کد خبر: 928939
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
وزیر خارجه ایران از ترتیبات جدید اتحادیه اروپا سخن گفته که ظاهراً از طریق توافق با هفت بانک اروپایی برای ادامه مبادلات نفتی اروپا با ایران به دست آمده است.
وزیر خارجه ایران از ترتیبات جدید اتحادیه اروپا سخن گفته که ظاهراً از طریق توافق با هفت بانک اروپایی برای ادامه مبادلات نفتی اروپا با ایران به دست آمده است. نیویورک‌تایمز نوشته که وزیر خارجه ایران در مقایسه با گذشته به کارآمد بودن مکانیسم اروپایی‌ها خوش‌بین‌تر است، ولی ظریف با تأکید بر اینکه اگر این مکانیسم کارآمد نباشد، ایران از برجام خارج خواهد شد، ته‌مایه نگرانی از کارایی مکانیسم مالی اروپا را بروز داد.
محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک گفته که اگر تدبیر‌های ویژه اروپا برای کاهش فشار تحریم‌های امریکا مؤثر نباشد خروج ایران از برجام منتفی نیست. ظریف پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفته بود اروپایی‌ها در چند ماه گذشته تلاش وسیعی را انجام دادند و دست کم تاکنون هفت بانک مرکزی توافق کرده‌اند که راهکار ویژه مالی برای ارتباط با ایران ایجاد کنند و در آینده نیز این راهکار را به مؤسسه‌ای تبدیل کنند. او در گفت‌وگو با خبرنگاران در نیوریوک که روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز بخش‌هایی را از آن منتشر کرد، باز هم درباره مکانیسم مالی اتحادیه اروپا برای ادامه مبادله اقتصادی با ایران صحبت کرد و به خبرنگاران گفت: «ایران قصد دارد با فروش نفت و انجام معاملات بین‌المللی به جای دلار با سایر ارزها، با تحریم‌های امریکا بر فروش نفت کشور مقابله کند. مکانیسم اصلی، حذف دلار است.»‌طبق گزارش واشنگتن‌پست، وی افزود: «شما می‌توانید از ارز‌های خود استفاده کنید … اجناس را با ارز‌های خود بفروشید، اجناس را با ارز‌های کشور دیگری بخرید، و در یک دوره زمانی مشخص، با ارزی غیر از دلار تسویه کنید. این کار کاملاً ممکن است و حتی ممکن است سودآور باشد.» ظریف در همین چارچوب گفت که تهران در حال نزدیک شدن به توافقی بر سر فروش نفت به کشور‌های اروپایی است، صرف نظر از اینکه ایالات متحده کشور‌های دیگر را به خاطر تجارت با ایران به اعمال تحریم تهدید کرده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، سخنان ظریف نشان می‌دهد که وی نسبت به ماه‌های اخیر در خصوص جدا شدن هم‌پیمانان سنتی امریکا از تلاش‌های ترامپ برای قطع درآمد‌های ایران، خوش‌بین‌تر شده است. با وجود خوش‌بینی که نیویورک تایمز از آن صحبت کرده، ظاهراً ظریف همچنان شک و تردید دارد که مکانیسمی که اروپایی‌ها طراحی کرده‌اند، کارایی دارد یا نه. او گفته است: «اگر سازوکاری که از سوی اروپایی‌ها در حال ایجاد شدن است، کارایی نداشته باشد، ایران ممکن است از توافق هسته‌ای خارج شود.» طبق گزارش نیویورک‌تایمز، ظریف همچنین تشدید حملات کلامی ترامپ علیه برنامه موشکی ایران و حمایت تهران از حزب‌الله، حماس و دولت سوریه را رد کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده می‌تواند با افزایش فشار‌ها دولت کنونی ایران را سرنگون کند، خندید. ظریف در خصوص پرسشی در خصوص احتمال حمله امریکا به تأسیسات کشورمان گفت: «اگر ایالات متحده باور داشت که در انجام این حملات موفق می‌شود، تاکنون چنین کاری را کرده بود.»
وزیر امور خارجه همچنین در خصوص دیدارهایش با جان کری گفت: «آنچه که وی [در این دیدارها]انجام داد تشویق ما به باقی ماندن در توافق بود.» ر‌ئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در خصوص ادعا‌های نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که بر این باور است که [مکان مورد ادعای نتانیاهو]تأسیسات تمیز کردن فرش‌های ایرانی [قالیشویی]است.

گزارش یورونیوز از «تورقوزآباد»
در پی ادعای «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره وجود یک انبار مرتبط با برنامه هسته‌ای در «تورقوزآباد» در حومه تهران، خبرنگار یورونیوز به محلی که نتانیاهو نشان داده رفته و ضمن بازدید از این ساختمان با اهالی این منطقه گفت‌وگو کرده است. به گزارش فارس، خبرنگار این شبکه ابتدا تأکید می‌کند که برخلاف تأسیسات هسته‌ای، این ساختمان هیچ حفاظت خاصی ندارد و مسئله حفاظتی درباره آن، مانند هر ساختمان تجاری و شرکت دیگری در این منطقه، نصب دوربین است. وی همچنین می‌گوید نگهبان این مجموعه از اینکه بعد از حرف‌های نتانیاهو خبرنگاران مدام سراغ این ساختمان می‌آیند، کلافه شده است. یورونیوز درباره واکنش اهالی این منطقه به اظهارات نتانیاهو، نوشته است: «همسایگان این انبار از ادعا‌های نتانیاهو جا خورده بودند و آن را غیرقابل باور می‌دانستند. آن‌ها گفتند که نخست‌وزیر [رژیم صهیونیستی]احتمالاً فریب خورده است.»
یکی از مصاحبه‌شوندگان که مالک یک قالیشویی نزدیک این ساختمان است، درباره این مجموعه می‌گوید: «بابا جان، یک نفر [نتانیاهو را]گذاشته سر کار. خودتان هم اینجا را مشاهده کنید، [می‌بینید]هیچی اینجا نیست. آب ندارند بخورند اینجا، غیرممکنه چنین چیزی اینجا درست کنند. سازمان آب یک ماه پیش آمده آب اینجا را قطع کرده. چطور می‌شود اینجا اتم درست کرد؟»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
United States
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
ظریف که کارشناس بانکی و اقتصادی نیست
said
|
Switzerland
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
سلام. حالا وقتِ بالا بردنِ درصد غنی سازیِ اورانیوم است باید عکس العمل هرچه محکمتر شروع شود
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
جرا بول بیت المال را هدر میدهید
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
اروپا. .عملا نشان داده که...میخواهند. ..زمان ..بگیرد....تا ،...آمریکا. ...به. .اهدافش ....نزدیکتر...شود
said
|
Switzerland
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
0
0
بازم به انتظار اروپاییها نشسته اند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار