کد خبر: 928333
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
مطالعه نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند سطح تخصصی از تشخیص در مراقبت‌های اولیه به‌وجود آورد. در آینده نزدیک هوش مصنوعی در حوزه چشم‌پزشکی به مرحله‌ای از پیشرفت دست می‌یابد که حتی بدون نیاز به چشم‌پزشک بیماری‌های چشمی را تشخیص خواهد داد.
مترجم: علی طالبی

مطالعه نشان می‌دهد هوش مصنوعی می‌تواند سطح تخصصی از تشخیص در مراقبت‌های اولیه به‌وجود آورد. در آینده نزدیک هوش مصنوعی در حوزه چشم‌پزشکی به مرحله‌ای از پیشرفت دست می‌یابد که حتی بدون نیاز به چشم‌پزشک بیماری‌های چشمی را تشخیص خواهد داد.
سیستمی که توسط چشم‌پزشکان دانشگاه لوا طراحی شده و از هوش مصنوعی برای تشخیص دیابت چشمی بدون تفسیر فردی نتایج به‌دست آمده است.. IDx-DR اولین دستگاه پزشکی است که از هوش مصنوعی برای تشخیص مستقل دیابت چشمی استفاده کرده است.

آزمایش بالینی که اولین مطالعه برای ارزیابی امنیت سیستم هوش مصنوعی مستقل به‌طور چشمگیر در مراقبت بیمار بود، عملکرد IDx-DR را با استاندارد طلایی تشخیصی دیابت چشمی مقایسه کرد، این بیماری دلیل اصلی از دست دادن بینایی در افراد بالغ و یکی از بزرگ‌ترین معضلات زندگی ۳۰.۳ میلیون مبتلا به دیابت است.
نقش اصلی سیستم هوش مصنوعی شناسایی افراد مبتلا به دیابتی است که به احتمال زیاد دیابت چشمی نیز داشته و نیازمند ارزیابی بیشتر توسط متخصص مراقبت‌های چشمی هستند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد امنیت سیستم هوش مصنوعی در ارائه سطح تخصصی تشخیصی در مراقبت‌های اولیه، امکان افزایش دسترسی با هزینه پایین‌تر را فراهم می‌کند.

اندازه‌گیری هوش مصنوعی در برابر استاندارد طلایی
همچنین شرکت‌کنندگان در این مطالعه تصاویری از شبکیه داشتند که در هر مرحله از مراقبت‌های کلینیکی اولیه با استفاده از دستگاه تصویربرداری سه بعدی میدان گسترده بدون بکارگیری هوش مصنوعی و توسط عکسبرداران متخصص شبکیه گرفته شده بود، استاندارد طلایی درجه شدت دیابت چشمی را اندازه گیری می‌کند.

محققان می‌گویند امیدواریم بتوانیم این طرح را برای تشخیص سریع بیماری‌هایی مانند گلوکوم و دژنراسیون ماکولا نیز استفاده کنیم. ما هم‌اکنون بر روی الگوریتم‌های آن‌ها کار می‌کنیم. هدف رسیدن به این تشخیص‌های تخصصی در مراقبت‌های اولیه و جزئی است که جایی است که بیماران در آن قرار دارند.

آزمایش اساسی سیستم تشخیصی مستقل مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری دیابت چشمی در مراکز مراقبت‌های اولیه انجام می‌شود. مایکل آبراموف، متخصص بیماری‌های شبکیه از دانشگاه آیووا و طراح الگوریتم IDx-DR می‌گوید: برای افزایش دقت تشخیص تاکنون بیش از یک میلیون عکس مربوط به چشم توسط این برنامه بررسی شده است. در حال حاضر این برنامه قادر است با دقت بالا فرآیند تخریب رگ‌های خونی شبکیه تحت تأثیر قند خون بالا را تشخیص دهد. نتیجه آزمایش‌های انجام شده برای تعیین دقت تشخیص الگوریتم ثابت کرد که این نرم‌افزار در تعیین بیماری‌های چشمی با دقت ۹۶.۶ درصد عمل می‌کند. الگوریتم IDx-DR همچنین در تشخیص تصاویر چشمی مربوط به افراد سیگاری و غیرسیگاری تا ۷۱ درصد صحیح عمل می‌کند.
منبع: ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر