کد خبر: 928228
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
ساخت دریاچه‌های مصنوعی با هدف قطب تفریحی و گردشگری به دلیل سود‌های کلانی که برای پیمانکاران دارد، در حال افزایش است. این در حالی است که بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های طبیعی در وضعیت غیرپایداری قرار دارند.
علیرضا سزاوار
ساخت دریاچه‌های مصنوعی با هدف قطب تفریحی و گردشگری به دلیل سود‌های کلانی که برای پیمانکاران دارد، در حال افزایش است. این در حالی است که بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌های طبیعی در وضعیت غیرپایداری قرار دارند.
در تازه‌ترین نمونه، مدیران تبریز که گویا نمی‌خواستند از قافله پروژه‌های عمرانی بی‌فایده عقب بمانند یک دریاچه مصنوعی در شهر تبریز ساختند و ۵۰۰هزار مترمکعب آب از رودخانه آجی‌چای را وارد این دریاچه کردند. اکنون پس از تمام‌شدن این پروژه و هزینه‌کردن ۱۵میلیاردتومان، سازمان محیط‌زیست با آن مخالفت و دریاچه پس از آب‌گیری تخلیه شد!
این دریاچه قرار بود، در طرحی به عنوان «تبریز شهر آرزوها» به تفرجگاه اکولوژیکی تبریز تبدیل شود؛ این پروژه شامل مجموعه توریستی – تفریحی، هتل ۴ و ۵ ستاره، پارک آبی، مرکز خرید به وسعت ۲۲۰هزار مترمربع در زمینی ۶ هکتاری واقع در پارکی بزرگ که هتل‌هایش را هم سرمایه‌گذارانی از ترکیه در دست ساخت دارند.
در این میان معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داد: «اگر دریاچه ارومیه خشک شود، دیگر شهری به عنوان تبریز نخواهیم داشت. این موضوع برای این نیست که مردم را بترسانیم، بلکه یک واقعیت است.»
مسعود تجریشی گفت: «اگر بتوانیم از منابع آبمان به خوبی استفاده کنیم و دریاچه ارومیه را به حالت تعادلی برگردانیم، آنقدر آب است که با آن دریاچه مصنوعی احداث کنیم، اما در حال حاضر باید آب‌های زیرزمینی را تغذیه و بعد به دنبال راحتی و آسایش برویم، نه اینکه فقط به آسایش‌مان توجه کنیم؛ چراکه راحتی و آسایش امروز ما باعث می‌شود که نسل بعدی برای خود به فکر چاره باشند.»
به گفته معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، این سازمان به محض اطلاع از ساخت دریاچه مصنوعی در تبریز از آن جلوگیری کرده است. وی احداث چنین دریاچه‌هایی را نشان از این دانست که «ما هنوز موضوع بحران آب را جدی نگرفته‌ایم.»
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست به دریاچه مصنوعی چیتگر به عنوان یک نمونه اشاره کرد که باعث از بین رفتن تمام آب‌های زیرزمینی شده تا محل تفرجی برای مردم باشد! انتهای دریاچه غیرقابل نفوذ شده و نمی‌توانند عمق آن را بیشتر کنند و کارکرد اصلی این دریاچه یعنی تغذیه آب‌های زیرزمینی، به طور کامل از بین رفته است.
اما سال گذشته در راستای اتخاذ سیاست‌های انقباضی در قبال برخی پروژه‌های استان البرز، دریاچه مصنوعی کرج از دستور کار شهرداری این شهر خارج شد. سال ۹۴ احداث فاز نخست این طرح با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی کشور آغاز شده بود.‌ای کاش مدیران قبل از تخصیص بودجه به این طرح‌ها اندکی هم به مسائل زیست‌محیطی بیندیشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار