مرز و بوم است. این که می‌گوییم برگ زرین و تجربه‌ساز دقیقاً به این خاطر است که رزمندگان ایرانی با کمترین امکانات ممکن که حتی در طراز جنگ‌های کوچک هم نیست، توانستند هشت سال تمام در مقابل دشمن بعثی که اکثر کشور جهان او را تجهیز می‌کردند، ایستادگی کنند و نگذارند انقلاب نوپا و مرز و بوم شان به تاراج رود.

هشت‌ سال دفاع مقدس یک دفاع مشروع آرمانی و در راستای اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود که تکلیف محوری و مشروعیت دینی و مزین بودن آن به گل ‎واژه جهاد اسلامی از ویژگی‌های لاینفک آن محسوب می‌گردد. مجاهدت در راه دین و خدا تنها انگیزه رزمندگانی بود که با عشق به اهل بیت (ع) در جهت رسیدن به وصال حضرت حق، پای در میدان کارزار می‌گذاشتند.

امروز ما در شرایطی هستیم که چهل‌سالگی انقلاب را انشاءالله جشن خواهیم گرفت و این مهم در دنیا پیام بسیار بزرگی خواهد داشت. پیام انقلاب ما مانیتوری خواهد بود که چهل سال فشار، تحریم، جنگ و ترور علیه ما را به جهانیان نشان داده و ثابت کرده با تمام سختی‌ها و رنج‌ها باز هم روی پاهای پرتوان خود ایستاده‌ایم. و در این چهل‌سال روز به روز دشمن خود را خسته‌تر نموده‌ایم. این مانیتور گستره‌ خاکی زمین را فراگرفته و گفتمان انقلابی و مکتب اسلامی را در بین آزادی خواهان جهان از شرق گرفته تا غرب در جهت اعتلای نام بلند اسلام و قرآن نهادینه نموده است لذا این‌بار استکبار سناریوی دیگری را برای مقابله با انقلاب برپا کرد و نسخه‌ای دیگر جهت ناامید ساختن مردم از نظام تجویز نمود.

به همین دلیل این‌بار کارشناسانِ جنگ دشمن، اتاق جنگ خود را از میدان‌های موشکی و نظامی و فرهنگی به وزارت خزانه‌داری شیطان بزرگ منتقل نموده‌اند و تمام سعی و همت خود را در جهت تضعیف پایه‌های نظام برپا نموده‌اند. 

اگر چه ملت ایران در چهل‌ سال اخیر برای مسکن و معیشت و رفاه دنیوی انقلاب نکردند. اما باید یادآور شد کرد بدون توجه به این نیازها نیز نمی‌توان به اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی رسید. از این رو معیشت و اقتصاد به عنوان مسأله مهم و اصلی مردم در چند سال اخیر و با نام‌گذاری سال‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری در اولویت برنامه‌های کشور قرار گرفته است. نقشه راهی که توسط مقام معظم رهبری ترسیم شده تا انقلاب اسلامی در رسیدن به اقتصادی شکوفا، مترقی و بدون وابستگی به قدرت‌های استکباری گام بردارد و از گذرگاه سخت تحریم‌های ظالمانه عبور کند، به اذعان همه کارشناسان، پیاده‌سازی و علمیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است.
اینکه چگونه می‌توانیم از این مشکلات و جنگ اقتصادی سخت عبور کنیم؛ بی‌تردید نیاز به واکاوی دوران دفاع مقدس و بررسی مدیریت جهادی آن برهه از زمان جهت دستیابی به الگو و مدل مبنایی برای یافتن راه‌حل صحیح در این زمان است.
تغییر نگاه مردم و مسئولان و باور به توانمندی‌های خود و اتکا به منابع و ظرفیت داخلی یکی از مولفه‌های مهم در برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است که این مهم به دست نخواهد آمد مگر با توجه به راهکارهایی همچون: حمایت جدی از تولید داخلی،کیفیت بخشی و قابل رقابت کردن آن با مشابه خارجی،کنترل واردات، نظارت دقیق و رفع موانع صادرات، مهار قاچاق کالا، برخورد قاطع و سریع با مفسدان اقتصادی و محتکران.
اراده ملی و مدیریت جهادی بود که توانست کشور را در برابر تهاجم استکبار جهانی و جنگ تمام عیار هشت ساله حفظ نماید و دفاع مقدس مردم ایران را ماندگار کند، و طرح به کار گیری واژه مدیریت جهادی و الزامات آن بیانگر این واقعیت مهم است که امروز هم‌نوعی دیگری جنگ (در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی ) بر انقلاب، کشور و مردم تحمیل شده است که بایستی با ساز و کار اداره دفاع مقدس و مدیریت جهادی به مقابله و برخورد با آن پرداخت.
لذا با توجه به میزان بازده و اثر‌‌ دهی ساختارها و نهادهای اقتصادی در ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیر در حوزه اقتصاد کشور نگاه استراتژیک و راهبردی به مقوله مدیریت در نهادهای اقتصادی ضروری می‌نماید و از این منظر می‌توان اهمیت مدیریت جهادی را در این حوزه استراتژیک را تبیین نمود.
در چهارچوب یک نگاه عمیق و واقع بینانه به مسأله جنگ هشت‌ساله ایران که تجربه‌ای ارزشمند برای کشور بود، این واقعیت روشن می‌شود که بی‌اعتنا به فرافکنی‌های خارجی و هرگونه تحریم و اعمال فشار و جنجال سازی‌های بین المللی، باید همیشه به ارتقاء توان رزمی و دفاعی و تسلیحاتی و همچنین افزایش قدرت بازدارندگی به عنوان یک اولویت اول و حیاتی و راهبردی در تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها نگاه کرد و آن را همیشه در دستور کار قرار داد.
دفاع مقدس همچنان ادامه دارد چرا که امروز رویکرد دشمن تداوم تحریم‌های اقتصادی و جنگ اقتصادی است، هدف از جنگ اقتصادی ناامیدی مردم از انقلاب و انتقال فشار از مردم به حکومت است. خوشبختانه در بعد نظامی با آمادگی نیروهای امنیتی و نظامی و حرکت‌های علمی در حوزه تسلیحات راه به جایی نبرده‌اند و لذا تمام تمرکز خود را به اقتصاد و فشار مضاعف به هر بهانه‌ای متمرکز ساخته‌اند.
اولین قدم برای قرار گرفتن در صف جهاد، داشتن بصیرت، زمان شناسی و دقت در موقعیت خود و نحوه استقرار دشمن و گوش سپردن به فرماندهی است. فرمانده معظم کل قوا جهاد را این گونه تبیین فرموده اند: "جهاد اقتصادى، صرفاً تلاش اقتصادى نیست. جهاد یک بارِ معنایى ویژه‌اى دارد. هر تلاشى را نمی‌شود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویاروئى با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشى می‌کند، دشمنى در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما می‌خواهید یک تلاشى را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنى سینه به سینه‌ شما ایستاده است؛ این می‌شود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالى باشد، ممکن است جهاد علمى باشد، ممکن است جهاد فنى باشد؛ همه‌ى این‌ها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیات امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا کنیم، می‌شود «مبارزه». جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه‌ اقتصادى."

برای شناخت بیشتر موقعیت خود و دشمن، فرماندهی آرایش خطوط را کاملا ترسیم و الزامات مبارزه را بیان نموده‌اند. رهبری انقلاب چندین سال است که شعار سال را حول محور اقتصاد بیان و ترسیم می‌کنند چرا که "جهاد اقتصادی پیچیده‌تر، حساس‌تر، متنوع‌تر و نیازمند مجاهدت پیچیده و عمیق است".

در پایان این نکته حائز اهمیت است که تجربه مقاومت و پایداری در طول دفاع مقدس، این امر را واضح‌تر کرد که پیروزی ما در گرو ادامه مسیر مقاومت می‎باشد. از این روست که باید باور داشت که ادامه راه مقاومت و تکیه بر ظرفیت و توان داخلی، اصلی‎ترین عامل پیروزی خواهد بود و تنها با روحیه دفاع مقدس می‌توان از این جنگ اقتصادی عبور کرد ان‌شاءالله.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر