کد خبر: 928914
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴
رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان
رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: مدیریت منابع آبی، مشخص بودن سهم آب و رعایت حقابه کویر راهکار مقابله با بیابانزایی است.

علی ترابی افزود: آب با ورود به کویر هدر نمی رود و باید این فرهنگ اشتباه اصلاح شود.

وی ادامه داد: تخصیص دادن بخشی از آب و حتی بخشی از فاضلاب ها برای ورود به بیابان یک ضرورت است.

به گفته وی ورود و جریان آب در کویر مانع ایجاد و حرکت گرد و غبار و ورود نمک به اراضی و موجب حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از بیابانزایی می شود.

وی خاطر نشان کرد: خشک شدن کویر، پیشروی کویر و افزایش کانون های فرسایش بادی از جمله مشکلات مهم پیش روی استان سمنان در زمان حاضر است.

ترابی یادآور شد: احتمال تغییر جهت وزش باد از پیامدهای خشک شدن کویر و پیشروی آن در این استان است.

به گفته وی بیشترین تاثیر این تغییر در شهرستان های سمنان، سرخه، آرادان و گرمسار احساس خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: سال گذشته در بیش از 10 هزار هکتار از اراضی ملی استان سمنان عملیات بیابان زدایی انجام شد.

وی نهال کاری در سه هزار و 500 هکتار در 50 منطقه این استان ، بذر پاشی ، کنترل هرز آب در 6 هزار و 500 هکتار ، احداث بادشکن به طول 100 کیلومتر با مشارکت مردمی و اجرای طرح ترسیب کربن با هدف توانمندسازی جوامع مناطق بیابانی را مجموعه ای از اقدام های صورت گرفته در سال گذشته عنوان کرد.

ترابی گفت: امسال بیابانزدایی در سطح 20 هزار هکتار در سراسر این استان برنامه ریزی شده است.

به گزارش ایرنا ، بیابان در 18 استان و 98 شهرستان کشور گسترش دارد ،32 میلیون هکتار از مساحت کشور را اراضی بیابانی تشکیل می دهد و از این میزان 20 میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی و 6 میلیون هکتار از اراضی در معرض فرسایش بادی در کانون بحرانی فرسایش بادی قرار دارند و در استان سمنان نیز براساس مطالعات انجام شده 22 منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی وجود دارد.

بیش از 20 درصد مساحت کشور را بیابان تشکیل می دهد و سرانه بیابان در مقیاس جهانی 0.22 هکتار است و این در حالیست که سرانه بیابان در کشور بیش از مقیاس جهانی و در حدود نیم هکتار است.

در گذشته کویر به مناطق باتلاقی که سطح آب بالاست ولی هیچگونه پوشش گیاهی وجود ندارد گفته می شد ولی اکنون سطح آب در مناطق کویری استان سمنان پایین آمده و رطوبت به شدت در حال کاهش است و علت این اتقاق رعایت نکردن و کم شدن حق آبه محیط زیستی به کویر است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر