کد خبر: 929014
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
الهام ستاری
تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های دفاع مقدس، کتابت ترکیدن بغض فروخورده جامعه فرهنگی جبهه انقلاب از بی‌توجهی سینما و هنر‌های نمایشی به رخداد عظیم دفاع مقدس است. اروپا ۷۰ سال پس از جنگ جهانی دوم هنوز با موضوع جنگ، فیلم می‌سازد و همین امسال ۱۱ کشور اروپایی با فیلم جنگی به اسکار رفتند، اما سینمای ایران ۳۰ سال پس از دفاع مقدس با آن همه شگفتی‌ها و زیبایی‌ها و مظلومیت‌ها و معجزه ها، برای ساخت فیلم جنگی، تنگ نظری و کج فهمی دارد.
تصور کنید نیروی مهاجم دشمن بی خبر به روستای سرسبز و آرامی حمله ور می‌شود و پیوسته روستا را زیر بمباران توپ و خمپاره می‌گیرد. فرنگیس، دختری ۱۸ ساله به همراه خانواده از روستا خارج می‌شوند، اما کمی بعد برای بازماندگان در روستا، آب و غذا تهیه می‌کند و به روستایی که هر لحظه گلوله توپی در آن فرود می‌آید، باز می‌گردد. در راه با سربازان دشمن روبه رو می‌شود، یک دختر ۱۸ ساله کرد با دست خالی! اما نه تبر هست! یک سرباز دشمن را با تبر دونیم می‌کند و سرباز دیگر را با سنگ بر زمین می‌کوبد و به نیرو‌های خودی تحویل می‌دهد!
این داستانک را برای فیلمنامه نویسان اروپایی تعریف کنید تا بار‌ها و بار‌ها از آن فیلم‌های تاریخی و به یادماندنی بسازند و شأن سینمای خود را ارتقا دهند، اما سینماگر ما ترجیح می‌دهد یک سگ به دست یک سلبریتی بدهد و او را در خیابان‌های شمال تهران رها کند و خود و عواملش با دوربینش به دنبال هر دو بدوند، آنهم با دیالوگ‌های سخیف و بی ارزش که تمامی ندارد. همچنین است که اگر دوربین را از دست سینماگر سلبریتی پرور بگیریم و به دست سینماگر روشنفکر خود بدهیم، از خیابان‌های شمال تهران به درون دادگاه‌های طلاق و دعوا‌های ارثیه و مهاجرت به خارج از کشور و بدبختی‌های دیگر می‌رود. هیچ کدام از دو دسته سینماگر ما قادر به دیدن زیبایی‌هایی مثل «فرنگیس» نیستند. پیشه و گیشه، آن‌ها را از اندیشه هم بازداشته است که اگر خوب می‌اندیشیدند همه آنچه با سینما دنبال آن هستند، چه پیشه، چه گیشه و چه ستوده شدن در عرصه بین الملل، در سینمای معجزه گون دفاع مقدس موج می‌زند، اما باید توان دیدن داشت.
اینچنین است که وقتی رهبری انقلاب بر کتاب به یادماندنی «فرنگیس» تقریظ می‌نویسند، گویی بغض ترکیده نیرو‌های فرهنگی انقلاب را کتابت کرده‌اند. هر چند ستایش‌های مکتوب رهبری معظم از رمان‌ها و داستان‌ها و خاطرات دفاع مقدس، خود یک رسانه بزرگ برای به عرصه جامعه کشاندن این آثار هنری است و زحمت بسیاری از مدعیان را کم می‌کند، اما وظیفه‌های سنگین را از روی دوش هنرمندان و سینماگران انقلابی بر نمی‌دارد.
دیروز که افتخار حضور در مراسم رونمایی از تقریظ رهبر انقلاب را داشتم، اشاره معظم له به نقش برجسته و افزون زنان در خلق بسیاری از آثار مکتوب دفاع مقدس، مرا به یاد نقش پیام آور عاشورا، زینب کبری در به ثمر کامل رساندن آن واقعه عظمی انداخت. دریغ است که زنان فرهنگی جامعه انقلابی بر پویایی این مسیر زیبانگر و زیبا اندیش خود نیفزایند و بار دیگران را به دوش نگیرند.
«فرنگیس» اگر توانست خلق حماسه کند، راویان او و دیگر شیرزنان جنگ هم خواهند توانست مانند او «با همان روحیه استوار و پر قدرت و با زبان صادق و صمیمی و با عواطف و احساسات رقیق و لطیف یک زن با مردم سخن بگویند و منطقه ناشناخته و مهمی از جغرافیای جنگ تحمیلی را با جزییاتش به مخاطبان بی شمار سینمای ارزشی جبهه مقاومت نشان دهند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سروش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
این کتاب را باید خانم هایی بخوانند که عین سیاست مداران سیاست پیشه شعار حمایت زنان را سر می دهند ولی در انتخاب زنانی که باید حمایت و الگو شوند گزینشی عمل می کنند. چرا؟
مجید رستگاری گوهر
|
United States
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
با سلام و نهایت احترام به ساحت مقدس شهدا و ارج نهادن به مقام شامخ جانبازان؛
لازم است بعرض برسانم در دفاع مقدس ایثارگری دلاور مردان به هیچ وجه قابلیت بتصویر کشیدن را ندارد، اما آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تنشگی باید چشید...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار