کد خبر: 928167
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
نوبخت: ۶/۹ میلیون نفر حقوق‌بگیر بسته جبرانی معیشت دریافت می‌کنند
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۶/۹ میلیون حقوق‌بگیر مشمول دریافت بسته جبرانی خواهند بود، در عین حال بعد از سفر رئیس جمهور بسته معیشتی دیگری برای حمایت از مردم تهیه و عملیاتی خواهد شد.
جعفر تكبيری
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: ۶/۹ میلیون حقوق‌بگیر مشمول دریافت بسته جبرانی خواهند بود، در عین حال بعد از سفر رئیس جمهور بسته معیشتی دیگری برای حمایت از مردم تهیه و عملیاتی خواهد شد.

همزمان با نوسانات شدید نرخ ارز، پیامد‌های این اتفاق در حوزه اقتصاد بیش از پیش خود را نمایان می‌کند. یکی از مهم‌ترین پیامد‌های این اتفاق کاهش شدید قدرت خرید طبقه کارگر جامعه است. طبقه‌ای که میزان حقوق و دستمزد آن بر پایه تورم سال گذشته پرداخت می‌شود، اما جهش شدید قیمت‌ها به واسطه نوسانات ارزی، عملاً این دستمزد را به مبلغی ناچیز تبدیل کرده است.
از همین‌روست که نمایندگان کارگری این روز‌ها تلاش زیادی را به کار بسته‌اند تا بتوانند سایر شرکای اجتماعی را نسبت به افزایش دستمزد کارگران اقناع کنند.

پیشنهاد بازنگری دستمزد کارگران برای اولین بار سه ماه قبل مطرح شد؛ همان زمان که بسیاری از بازار‌های داخلی از خودرو و مسکن گرفته تا دلار و طلا تحت تأثیر نوسان نرخ ارز بالا و پایین می‌رفت و متعاقب آن این نوسانات شدید، بر قیمت اقلام خوراکی و ضروری خانوار‌ها نیز تأثیر مستقیمی گذاشت. این نوسانات تا جایی پیش رفت که نفس معیشت خانوار‌های کارگری به شماره افتاد. اعضای کارگروه مزد شورای عالی کار، از افزایش هزینه معیشت ماهانه کارگران از ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان اسفند ۹۶ به ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان در شهریورماه ۹۷ خبر دادند و گفتند که طبق محاسبات، هزینه اقلام خوراکی سبد معیشت کارگران با مبنا قرار دادن روز هجدهم شهریورماه، نسبت به اسفند ۹۶ به میزان ۳۱درصد افزایش پیدا کرده بود. این اظهارات به معنای آن بود که هزینه اقلام خوراکی سبد معیشت حدود ۲۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان و کل هزینه سبد معیشت جامعه کارگری نیز در این بازه زمانی شش ماهه حدود ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشته است. پس از این افزایش‌ها بود که نمایندگان کارگری به دنبال شرایط حاکم بر اقتصاد در نامه‌ای به دبیر شورای عالی کار (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) بررسی راهکار‌های بهبود وضع معیشت کارگران را مورد تأکید قرار دادند. این نامه البته بی‌پاسخ نماند و به تشکیل نخستین جلسه بازنگری دستمزد در اولین روز‌های مرداد‌ماه منجر شد و استقبال نمایندگان کارفرمایی و کارگری از آن را به دنبال داشت. در این جلسه مقرر شد تا کارگروه‌هایی برای راهبری موضوع بازنگری مزد تعیین شود و گفت‌وگو‌ها تا حصول نتیجه ادامه داشته باشد؛ همچنین پیشنهاداتی در خصوص کمک‌ها و حمایت‌هایی که در چنین شرایطی می‌توان برای کارگران در نظر گرفت، مطرح شد. برگزاری نشست‌های شورای عالی کار و بررسی راهکار‌های تقویت معیشت خانوار‌های کارگری و اتفاق نظر همه گروه‌ها برای ترمیم مزد کارگران در شرایطی در حال پیش رفتن بود که ناگهان طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس شورای عالی کار وقت کلید خورد. با رفتن علی ربیعی از وزارت کار و تعیین نشدن وزیر جدید توسط دولت، برگزاری نشست‌های کمیته دستمزد شورای عالی کار هم متوقف شد و گفته می‌شود که سرپرست جدید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم که پس از به دست گرفتن امور تمایل چندانی به تشکیل جلسات مذکور در شورای عالی کار ندارد. این روند بی‌تفاوتی سرپرست وزارت کار به تعیین تکلیف افزایش دستمزد کارگران در حالی ادامه پیدا کرده که حالا پس از گذشت بیش از دو ماه از بلاتکلیفی کارگران، روز گذشته نمایندگان کارگران در شورای عالی کار، در نامه‌ای به انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به فشار مضاعف بر خانوار‌های کارگری و کاهش قدرت خرید کارگران به دلیل شرایط اقتصادی پیش آمده و بار دیگر برلزوم تشکیل نشست فوق‌العاده شورای عالی کار تأکید کردند.

وعده جدید نوبخت
اما در حالی که وضعیت افزایش دستمزد کارگران همچنان بلا‌تکلیف مانده و وعده‌های دولت برای ارائه سبد‌حمایتی به اقشار آسیب‌پذیر نیز همچنان روی کاغذ مانده، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته باز از برنامه‌ای جدید برای جبران معیشت مردم سخن گفته است. وی در حاشیه جلسه اشتغال گسترده درباره دو بسته معیشتی حمایت از مردم افزود: این دو بسته بعد از سفر رئیس‌جمهور بررسی می‌شود و هر وقت به‌تصویب نهایی برسد، اجرا خواهد شد و یکی از این بسته‌ها بسته جبرانی برای حقوق‌بگیران است.

برنامه‌ای برای کارکنان دولت نداریم
نوبخت افزود: اگر قرار باشد افزایش حقوقی برای کارکنان دولت داشته باشیم حتماً در قانون بودجه سال آینده است و اطلاع‌رسانی می‌شود، اما قرار شد به ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار حقوق‌بگیر بسته جبرانی داده شود.
وی درباره برنامه‌های شغلی دولت گفت: برنامه اشتغال دولت به دو صورت که مرحله اول حفظ اشتغال موجود با ارائه یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به واحد‌های تولیدی انجام خواهد شد و در مرحله دوم ۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید اختصاص خواهد یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در جلسه اشتغال که برگزار شد رؤسای سازمان برنامه و بودجه استان‌ها حضور پیدا کردند تا گزارشات خود را در مورد ایجاد اشتغال و واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی ارائه دهند. نوبخت درباره یارانه پرداختی گفت: همه افرادی که قبلاً برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده بودند، یارانه خود را دریافت می‌کنند و تا الان شش مرحله پرداخت یارانه در موعد مقرر به افرادی که استحقاق دریافت یارانه داشته‌اند، انجام شده است.

وعده‌های کوتاه‌مدت
این گفته‌های نوبخت در حالیست که دولتمردان بار‌ها از وضعیت نامناسب اقتصادی دولت سخن به میان آورده‌اند و برای کاهش هزینه‌ها می‌کوشند کمک‌های دولتی را به اقشار آسیب‌پذیر که تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان بهزیستی هستند، محدود کنند. شاید از همین روست که وزارت رفاه در دوره سرپرست جدید خود تمایل چندانی به شرکت در جلسات بازنگری دستمزد ندارند؛ بنابراین معلوم نیست که این اظهارات نوبخت چه زمانی و با چه کیفیتی عملیاتی خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
بسه دیگه جناب نوبخت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
بسته حمایتی از حقوق بگیران را انجام دهید و به بیکاران بدبخت کاری نداشته باشید چراکه آنان حقوقی دریافت نمی کنند که اهمیت داشته باشند.
حمیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
جناب بفرمائیدکارمندان بااین گرانی چکاربایدبکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
ماکارگرای ساختمانی چی,به نون خشک خوردن افتادیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار