کد خبر: 929674
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان:
مرضیه فرشادی گفت: طرح «مشک» از مرداد ماه سال گذشته به صورت پایلوت در 10 استان از جمله اصفهان اجرا شد که در این طرح کودکانی که در شیرخوارگاه میهمان هستند و دادگاه اجازه واگذاری قطعی و فرزندخواندگی آن‌ها را نمی‌دهد، به صورت موقت و میهمان به خانواده‌های متقاضی سپرده می‌شوند.


به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، مرضیه فرشاد در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: شرایط انقباضی را در بهزیستی پشت سر می گذرانیم و روزانه هزینه قابل توجهی را از جیب خود به مددکاران اصفهان پرداخت می کنیم.
وی گفت: امکان توسعه مراکز بهزیستی را نداریم و دوران سختی را از نظر مالی پشت سر می گذرانیم ولی باید با این دوران کنار بیایم.
فرشادی با اشاره به اینکه امروز با شماری از معلولان مواجهیم که حوادث علت نخست معلولیت در جامعه است، ‌ادامه داد: هزینه‌ یک کودک معلول بسیار بیشتر از یک سالمند است.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان در مورد مناسب سازی معابر شهری برای معلولان گفت: دبیرخانه مناسب سازی فضای شهری در اختیار بهزیستی و در تمام جلسات در استانداری برگزار می‌شود و شهرداری اصفهان هم به واقع همکاری‌های لازم را تا به حال در حوزه مناسب سازی معابر داشته است، امسال صد دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده، همچنین اصلاح اتوبوس‌های «بی آر تی» در دستور کار شهرداری است.
وی با اعلام اینکه شناسایی کودکان معتاد امروز سخت است و تا زمانی که داخل خانواده باشند امکان تشخیص کودک معتاد نیست و زمانی که از خانواده آنها جدا به بهزیستی وارد می شوند، اعتیاد آنها شناسایی می شود، گفت: در گذشته درمان کودکان معتاد با بزرگسالان در یک حوزه انجام میگرفت اما امروز اعتیاد کودکان از بزرگسالان جدا شده و به حوزه اجتماعی سپرده شده است.
فرشاد از حمایت بهزیستی از پوشش هزینه‌های تحصیلی مددجویان خبر داد و گفت: یک مددجو اززمان آغاز تحصیلش تا پایان آن وورود به دانشگاه بر عهده بهزیستی انجام می گیرد و سعی بر این است علاوه بر پرداخت صدرصد هزینه‌ها و مستمری تعیین شده نیازهای دیگر مددجویان نیز تأمین شود اما شرایط اقتصادی جدید تا حدودی این کار را سخت کرده است.
وی از راه اندازی خانه سلامت خبر داد و تصریح کرد: در این خانه دختران در معرض آسیب حمایت‌های روانی کامل را دریافت می‌کنند و سعی شده تمام نیازهای کودک و نوجوانان زیر ۱۸ سال برآورده شود.
مدیر کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه بهزیستی در هیچ موردی معطل حکم قضایی نمی‌ماند و در موارد مداخلات اورژانسی که جان کودک در خطر است اورژانس اجتماعی با اطلاع سریع به کلانتری‌ها همزمان با دستگاه انتظامی وارد مداخله می‌شوند، ادامه داد: امروز شاهد اعتماد مردم به اورژانس اجتماعی بهزیستی هستیم و در بسیاری از مواقع با اطلاع دادن مردم جلوی یک حادثه گرفته شده است.
وی تصریح کرد: طرح "مشک" یک واگذاری بسیار موقت است، طرح امین موقت را هم قبلاً داشتیم، در طرح امین موقت بیشتر تلاش می‌کردیم کودکانی که احتمال بازگشت بسیار کمی دارند را واگذار کنیم ولی در طرح «مشک» این مقدمه را لحاظ نمی‌کنیم، به عنوان مثال کودکی که پدر زندان و مادر بیمار است و احتمال می‌دهیم 3 ماه، 6 ماه یا یک‌سال دیگر، پدر و مادر بتوانند فرزند خود را ببرند، در این طرح این کودکان هم سپرده می‌شوند.
وی در ادامه افزود: در استان اصفهان تا کنون 80 کودک به صورت موقت به خانواده‌های متقاضی کودک واسپار شده‌اند که این کودکان به مدت 6 ماه تا 2 سال نزد خانواده‌های متقاضی به صورت میهمان می‌مانند و اگر این زمان بیشتر شد، به همان خانواده‌ها به عنوان فرزندخوانده سپرده می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان عنوان کرد: این طرح برای کودکانی اجرا می‌شود که در شیرخوارگاه میهمان هستند و دادگاه به دلیل این‌که احتمال دارد والدین صلاحیت پیدا کنند و برگردند، اجازه واگذاری قطعی و فرزندخواندگی آن‌ها را نمی‌دهد، به همین دلیل برای این کودکان با هماهنگی با دادگستری حکم امین موقت گرفته می‌شود و به خانواده‌هایی که دارای صلاحیت هستند به صورت موقت سپرده می‌شوند.
وی ادامه داد: در واقع کودک تحت نظارت ما در خانواده متقاضی نگهداری می‌شود، اگر والدینش صلاحیت پیدا کردند و برگشتند، کودک به والدین برگردانده می‌شود ولی اگر والدین اصلاح صلاحیت نشدند، در صورتی که خانواده متقاضی تأیید شود و طی مدتی که کودک را به صورت امانت نگهداری کرده است، مشکلی نداشته باشد، کودک به صورت فرزندخوانده تحویل همان خانواده می‌شود.
فرشاد ابراز نمود : طبق قانون اگر والدین در مدت دو سال به صلاحیت نرسیدند، می‌توان حکم فرزندخواندگی را برای این کودکان درخواست کرده و به خانواده جدیدی به عنوان فرزندخوانده واسپاری کنیم، با این وجود، خانواده اصلی در هر شرایط و زمانی اگر صلاحیت پیدا کنند، حق دارند که فرزند خود را پس بگیرند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت : هدف ازاین طرح با دو هدف اجرا می‌شود، یکی به علت وجود تعداد زیاد متقاضی پشت نوبت که هیچ‌گاه فرزندخواندگی را تجربه نکرده‌اند و با این واسپاری می‌توانند، این تجربه را کسب کنند که آیا توانایی سرپرستی کودکی را دارند و دوم به دلیل تکثر کودکان در شیرخوارگاه است که خدمات مراقبین به صورت فیزیکی و جسمی است، در حالی که کودکان بیشتر به حمایت روانی و عاطفی نیاز دارند و با قرار گرفتن در این طرح به بهترین نحو نیاز عاطفی آن‌ها رفع می‌شود.
وی با بیان این‌که برای اطمینان خاطر از وضعیت واسپاری کودکان، همکاران مددکار از وضعیت کودک و خانواده بازدید می‌کنند، اذعان داشت: به دلیل اهمیت موضوع، تیم کارشناسی با حضور مدیرکل، مسؤول بازرسی، معاون اجتماعی و کارشناسان، با مسؤولیت مدیرکل تشکیل شد تا در مدت‌زمان معین و به صورت فراگیر اطلاعاتی از وضعیت کودکان داشته باشیم.
فرشاد با اشاره به آغاز طرح نظارت فراگیر از روز 8 مهر ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: در این طرح به صورت سرزده از کودکان بازدید و شرایط نگهداری کودک و چگونگی نگهداری طی مدت واگذاری بررسی می‌شود، در صورت مشاهده هر موضوع نگران‌کننده، کودک جابه‌جا خواهد شد، اما اگر وضعیت به همان شکل مورد انتظار باشد، به صورت امین در کنار خانواده موقت باقی خواهد ماند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ملیحه محیطی
|
France
|
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
0
0
من دوس دارم بچه ای رو به سرپرستی بگیرم
امیرحمزه مختاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
1
این طرح مهمان خیلی به ظاهر طرح خوبیه اما مشکل اینجاست که کودک پس از یک مدت که بصورت مهمان نزد یک خانواده بود پس از پایان دوره مهمانی کودک بدلیل وابستگی به خانواده موقت آسیب روحی شدیدی متحمل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
ولی همان مهمان رفتن خیلی روحبه اش، را خوب می کنه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر