کد خبر: 929420
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
فعالیت نرم‌افزار‌های تاکسی‌یاب فقط در گرو دریافت مجوز
هر روز بر شمار نرم‌افزار‌های تاکسی‌یاب افزوده می‌شود. نرم‌افزار‌های که فعالیت‌شان مبتنی بر محل قرارگیری مسافر است و با یک اشاره دست، راننده‌های تاکسی را به محل مورد نظر می‌فرستند...
پروانه سهرین بیگلو
هر روز بر شمار نرم‌افزار‌های تاکسی‌یاب افزوده می‌شود. نرم‌افزار‌های که فعالیت‌شان مبتنی بر محل قرارگیری مسافر است و با یک اشاره دست، راننده‌های تاکسی را به محل مورد نظر می‌فرستند. با توجه به امکاناتی که این نرم‌افزار‌ها در اختیار مخاطبانشان قرار می‌دهند؛ با استقبال قابل توجهی نیز مواجه شده‌اند و در شهر‌های بزرگ کشور نیز در حال گسترش هستند. درکنار فعالیت تاکسی‌یاب‌های آنلاین در کلان شهر‌های تهران، تبریز و غیره، صحبت‌هایی هم در خصوص اجرا شدن آن در شهر زنجان شده است. با این حال در بین تعداد زیادی از مسافران و رانندگان این سؤال مطرح می‌شود که آیا می‌توان از این شیوه در تمام شهر‌های کشور همچون زنجان بهره برد؟
 
نرم‌افزار‌های متعددی با عنوان تاکسی یاب اینترنتی فعالیت می‌کنند و هر روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود. با اینکه مدت زیادی از حضور چنین امکاناتی در شهر‌های کشور نمی‌گذرد، اما درآمد بسیار زیادی را نصیب صاحبان چنین نرم‌افزار‌هایی کرده است. در این نرم‌افزار شما می‌توانید با خودرو شخصی و با اعلام موقعیت دقیق جغرافیایی‌تان تمایل‌تان را برای هم مسیر بودن با اشخاص و مسافران اعلام کنید یا پرداخت نرخ کرایه کمتر و در زمان کمتر نسبت به تاکسی‌های تلفنی مسافر را به مقصد برسانید. لازم به ذکر است که کارشناسان معتقدند از زمانی که چنین امکاناتی در ایران فراهم شده است، کنترل آلودگی هوا و کاهش ترافیک نیز با موفقیت بهتری انجام شده است. با این حال هنوز معلوم نیست تمام شهر‌ها و استان‌ها ظرفیت فعالیت چنین نرم‌افزار‌هایی را دارند و صاحبان چنین تاکسی‌هایی می‌توانند موفق عمل کنند یا سرمایه‌گذاری‌شان با شکت مواجه می‌شود.

در این راستا و در خصوص فراهم نبودن بستر‌های چنین کاری در زنجان، سازنده یکی از بزرگ‌ترین و ملی‌ترین نرم‌افزار‌های کشور و رئیس هیئت مدیره مجمتع فرهنگی دیجیتال در استان زنجان می‌گوید: «چنین کاری در زنجان عملی نخواهد بود. چراکه یکی از شروط اصلی در موفقیت‌آمیز بودن این چنین طرح‌هایی، وسعت داشتن جامعه آماری است.» حمید نجفی ادامه می‌دهد: «در کلان‌شهری مثل تهران که مسئله و معضل آلودگی هوا، ترافیک و حتی کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح است. چنین نرم‌افزاری به شدت مورد نیاز و حتی مورد استقبال خواهد بود، اما د. ر. استان زنجان به دلیل وجود محدودیت‌ها و تعصبات فرهنگی و کوچک بودن آن شاید عملی‌سازی و جا افتادن این موضوع کمی دشوار باشد.» وی با اشاره به اشتغالزایی عظیمی که در بستر این نرم‌افزار شکل گرفته است، اضافه می‌کند: «این نوع از رانندگان این شغل را به‌عنوان یک شغل دوم و منبع درآمدی اضافی استفاده می‌کنند و صرفه اقتصادی آن نیز هم برای مسافر و در کل برای کشور بسیار بالا است.».

اما و اگر‌های فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در زنجان

با این تفاسیر ایجاد کسب و کار‌های جدید و فعالیت تاکسی‌های اینترنتی در زنجان به، اما و اگر کشیده است. سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان نداشتن مجوز قانونی را علت متوقف شدن فعالیت یک شرکت تاکسی اینترنتی که از اواخر تیر‌ماه شروع به کار کرده بود، اعلام می‌کند و می‌گوید: «این شرکت‌ها در هر استانی که مایل به شروع فعالیت است باید از سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری آن شهر مجوز بگیرد.» سید اسماعیل موسوی اضافه می‌کند: «طبق ابلاغ رسمی و کتبی وزیر محترم کشور صدور هرگونه مجوز حمل و نقل عمومی و بار چه در حوز‌ه خودرو و ماشین و چه در حوزه شرکت‌ها و واحد‌های تجاری که به عنوان حمل و نقل عمومی و مسافربری فعالیت می‌کنند، فقط از طرف سازمان حمل و نقل بار و مسافربری شهرداری میسر است و فرقی هم بین اینترنتی بودن یا نبودن آن‌ها وجود ندارد.»
 
وی با اشاره به یکی از نرم‌افزار‌های محبوب در کلان‌شهر‌های کشور که بدون دریافت مجوز قانونی فعالیت خود را در زنجان آغاز کرده بود، بیان می‌کند: «با وجود تذکرات مسئولان استان و شهرستان به یکی از این نرم افزارها، باز هم این نرم افزار بدون مجوز به فعالیت خود ادامه داد. از این رو فعالیت‌شان متوقف شد.» بنابر این اگر هر کدام یک از این نرم‌افزار‌های تاکسی یاب می‌خواهند فعالیتشان را در استان شروع کنند باید در بستر تاکسی و حمل و نقل فعالیت کند، نه در بستر سواری شخصی و به مجوز نیاز دارند.»

رستمی مدیر عامل تاکسی تلفنی ۱۳۳ در زنجان ضمن ابراز ناراحتی در خصوص فعالیت غیرقانونی یکی از نرم‌افزار‌های تاکسی یاب و نداشتن کارت شهری می‌گوید: «همکاران ما برای گرفتن کارت شهری باید از هفت خوان رستم رد شوند و هزینه‌ای در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند، اما رانندگان این شرکت‌ها بدون گذراندن هیچکدام از این مراحل به راحتی فعالیت می‌کنند و از تعداد مسافران تاکسی‌های تلفنی می‌کاهند، ضمن این‌که هیچ ضمانتی هم برای رفتار آن‌ها از سوی شرکت وجود ندارد، در صورتی‌که اگر از رانندگان ما ۵۰۰ تومان بیشتر از مسافر پول بگیرند، به بازرسی، کمیته انضباطی و تعزیرات ارجاع می‌شویم.» هر چند نرم‌افزار‌های تاکسی‌یاب آنلاین مزایا و محاسن عظیمی را که به آن اشاره شد در پی‌داشته است، اما موجب کسادی بازار رانندگانی که شغل اصلی‌شان رانندگی است، هم شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار